Research Article
BibTex RIS Cite

İSTANBUL BİENALLERİ'NDE TARİHİ MEKAN VE ESER İLİŞKİSİNİN FELDMAN MODELİYLE ANALİZİ: BEŞ ÖRNEK MEKAN

Year 2025, Volume: 19 Issue: 35, 61 - 81, 30.01.2025
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1576630

Abstract

Bu makale, İstanbul Bienalleri'nde sergilenen sanat eserleri ile tarihi mekanlar arasındaki ilişkiyi ‘’Feldman Modeli’’ çerçevesinde incelemektedir. Araştırmanın odak noktası, mekanların sanat eserlerinin algılanmasındaki etkilerini belirlemektir. Bu amaçla, Feldman Modeli kullanılmıştır. Edmund Burke Feldman tarafından geliştirilen Feldman Modeli, sanat eserlerinin analizinde kullanılan sistematik bir yaklaşım sunarak, sanatın mekansal bağlamını daha iyi anlamaya yardımcı olmaktadır. Sanatın mekansal bağlamı, eserlerin algılanmasında genellikle göz ardı edilen ancak eserlerin algılanmasında kritik rol oynayan bir unsurdur. 1987 yılından bu yana düzenlenen İstanbul Bienalleri, çağdaş sanatın gelişimine katkıda bulunurken kullanılan mekanların tarihi ve kültürel değerlerini de öne çıkarmaktadır. Bu çalışma, Müze Gazhane, Yerebatan Sarnıcı, Rum Okulu Galata, Küçük Mustafa Paşa Hamamı ve Ayasofya Hamamı gibi seçilmiş beş önemli mekandaki sergilerin, bu mekanlarla nasıl etkileşime geçtiğini analiz etmektedir. Mekanların tarihi ve mimari özellikleri, sanat eseri ile olan etkileşimlerinde belirleyici bir rol oynamaktadır. Bu analiz, tarihi mekanların sanat eserlerine kattığı derinliği ve izleyici üzerindeki etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Araştırma, İstanbul Bienalleri’nde kullanılan tarihi mekanlar ile sanat eserleri arasında iki farklı bağın kurulduğunu ortaya koymuştur. Birincisi, mekanın tarihi ve işlevsel yönleri üzerinden oluşan anlamsal bağdır; bu, eserlerin derinliğini ve anlamını artırmaktadır. İkincisi ise, mekanın fiziksel özelliklerine odaklanarak görsel bir bağ kurulmasıdır; bu durum, eserlerin etkisini güçlendirmektedir. Feldman Modeli'nin kullanımı, bu etkileşimleri daha sistematik bir şekilde analiz etmeye olanak tanımış, sanat eserleri ile mekan arasındaki ilişkilerin derinlemesine anlaşılmasını sağlamıştır.

