Bu çalışmanın amacı, Covid-19 Pandemisi sürecinde sosyal bilgiler öğretmen adaylarının uzaktan eğitim-öğretim faaliyetleri ile ilgili görüşlerini tespit etmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modeli benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye'de bir devlet üniversitesinde 2020-2021 eğitim-öğretim yılında öğrenim görmekte olan 84 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplamak için, araştırmacı tarafından geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizine tabi tutularak değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonuçlarını değerlendirdiğimizde Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Covid-19 Pandemisi sürecinde gerçekleştirilen “Uzaktan Eğitim” sistemi hakkındaki düşüncelerinin genel olarak olumsuz olduğu görülmüştür. Katılımcıların çoğu uzaktan eğitimin yeterli olmadığını ve yüzyüze eğitime dönülmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Uzaktan eğitim sistemi üzerinden yapılan derslerde daha fazla etkileşim sağlanması için teknik altyapı eksikliklerinin giderilmesi, ders sürelerinin arttırılması, uzaktan eğitim sistemi üzerinden yapılan sınavlarda teknik sorunların ve kopyanın önlenmesi için gerekli önlemlerin alınması, kaygı düzeyi artan öğretmen adaylarına psikolojik destek sağlanması ve gerekli önlemler alınarak yüzyüze eğitime geçilmesi önerilmiştir.
The aim of this study is to determine the opinions of pre-service social studies teachers about distance education activities during the Covid-19 Pandemic. In the study, the survey model, which is one of the qualitative research methods, was adopted. The study group of the research consists of 84 pre-service social studies teachers studying at a state university in Turkey in the 2020-2021 academic year. A semi-structured interview form consisting of open-ended questions developed by the researcher was used to collect data. The data were evaluated by content analysis.
When we evaluate the results of the study, it was seen that the opinions of pre-service social studies teachers about the "Distance Education" system carried out during the Covid-19 Pandemic process were generally negative. Most of the participants stated that distance education is not sufficient and that face-to-face education should be returned. In order to provide more interaction in distance education courses, it was suggested that technical infrastructure deficiencies should be eliminated, course durations should be increased, necessary measures should be taken to prevent technical problems and copying in exams conducted through distance education system, psychological support should be provided to prospective teachers whose anxiety level increases, and face-to-face education should be switched to face-to-face education by taking necessary measures
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 22, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Acceptance Date | October 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |