Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni Kapitalizm Kültüründe Otomobil Reklamları Audi ve Skoda Reklamları Örneği

Year 2014, , 107 - 129, 31.12.2014
https://doi.org/10.31123/akil.441940

Abstract

Yaşam tarzının meta haline geldiği ve göstergelerin tüketilmeye başlandığı yeni kapitalizm
kültüründe reklam içerikleri, marka değeri oluşturulması, yükseltilmesi ve farklılıkların belirgin
hale getirilmesinde kullanılmakta ve böylece tüketici, kullandığı ürünün diğerlerinden farklı olduğu
algısını yaşayarak kendini farklı hissetmektedir. Tüketim kültürünün temel öğelerinden biri olan
otomobiller de gösterge değeri ve bireyin kimliğiyle ilişkilendirilerek reklamlarda sunulmaktadır.
Esnek üretimle birlikte aynı üretici grup, farklı kitlelere üretim yapmakta ve reklamlarda da bu
farklılığı belirginleştirmektedir. Betimleyici tarzda yapılandırılan bu çalışmada aynı üretici gruba
ait Skoda ve Audi marka otomobillerin 40 reklamı içerik analizi tekniğiyle incelenerek söz konusu
otomobiller arasındaki farkın hangi göstergelerle oluşturulduğu çözümlenmeye çalışılmıştır.
Reklamlarda Audi marka otomobillerin aristokrat sınıfın elde edebileceği değerde, kimlik ve
yaşam tarzı oluşumunda bir araç olarak bireyselliği önceleyen bir fetiş nesnesi olarak sunulduğu
tespit edilmiştir. Skoda marka otomobillerin reklamlarında ise orta sınıf gençler ve ailelerden
oluşan rasyonel tüketiciye hitap ettiği, karlılığın, işlevselliğin, kolektifliğin ve ataerkil değerlerin ön
planda olduğu görülmüştür.

References

  • Adorno Theodor W. ve Horkheimer Max (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: Kabalcı.
  • Atabek, Gülseren Şendur ve Atabek, Ümit, (2007). Medya Metinlerini Çözümlemek İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri. Ankara: Siyasal.
  • Aygün Cengiz, Serpil (2009). Modernizm Otomobil Kültürü ve Reklam. Ankara: Ütopya.
  • Baudrillard, Jean (2008). Tüketim Toplumu. Oğuz Adanır. (çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Zygmunt (2003). Yasa Koyucular ile Yorumcular. İstanbul: Metis.
  • Bauman, Zygmunt (2010a). Etiğin Tüketiciler Dünyasında Bir Şansı Var Mı?. Funda Çoban-İnci Katırcı. (çev.). Ankara: De Ki.
  • Bauman, Zygmunt (2010b). Küreselleşme Toplumsal Sonuçları. Abdullah Yılmaz. (çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bocock, Robert (2009). Tüketim. İrem Kutluk. (çev.). Ankara: Dost.
  • Bourdieu, Pierre (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Harvard University Press.
  • Dağtaş, Banu (2009). “Reklamları Görmek: Reklam Metinlerinin Ait Olduğu Kültürler ve Egemen Form Olarak Tüketim Kültürü.” Reklamcılık: Bakmak ve Görmek. (der.) içinde. Ankara: Ütopya: 46-78.
  • Dağtaş, Banu ve Dağtaş, Erdal (2009). “Tüketim Kültürü, Yaşam Tarzları, Boş Zamanlar ve Medya Üzerine Bir Literatür Taraması.” Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları, Türkiye Medyasından Örüntüler. (der. ) içinde. Ankara: Ütopya. 27-75
  • Featherstone, Mike (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı. Güneş, Serkan (2012). “Türk Toplumu ve Otomobil.” SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. (25): 213-230.
  • Harvey, David (2010). Postmodernliğin Durumu. İstanbul: Metis.
  • Jameson, Fredric (1994). “Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı” F. Jameson, J.-F. Lyotard, J. Habermas Postmodernizm. (der.) içinde. İstanbul: Kıyı.
  • Kasım, Metin (2005). “Görsel Bir İleti Olarak Basın Reklamlarında Fotoğrafın Kullanımı Örnek Olay: 2004 Yılı.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Sennett, Ricahard (2011). Yeni Kapitalizmin Kültürü. İstanbul: Ayrıntı.
  • Sennett, Richard (2002). Kamusal İnsanın Çöküşü. Serpil Durak ve Abdullah Yılmaz. (çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Williamson, Judith (2000). Reklamların Dili “Reklamlarda Anlam ve İdeoloji”. Ahmet Fethi. (çev.). Ankara: Ütopya.
  • http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/content/en/the_group/production_plants.html. Erişim Tarihi: 03.01.2015.
Year 2014, , 107 - 129, 31.12.2014
https://doi.org/10.31123/akil.441940

Abstract

References

  • Adorno Theodor W. ve Horkheimer Max (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: Kabalcı.
  • Atabek, Gülseren Şendur ve Atabek, Ümit, (2007). Medya Metinlerini Çözümlemek İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri. Ankara: Siyasal.
  • Aygün Cengiz, Serpil (2009). Modernizm Otomobil Kültürü ve Reklam. Ankara: Ütopya.
  • Baudrillard, Jean (2008). Tüketim Toplumu. Oğuz Adanır. (çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Zygmunt (2003). Yasa Koyucular ile Yorumcular. İstanbul: Metis.
  • Bauman, Zygmunt (2010a). Etiğin Tüketiciler Dünyasında Bir Şansı Var Mı?. Funda Çoban-İnci Katırcı. (çev.). Ankara: De Ki.
  • Bauman, Zygmunt (2010b). Küreselleşme Toplumsal Sonuçları. Abdullah Yılmaz. (çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bocock, Robert (2009). Tüketim. İrem Kutluk. (çev.). Ankara: Dost.
  • Bourdieu, Pierre (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Harvard University Press.
  • Dağtaş, Banu (2009). “Reklamları Görmek: Reklam Metinlerinin Ait Olduğu Kültürler ve Egemen Form Olarak Tüketim Kültürü.” Reklamcılık: Bakmak ve Görmek. (der.) içinde. Ankara: Ütopya: 46-78.
  • Dağtaş, Banu ve Dağtaş, Erdal (2009). “Tüketim Kültürü, Yaşam Tarzları, Boş Zamanlar ve Medya Üzerine Bir Literatür Taraması.” Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları, Türkiye Medyasından Örüntüler. (der. ) içinde. Ankara: Ütopya. 27-75
  • Featherstone, Mike (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı. Güneş, Serkan (2012). “Türk Toplumu ve Otomobil.” SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. (25): 213-230.
  • Harvey, David (2010). Postmodernliğin Durumu. İstanbul: Metis.
  • Jameson, Fredric (1994). “Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı” F. Jameson, J.-F. Lyotard, J. Habermas Postmodernizm. (der.) içinde. İstanbul: Kıyı.
  • Kasım, Metin (2005). “Görsel Bir İleti Olarak Basın Reklamlarında Fotoğrafın Kullanımı Örnek Olay: 2004 Yılı.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Sennett, Ricahard (2011). Yeni Kapitalizmin Kültürü. İstanbul: Ayrıntı.
  • Sennett, Richard (2002). Kamusal İnsanın Çöküşü. Serpil Durak ve Abdullah Yılmaz. (çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Williamson, Judith (2000). Reklamların Dili “Reklamlarda Anlam ve İdeoloji”. Ahmet Fethi. (çev.). Ankara: Ütopya.
  • http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/content/en/the_group/production_plants.html. Erişim Tarihi: 03.01.2015.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Nilüfer Pınar Kılıç This is me

Publication Date December 31, 2014
Submission Date July 9, 2018
Published in Issue Year 2014

Cite

APA Kılıç, N. P. (2014). Yeni Kapitalizm Kültüründe Otomobil Reklamları Audi ve Skoda Reklamları Örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(22), 107-129. https://doi.org/10.31123/akil.441940