Bu araştırmanın amacı, ortaokul düzeyi Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya koymaktır. Bu amaçla öğrencilere “Uzaktan eğitim … gibidir; çünkü …” cümlesi sunularak tamamlamaları istenmiştir. Araştırma 2022 yılının ikinci yarısında farklı illerden ortaokul düzeyindeki 152 BİLSEM öğrencisi ile tamamlanmıştır. Uygun örnekleme yoluyla katılımcı belirleme tekniğinin benimsendiği çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Yapılan içerik analizi sonucunda uzaktan eğitim sürecinin BİLSEM öğrencilerinde oluşturduğu duygu, düşünce ve eleştirilerin hangi metaforlarla ortaya koyuldukları belirlenmiştir. Metafor ifadelerinin olumlu ve olumsuz yönde seyretmesine dayanılarak metaforlar “Dezavantajlarıyla Uzaktan Eğitim” ve “Avantajlarıyla Uzaktan Eğitim” olmak üzere cevaplanma yüzdelik oranları sırasına göre iki ana temada toplanmıştır. Dezavantajlarıyla uzaktan eğitim ana teması kavramsal olarak “Sıkıcı Özellikleriyle Uzaktan Eğitim”, “Zorlayıcı Yönleriyle Uzaktan Eğitim”, “Örtemediği Eksikliklerle Uzaktan Eğitim”, “Yapaylıktan Uzaklaşamayan Uzaktan Eğitim” ve “Belirsizlik Hissi Yaşatmasıyla Uzaktan Eğitim” alt temalarına ayrılmıştır. Avantajlarıyla uzaktan eğitim teması ise “Okul Görevini Üstlenen Uzaktan Eğitim”, “Sağlıklı Kalabilme Aracı Uzaktan Eğitim”, “Faydalı Yönleriyle Uzaktan Eğitim” ve “Eğlence Kaynağı Uzaktan Eğitim” olmak üzere alt temalara ayrılmıştır. Farklı sınıf seviyelerinde ve farklı yetenek özelliklerinde bulunan BİLSEM öğrencilerinin uzaktan eğitim sürecinde derinden etkilendikleri ve bu süreçle baş etmede büyük çaba göstermek durumunda kaldıkları aktarılan metaforlar aracılığıyla görülmüştür. Aynı zamanda öğrencilerin zorunlu olarak tercih edilen acil uzaktan eğitime karşı zıt yönlerde seyredebilen algı ve tutumlar geliştirdiklerine yönelik izlenim edinilmiştir.
The aim of this research is to reveal the perceptions of secondary school Art and Science Center (BİLSEM) students towards distance education through metaphors. For this purpose, “Distance education is like …; because ..." sentence was presented and they were asked to complete it. The research was completed in the second half of 2022 with 152 BİLSEM students at secondary school level from different provinces. The phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used in the study, in which the participant identification technique through convenient sampling was adopted. As a result of the content analysis, it was determined with which metaphors the emotions, thoughts and criticisms created by the distance education process in BİLSEM students were put forward. Based on the positive and negative aspects of the metaphor expressions, the metaphors were grouped under two main themes: "Distance Education with Its Disadvantages" and "Distance Education with Its Advantages", in order of response percentages. The main theme of distance education with its disadvantages is conceptually divided into sub-themes "Distance Education with its Boring Features", "Distance Education with its Challenging Aspects", "Distance Education with its Uncovered Deficiencies", "Distance Education That Can't Move Away From Artificiality" and "Distance Education with a Feeling of Uncertainty". The theme of distance education with its advantages, on the other hand, is divided into sub-themes as "Distance Education Undertaking the Duty of School", "Distance Education as a Means of Staying Healthy", "Distance Education with Beneficial Aspects" and "Distance Education as a Resource of Entertainment". It has been seen through the metaphors that BİLSEM students, who are at different grade levels and with different abilities, are deeply affected by the distance education process and have to make great efforts to cope with this process. At the same time, it has been observed that the students develop perceptions and attitudes that can go in opposite directions against the compulsory emergency distance education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 22, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Acceptance Date | September 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |