The present study aims to investigate the impact of organizational psychological capital, organizational citizenship behaviour, individual performance and various demographic variables on school principas’ burnout in public schools. The opinions of princals working in Diyarbakır province and districts between the years of 2016- 2017 were considered. This research employed a survey model, which falls under the quantitative research paradigm. Data were collected from 254 principals through the administration of the Organizational Psychological Capital Scale, Organizational Citizenship Behaviour Scale, Individual Performance Scale, and School Principal Burnour Scale. The collected data were analyzed using the Extreme Gradient Boosting (XGBoost) mining method. The findings revealed several key predictors of principals’ burnout, including altruism, resilience, professional seniority, individual performance, civic virtue, type of school, hope, sportsmanship, school principal’s length of service, marital status, optimism and the district of the school. Based on these results, it is recommended to alleviate principals’ burnout by reducing their responsibilities and creating conducive environments that foster their leadership roles.
Bu araştırmanın amacı, kamu okullarında görev yapan okul müdürlerinin görüşleri doğrultusunda örgütsel psikolojik sermayenin, örgütsel vatandaşlığın, bireysel performansın ve çeşitli demografik değişkenlerin okul müdürlerinin tükenmişliğini ne düzeyde etkilediğini tespit etmektir. Diyarbakır merkez ve ilçelerde görev yapan toplamda 254 okul müdürü ile gerçekleştirilen araştırmada veri toplama aracı olarak Psikolojik Sermaye Ölçeği, Örgütsel Vatandaşlık Davranış Ölçeği, Bireysel Performans Ölçeği ve Okul Müdürleri Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel yönde tarama araştırmaları modelinde tasarlanmıştır. Verilerin analizi Extreme Gradient Boosting (XGBoost) veri madenciliği yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda okul müdürlerinin tükenmişliklerinin en önemli yordayıcılarının sırasıyla; yardımlaşma, psikolojik dayanıklılık, mesleki kıdem, bireysel performans, sivil erdem, okul türü, umut, centilmenlik, okul müdürünün hizmet süresi, medeni durum, iyimserlik, okulun bulunduğu yerleşim yeri olduğu tespit edilmiştir. Bu kapsamda okul müdürlerinin tükenmişliklerinin önüne geçmek için okul müdürlerinin sorumluluklarının azaltılarak liderlik rolünü gerçekleştirecekleri ortamların yaratılması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Acceptance Date | July 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |