The aim of this study is to examine the relationship between risky behaviors observed in university students and the concepts of moral distancing and perceived social support. As a matter of fact, it is undesirable for individuals to exhibit risky behaviors. Risky behaviors are a concept that explains the behaviors that negatively affect the lives of individuals and that involve risk for them. Risky behaviors appear as a situation that is more common in individuals especially in adolescence and youth. For this reason, it was deemed appropriate to work with university students in this study.
The study group consists of 646 university students studying in five different faculties of Erzincan Binali Yıldırım University in the 2019-2020 academic year. Relational survey method, one of the quantitative research methods, was used in the study. Regression analysis, which is one of the relational analysis methods, was used to examine the extent to which risky behaviors were predicted by the predictive variables of moral distancing and perceived social support.
As a result of the analyzes, it was determined that if the score obtained from the moral distancing variable in university students increased, it also caused an increase in all sub-dimensions of risky behavior. It has been determined that an increase in perceived social support from a special person increases some risky behaviors, while an increase in family and friend support decreases some risky behaviors. It was also found that male students tended to exhibit more risky behavior than female students. As a matter of fact, it has been determined that the probability of exhibiting risky behavior decreases when individuals, while exhibiting a risky behavior, question whether the behavior is morally appropriate and generally think that they percevied support from their social environment
Bu çalışma; üniversite öğrencilerinde görülen riskli davranışların, ahlaki uzaklaşma ve algılanan sosyal destek kavramları ile ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Riskli davranışlar, bireylerin hayatlarını olumsuz yönde etkileyen ve onlar için risk içeren davranışlarını açıklayan bir kavramdır. Riskli davranışlar, özellikle ergenlik ve geç ergenlik dönemindeki bireylerde daha fazla görülen bir durum olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada üniversite öğrencileri ile çalışılması uygun görülmüştür.
Çalışmaya katılan grup, 2019-2020 öğretim yılında Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi’ne bağlı beş farklı fakültede öğrenim gören 646 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmanın yöntemi nicel olup ilişkisel tarama yöntemi ile çalışma yürütülmüştür. Riskli davranışların ahlaki uzaklaşma ve algılanan sosyal destek yordayıcı değişkenleri tarafından ne düzeyde yordandığı incelendiğinden ilişkisel çözümleme yöntemlerinden regresyon analizi kullanılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda üniversite öğrencilerinde ahlaki uzaklaşma değişkeninden elde edilen puanın artması durumunda, riskli davranış tüm alt boyutlarında da artışa sebep olduğu tespit edilmiştir. Özel insandan algılanan sosyal desteğin artmasının bazı riskli davranışları arttırdığı, aile ve arkadaş desteğinin artmasının ise bazı riskli davranışları azalttığı tespit edilmiştir. Ayrıca erkek öğrencilerin kadın öğrencilerden daha fazla riskli davranış sergileme eğiliminde oldukları bulunmuştur. Nitekim bireylerin riskli bir davranışı sergilerken, davranışın ahlaka uygun olup olmadığını sorguladıkları zaman ve genelde sosyal çevrelerinden destek aldıklarını düşündükleri zaman, riskli davranış sergileme olasılıklarının azaldığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Acceptance Date | August 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |