Research Article
BibTex RIS Cite

THE RELATION WITHIN MUSIC DESIGN and CHARACTER, MEANING and DRAMATURGY by THE PIECE “MY END IS MY BEGINNING”

Year 2023, Volume: 17 Issue: 31, 31 - 45, 25.01.2023
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1189680

Abstract

This study is about the music of the play "My End is My Beginning" staged by Bursa State Theater in the 2021-2022 season. The aim is to analyze the music of the play 'My End is My Beginning', with original music added later, by using the 'Theatre Music Analysis Method' and to determine the relationship of the music with the play, its messages to the receiver and existence independent of the action. It is possible to evaluate the affinity of theater music with actions by approaching them through their existence, independent of the action and the perception of the audience. The music added to the piece 'My End is My Beginning' is almost like a milestone in the piece and plays a role as link between the subjects that are in constant flow by cross-sectioning the monolithic whole. The music, which has some kind of joints, gives an idea about the fragmented personality of the main character of the play, Yosun, her isolation from the society and many issues of her life. It also refers to the mythical and primitive with the music used in prologue and epilogue. The orchestra consists of piano, violin, cello, flute and percussion. Instruments depict themes such as 'death', 'fragmentation' in some songs. In addition, musical sentences with arpeggio, cello with melodies close to improvisation in low frets, the affinity between cello and violin, the cadences used, the flute heard with the mention of "snake" in the prologue are directly related to the character and layers of meaning in the play. It is thought that the study is guiding in terms of examining theater music.

References

  • Akgündüz, G. Ö. (2013). Sartre’da benliğin oluşum serüveni: mekânın çağrısı. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(8), 19-30.
  • Dinç, A. (2021). Haldun Taner’in epik tiyatrosunda müzik (Yayımlanmamış doktora tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Duman, N. (2018). Sinekten önce. Ankara: Kültür Bakanlığı Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü.
  • Elias, N. (2000). Zaman üzerine. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Gürün, D. (2012). Kabare tiyatrosu ve Haldun Taner. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, (8), 5-18.
  • Nutku, U. (2008). Bilincin üç “şimdi” si. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 1-5.
  • İzmir, M. (2013). Öznenin diyalektiği Hegel, Sartre, Lacan. İstanbul: İmge Yayınları.
  • Swain, D. (2013), Marx’ın teorisine bir giriş, yabancılaşma, (Hande T. Urbarlı,Çev.). İstanbul: Akım Tanıtım Yayıncılık.
  • Tansel, A. (2006) Jean Paul Sartre’ın felsefesı̇nde “özgürlük, sorumluluk ve yabancılaşma” kavramları (Yayımlanmamış yükseklisans tezi). Ankara Ünı̇versı̇tesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Enstı̇tüsü, Ankara.
  • Turan, M. (2020). Persona: birleşen yüzler. Altyazı Dergisi. (Erişim adresi: https://l24.im/S6f).

“SONUM BAŞLANGICIMDIR” OYUNUNDA MÜZİK TASARIMI ile KARAKTER, ANLAM ve DRAMATURJİ İLİŞKİSİ

Year 2023, Volume: 17 Issue: 31, 31 - 45, 25.01.2023
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1189680

Abstract

Bu çalışma, Bursa Devlet Tiyatrosu tarafından 2021-2022 sezonunda sahnelenen ‘Sonum Başlangıcımdır’ oyununun müziklerini konu edinmektedir. Amaç, ‘Sonum Başlangıcımdır’ oyununun müziklerini ‘Tiyatro Müziği Çözümleme Yöntemi’ kullanarak tahlil etmek ve müziklerin oyunla ilişkisini, alımlayıcıya yönelik iletilerini ve eylemden bağımsız varlıklarını tespit etmektir. Çözümleme sonucunda oyundaki müziklerin, adeta birer durak noktaları olduğu ve yekpare bütünü kesitlendirerek, sürekli akış halinde olan konular arasında köprü işlevi gördüğü tespit edilmiştir. Bir nevi eklem yerleri olan müzikler, oyunun temel karakteri olan Yosun’un parçalanmış kişiliğine, toplumdan izole olmuşluğuna ve hayatına dair birçok konuda fikir verir. Ayrıca prolog ve epilog müziğinde efsanevi ve ilkel olana atıfta bulunulur. Orkestra piyano, keman, viyolonsel, flüt ve vurmalılardan oluşur. Enstrümanlar kimi şarkılarda ‘ölüm’, ‘parçalanmışlık’, ‘gönüllü tecrit’ gibi temaları ve metaforları betimler. Ayrıca arpejli müzik cümleleri, pes perdelerde doğaçlamaya yakın üsluptaki viyolonsel, viyolonsel ile keman arasındaki ilişki, kullanılan kadanslar, prologda ‘yılan’ bahsiyle birlikte duyulan flüt, oyundaki karakterle ve anlam katmanlarıyla doğrudan ilişkilidir. Çalışmanın, kullanılan yöntem ve tiyatro müziklerine yaklaşım açısından müzikli oyunların incelenmesinde yol gösterici nitelikte olduğu düşünülmektedir.

References

  • Akgündüz, G. Ö. (2013). Sartre’da benliğin oluşum serüveni: mekânın çağrısı. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(8), 19-30.
  • Dinç, A. (2021). Haldun Taner’in epik tiyatrosunda müzik (Yayımlanmamış doktora tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Duman, N. (2018). Sinekten önce. Ankara: Kültür Bakanlığı Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü.
  • Elias, N. (2000). Zaman üzerine. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Gürün, D. (2012). Kabare tiyatrosu ve Haldun Taner. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, (8), 5-18.
  • Nutku, U. (2008). Bilincin üç “şimdi” si. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 1-5.
  • İzmir, M. (2013). Öznenin diyalektiği Hegel, Sartre, Lacan. İstanbul: İmge Yayınları.
  • Swain, D. (2013), Marx’ın teorisine bir giriş, yabancılaşma, (Hande T. Urbarlı,Çev.). İstanbul: Akım Tanıtım Yayıncılık.
  • Tansel, A. (2006) Jean Paul Sartre’ın felsefesı̇nde “özgürlük, sorumluluk ve yabancılaşma” kavramları (Yayımlanmamış yükseklisans tezi). Ankara Ünı̇versı̇tesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Enstı̇tüsü, Ankara.
  • Turan, M. (2020). Persona: birleşen yüzler. Altyazı Dergisi. (Erişim adresi: https://l24.im/S6f).
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Dinç 0000-0002-4262-196X

Publication Date January 25, 2023
Submission Date October 15, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 17 Issue: 31

Cite

APA Dinç, A. (2023). “SONUM BAŞLANGICIMDIR” OYUNUNDA MÜZİK TASARIMI ile KARAKTER, ANLAM ve DRAMATURJİ İLİŞKİSİ. Akdeniz Sanat, 17(31), 31-45. https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1189680

For the issue of Jaunary 2020, last date of submission is November 1. To this date, you can submit your papers via Dergipark.