Research Article
BibTex RIS Cite

Tüketim Alışkanlıkları Çerçevesinde Kadınların Giyim Alışverişlerinde Karar Verme Tarzları Üzerine Bir Araştırma

Year 2014, , 81 - 95, 30.06.2014
https://doi.org/10.31123/akil.443005

Abstract

Günümüzde küresel boyutlu tüketim kültürünün yaygınlaşmasıyla oluşan yaşam tarzlarındaki
değişim, bireylerin tüketim alışkanlıklarını da etkilemektedir. Türkiye’de bu kültürün belirleyicisi
olan unsurlardan biri de giyim tüketimidir. Giyim tüketimine yönelik genel kabul gören algı ise
özellikle kadınların satın alma davranışlarına yöneliktir. Tüm mecralarda kadınların giyim
tüketimine eğilimli oldukları sunulmaktadır. Bu çalışmada, kadınların giyim alışverişlerine yönelik
satın alma süreçlerindeki belirleyici olan karar verme tarzları saptanarak giyim markalarını tercih
etme nedenleri ve bu tercihlerini etkileyen faktörlerin neler olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır.
Tüketici karar verme tarzları bir alan araştırması olarak betimsel türde bir çalışmadır. Uygunluk
örneklemi ile seçilen 150 kişiye anket uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda; kadınların
karar verme süreçlerinde ve giyim markalarına yönelik tercihlerinde farklılıklar olduğu tespit
edilmiştir.

References

  • Aksoy, Temel (2013). “Sizin Markanızı Değerli Kılan Ne?”, http://www.temelaksoy.com/yazilar/marka/Sizin- Markanizi-Degerli-Kilan-Ne.aspx.ErişimTarihi: 25.12.2013.
  • Aktuğlu, Işıl Karpat ve Temel, Ayşen (2006). Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? “Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma”, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi, http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler/I%C5%9F%C4%B1l%20Karpat%20 AKTU%C4%9ELU%20%20Ay%C5%9Fen%20TEMEL/AKTU%C4%9ELU,%20I%C5%9F%C4%B1l%20vd.. pdf. Erişim Tarihi: 21.12.2013.
  • Ayhan, Ahmet (2009). “Üniversite Gençliğinde Marka-Tüketim Bağlamında Bilinç-Biliş Düzeyi.” Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (26): 27-45.
  • Baudrillard, Jean (1997). Tüketim Toplumu. Çev: Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı. Belk, Russell W. (1998). “Third World Consumer Culture”, Research in Marketing, Supplement 4 Marketing and Development: Toward Broader Dimensions, Ed. Erdoğan Kumcu – A. Fuat Fırat. Greenwich: JAI Press Inc.: 103-126.
  • Blythe, Jim (2001). Pazarlama İlkeleri. Çev: Yavuz Odabaşı. İstanbul: Bilim ve Teknik.
  • Bocock, Robert (1997). Tüketim. Çev: İrem Kutluk. Ankara: Dost.
  • Cemalcılar, İlhan (1994). Pazarlama: Kavramlar-Kararlar. İstanbul: Beta.
  • Cemalcılar, İlhan (1999). Pazarlama (Kavramlar-Kararlar). İstanbul: Beta.
  • Cömert, Yavuz ve Durmaz, Yakup (2006). “Tüketicinin Tatmini ile Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlere Bütünleşik Yaklaşım ve Adıyaman İlinde Bir Alan Çalışması” Journal of Yasar University, 1 (4): 351-375.
  • Dağtaş, Banu ve Dağtaş, Erdal (2009). “Tüketim Kültürü, Yaşam Tarzları, Boş Zamanlar ve Medya Üzerine Bir Literatür Taraması”, Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. Ankara: Ütopya.
  • Dağtaş, Erdal ve Kaya, Asuman (2012). Küreselleşme, Medya, Toplum. Der: Erdal Dağtaş. Ankara: BirGün.
  • Dedeoğlu, Ö. Ayla ve Savaşçı, İpek (2005). Tüketim Kültüründe Beden Güzelliği ve Yemek Yeme Arzuları: Kadınların Tüketim Pratiklerine Yansıması. Ege Üniversitesi Akademik Bakış Dergisi. 5(1-2): 77-88.
  • Denli, Nevra (2007). Giyim Sektöründe Marka İmajı Odaklı İletişim Stratejileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dursun, İ., Alnıaçık, Ü. ve Kabadayı Tümer, E. (2013). “Tüketici Karar Verme Tarzları Ölçeği: Yapısı ve Boyutları”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9 (19): 293-304.
  • Gülçubuk, Ali (2008). “Müşteri Bağlılığı Yaratmada Fiyat Politikasının Önemi ve Uygulanan Fiyatlandırma Yöntemlerinin Değerlendirilmesi.” Celal Bayar Üniversitesi. Yönetim ve Ekonomi. 1 (15): 15-26.
  • Harvey, David (1997). Postmodernliğin Durumu. Çev: S. Savran. İstanbul: Ayrıntı.
  • Hirschman, Elizabeth ve C. Holbrook, M. (1982). “Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions”, Journal of Marketing, Vol. 46.
  • Karafakıoğlu, Mehmet (2005). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Literatür.
  • Klein, Naomi (2002). No Logo. Çev: Nalân Uysal. İstanbul: Bilgi.
  • Kongar, Emre (1992). 21. Yüzyılda Dünya, Türkiye ve Kamuoyu. İstanbul: Simavi.
  • McRobbie, Angela (1999). Postmodernizm ve Popüler Kültür. Çev: Almila Özdek. İstanbul: Sarmal. Odabaşı, Yavuz (2006). Tüketim Kültürü. İstanbul: Sistem.
  • Özcan, Burcu (2007). “Rasyonel Satın Alma” ve “Boş Zaman Sürecine Ait Alışveriş” Eylemlerinin Birlikte Sergilendikleri Mekânlar: Alışveriş Merkezleri. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi IX, 2: 39-68.
  • Phau, Ian ve Prendergast, Gearad (2000). “Consuming Luxury Brands: The Relevance of The ‘Rarity Principle’, Journal of Brand Management, Henry Stewart Publication, 1350-231 X, Vol. 6, Number 2: 122-138.
  • Savaş, H., Sarıtaş, H. ve Bardakçı A. (2006). Kalite ve Ortak Markaya Dayalı Rekabet. Pamukkale Üniversitesi İ.İ.B.F., 23-24 Kasım Buldan Sempozyumu.
  • Sproles, George B. ve Kendall, Elizabeth L. (1986). “A Methodology For Profiling Consumers’ Decision – Making Styles”, The Journal of Consumer Affairs, 20(2): 267-279.
  • Veblen, Torstein (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. Çev: Zeynep Gültekin ve Cumhur Atay. İstanbul: Babil.
  • Williamson, Judith (2000). Reklamların Dili: Reklamlarda Anlam ve İdeoloji. Çev: Ahmet Fethi. İstanbul: Ütopya.
  • Yağlı, Soner (2013). “Gündelik Hayatın Bir Alanı Olarak Moda Aracılığıyla Kültürün Yeniden İnşası”, İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Fakültesi. İletişim Çalışmaları Dergisi. 3.
  • Yeşilada, Figen ve Kavas, Alican (2008). “Understanding The Female Consumers Decision Making Styles”, İşletme Fakültesi Dergisi, 9(2):167: 185.
  • Yılmaz, Veysel (2005). “Tüketici Memnuniyeti ve İhtiyaçlarının Marka Sadakatine Etkisi: Sigara Markasına Uygulanması.” Sosyal Bilimler Dergisi, (1): 257- 271.
  • Zeldin, Theodore (1998). İnsanlığın Mahrem Tarihi. Çev: Elif Özsayar. İstanbul: Ayrıntı.
  • Zorlu, Abdülkadir (2006). Tüketim Sosyolojisi. Ankara: Glocal.
  • http://notoku.com/tuketim-kulturu-markan-kadar-konus/
  • h t t p : / / w w w. g y v k a d i n p l a t f o r m u . o r g / H a b e r l e r / D e t a y / 9 0 8 / M e d y a d a % 2 0 K a d % C 4 % B 1 n % 2 0 Alg%C4%B1s%C4%B1%20%C3%87al%C4%B1%C5%9Ftay%C4%B1n%C4%B1n%20Ortak%20Mesaj%C4%B1Kad%C4%B1n%20Medyada%20Yanl%C4%B1%C5%9F%20ve%20Eksik%20Temsil%20 Ediliyor Erişim Tarihi: 29.12.2013
Year 2014, , 81 - 95, 30.06.2014
https://doi.org/10.31123/akil.443005