References

  • Baydar, Ş. N. (2018). Geçmişin Gölgesinde: Christian Boltanski, William Kentridge ve Kara Walker. İdil Dergisi, 7, 2-7.
  • Cumhuriyet Gazetesi Arşivi (25 Eylül 1987). Gözükan, Selin. Tarihi Mekanlarda Gerçekleştirilen Sanatsal Etkinliklerde Eser-Mekan İlişkisi, Mekansal Zorluklar Ve Çözümler: İstanbul Bienalleri Üzerine Bir İnceleme, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Sanat Kuramları ve Eleştiri Ana Bilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Antalya, 2024.
  • Gülkaynak, I. (2012). Güncel Sanatın İstanbul’da Mekanlaşması: Güncel Sanat Mekanlarının Bina ve Kent Ölçeğinde Bir İncelemesi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2012, s.14. Güzel, A. (2015). Bienallerde Mekansal Deneyim ve İletişim: İstanbul Bienalleri Üzerinden Bir İrdeleme, İçmimarlık Anabilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2015.
  • İKSV Arşiv. (2015). 14. İstanbul Bienali, Hera Büyüktaşçıyan, Defterler (668).
  • İKSV E-Katalog. (2017). 15. İstanbul Bienali: İyi Bir Komşu. Erişim: chrome-extension://efaidnbmnnibpcajpcglclefindmkaj/https://bulten.iksv.org/15B_EXHIBITION.pdf. Erişim tarihi: 31.03.2024.
  • İKSV E-Katalog. 17. İstanbul Bienali Rehberi. Erişim: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://bienal.iksv.org/i/assets//bienal/document/17b_guide_lowres.pdf Erişim tarihi: 17.07.2024.
  • Karabulut, N., Karakuzu, M., & Konca, Y. (2010). Sanat Eğitiminde Pedagojik Eleştiri Yöntemleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(21), 87-111.
  • Madra, B. (2003). İki Yılda bir Sanat. İstanbul: Norgunk Yayınevi.
  • Milliyet Gazetesi, Sanat Eki (15 Eylül 1987).
  • Pehlivan, S. (2022). 17. İstanbul Bienali Bir İmkansız Deneyimler Yumağı, Sanat Atak.
  • Şıranur, E. (2021). İşlevinden Arındırmak: Türkiye’de Sergileme Mekanlarının Çözümlemesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tuğtağ, M. (2018). Sergilemede Mekân Tasarımları. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4(8), 107-117.
  • Yoruzlu, Şenol. (15 Eylül 1987). 1987 İstanbul Bienali, Milliyet Sanat.
  • Görsel 1: Şenol Yorozlu, 1987. İstanbul / Türkiye. Arkitera. Erişim: 05.04.2024, https://www.arkitera.com/haber/istanbul-bienalinin-30-yili-5-mekan-seckisi/
  • Görsel 2: William Kentridge, 1999, İstanbul / Türkiye. Argonotlar. Erişim: 27.03.2024, https://argonotlar.com/fotograflarla-17-yilda-istanbul-bienali/
  • Görsel 3: William Kentridge, 1999, İstanbul / Türkiye. İKSV. Erişim: 27.03.2024, https://bienal.iksv.org/tr/bienal-arsivi/6-uluslararasi-istanbul-bienali
  • Görsel 4: Hera Büyüktaşçıyan, 2017. İstanbul / Türkiye. İKSV. Erişim: 12.06.2024, https://14b.iksv.org/mobile/works.asp?id=31
  • Görsel 5: Hera Büyüktaşçıyan 2017. İstanbul / Türkiye. Sanat Sepeti. Erişim: 12.06.2024, https://14b.iksv.org/mobile/works.asp?id=31
  • Görsel 6: Monica Bonvicini, 2017. İstanbul / Türkiye. X. Erişim: 08.08.2024, https://x.com/garethharr/status/908251128751693824
  • Görsel 7: Monica Bonvicini, 2017. İstanbul / Türkiye. Küçük Mustafa Paşa Hamamı. Erişim: 10.08.2024, https://kucukmustafapasahamami.com/15-ikvs.html
  • Görsel 8: Atıf Akın, 2022, Mutant Zaman. Atıf Akın. Erişimi: 12.08.2024, https://atifakin.info/2022/10/03/mutant-time/
  • Görsel 9: Atıf Akın, 2022, Mutant Zaman. Atıf Akın. Erişim: 12.08.2024, https://atifakin.info/2022/10/03/mutant-time/

ANALYSIS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN HISTORICAL VENUES AND ARTWORKS AT THE ISTANBUL BIENNIALS USING THE FELDMAN MODEL: FIVE CASE VENUES

Year 2025, Volume: 19 Issue: 35, 61 - 81, 30.01.2025
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1576630

Abstract

This article examines the relationship between artworks displayed at the Istanbul Biennials and historical venues within the framework of the Feldman Model. The focus of the research is to determine the effects of these venues on the perception of the artworks. To achieve this, the ‘’Feldman Model’’ has been utilized. Developed by Edmund Burke Feldman, the Feldman Model provides a systematic approach to the analysis of artworks, helping to better understand the spatial context of art. The spatial context of art is a critical element that is often overlooked but plays a significant role in how artworks are perceived. Since 1987, the Istanbul Biennials have contributed to the development of contemporary art while highlighting the historical and cultural values of the venues used. This study analyzes the interactions of selected five important venues, including Müze Gazhane, Yerebatan Cistern, Rum School Galata, Küçük Mustafa Paşa Hamamı, and Ayasofya Hamamı, with the exhibitions held within them. The historical and architectural features of these venues play a decisive role in their interaction with the artworks. This analysis aims to reveal the depth that historical venues add to artworks and their effects on the audience. The research demonstrates that two distinct connections are established between the historical venues used in the Istanbul Biennials and the artworks. The first connection is an interpretive bond created through the historical and functional aspects of the venues, which enhances the depth and meaning of the artworks. The second connection focuses on the physical characteristics of the venues, establishing a visual bond that enriches the artistic experience of the audience and strengthens the impact of the artworks.

References

  • Baydar, Ş. N. (2018). Geçmişin Gölgesinde: Christian Boltanski, William Kentridge ve Kara Walker. İdil Dergisi, 7, 2-7.
  • Cumhuriyet Gazetesi Arşivi (25 Eylül 1987). Gözükan, Selin. Tarihi Mekanlarda Gerçekleştirilen Sanatsal Etkinliklerde Eser-Mekan İlişkisi, Mekansal Zorluklar Ve Çözümler: İstanbul Bienalleri Üzerine Bir İnceleme, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Sanat Kuramları ve Eleştiri Ana Bilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Antalya, 2024.
  • Gülkaynak, I. (2012). Güncel Sanatın İstanbul’da Mekanlaşması: Güncel Sanat Mekanlarının Bina ve Kent Ölçeğinde Bir İncelemesi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2012, s.14. Güzel, A. (2015). Bienallerde Mekansal Deneyim ve İletişim: İstanbul Bienalleri Üzerinden Bir İrdeleme, İçmimarlık Anabilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2015.
  • İKSV Arşiv. (2015). 14. İstanbul Bienali, Hera Büyüktaşçıyan, Defterler (668).
  • İKSV E-Katalog. (2017). 15. İstanbul Bienali: İyi Bir Komşu. Erişim: chrome-extension://efaidnbmnnibpcajpcglclefindmkaj/https://bulten.iksv.org/15B_EXHIBITION.pdf. Erişim tarihi: 31.03.2024.
  • İKSV E-Katalog. 17. İstanbul Bienali Rehberi. Erişim: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://bienal.iksv.org/i/assets//bienal/document/17b_guide_lowres.pdf Erişim tarihi: 17.07.2024.
  • Karabulut, N., Karakuzu, M., & Konca, Y. (2010). Sanat Eğitiminde Pedagojik Eleştiri Yöntemleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(21), 87-111.
  • Madra, B. (2003). İki Yılda bir Sanat. İstanbul: Norgunk Yayınevi.
  • Milliyet Gazetesi, Sanat Eki (15 Eylül 1987).
  • Pehlivan, S. (2022). 17. İstanbul Bienali Bir İmkansız Deneyimler Yumağı, Sanat Atak.
  • Şıranur, E. (2021). İşlevinden Arındırmak: Türkiye’de Sergileme Mekanlarının Çözümlemesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tuğtağ, M. (2018). Sergilemede Mekân Tasarımları. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4(8), 107-117.
  • Yoruzlu, Şenol. (15 Eylül 1987). 1987 İstanbul Bienali, Milliyet Sanat.
  • Görsel 1: Şenol Yorozlu, 1987. İstanbul / Türkiye. Arkitera. Erişim: 05.04.2024, https://www.arkitera.com/haber/istanbul-bienalinin-30-yili-5-mekan-seckisi/
  • Görsel 2: William Kentridge, 1999, İstanbul / Türkiye. Argonotlar. Erişim: 27.03.2024, https://argonotlar.com/fotograflarla-17-yilda-istanbul-bienali/
  • Görsel 3: William Kentridge, 1999, İstanbul / Türkiye. İKSV. Erişim: 27.03.2024, https://bienal.iksv.org/tr/bienal-arsivi/6-uluslararasi-istanbul-bienali
  • Görsel 4: Hera Büyüktaşçıyan, 2017. İstanbul / Türkiye. İKSV. Erişim: 12.06.2024, https://14b.iksv.org/mobile/works.asp?id=31
  • Görsel 5: Hera Büyüktaşçıyan 2017. İstanbul / Türkiye. Sanat Sepeti. Erişim: 12.06.2024, https://14b.iksv.org/mobile/works.asp?id=31
  • Görsel 6: Monica Bonvicini, 2017. İstanbul / Türkiye. X. Erişim: 08.08.2024, https://x.com/garethharr/status/908251128751693824
  • Görsel 7: Monica Bonvicini, 2017. İstanbul / Türkiye. Küçük Mustafa Paşa Hamamı. Erişim: 10.08.2024, https://kucukmustafapasahamami.com/15-ikvs.html
  • Görsel 8: Atıf Akın, 2022, Mutant Zaman. Atıf Akın. Erişimi: 12.08.2024, https://atifakin.info/2022/10/03/mutant-time/
  • Görsel 9: Atıf Akın, 2022, Mutant Zaman. Atıf Akın. Erişim: 12.08.2024, https://atifakin.info/2022/10/03/mutant-time/
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section Articles
Authors

Terlan Mehdiyeva Azizzade 0000-0003-0883-8169

Selin Gözükan 0009-0002-3743-5924

Publication Date January 30, 2025
Submission Date October 31, 2024
Acceptance Date January 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 19 Issue: 35

Cite

APA Mehdiyeva Azizzade, T., & Gözükan, S. (2025). İSTANBUL BİENALLERİ’NDE TARİHİ MEKAN VE ESER İLİŞKİSİNİN FELDMAN MODELİYLE ANALİZİ: BEŞ ÖRNEK MEKAN. Akdeniz Sanat, 19(35), 61-81. https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1576630

Submission of articles for the January 2025 issue of Akdeniz Art (volume: 19 issue: 35) will take place between October 1 st to 15 th , 2024.