Abstract

References

  • Aksoy, Temel (2013). “Sizin Markanızı Değerli Kılan Ne?”, http://www.temelaksoy.com/yazilar/marka/Sizin- Markanizi-Degerli-Kilan-Ne.aspx.ErişimTarihi: 25.12.2013.
  • Aktuğlu, Işıl Karpat ve Temel, Ayşen (2006). Tüketiciler Markaları Nasıl Tercih Ediyor? “Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma”, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi, http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler/I%C5%9F%C4%B1l%20Karpat%20 AKTU%C4%9ELU%20%20Ay%C5%9Fen%20TEMEL/AKTU%C4%9ELU,%20I%C5%9F%C4%B1l%20vd.. pdf. Erişim Tarihi: 21.12.2013.
  • Ayhan, Ahmet (2009). “Üniversite Gençliğinde Marka-Tüketim Bağlamında Bilinç-Biliş Düzeyi.” Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (26): 27-45.
  • Baudrillard, Jean (1997). Tüketim Toplumu. Çev: Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı. Belk, Russell W. (1998). “Third World Consumer Culture”, Research in Marketing, Supplement 4 Marketing and Development: Toward Broader Dimensions, Ed. Erdoğan Kumcu – A. Fuat Fırat. Greenwich: JAI Press Inc.: 103-126.
  • Blythe, Jim (2001). Pazarlama İlkeleri. Çev: Yavuz Odabaşı. İstanbul: Bilim ve Teknik.
  • Bocock, Robert (1997). Tüketim. Çev: İrem Kutluk. Ankara: Dost.
  • Cemalcılar, İlhan (1994). Pazarlama: Kavramlar-Kararlar. İstanbul: Beta.
  • Cemalcılar, İlhan (1999). Pazarlama (Kavramlar-Kararlar). İstanbul: Beta.
  • Cömert, Yavuz ve Durmaz, Yakup (2006). “Tüketicinin Tatmini ile Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlere Bütünleşik Yaklaşım ve Adıyaman İlinde Bir Alan Çalışması” Journal of Yasar University, 1 (4): 351-375.
  • Dağtaş, Banu ve Dağtaş, Erdal (2009). “Tüketim Kültürü, Yaşam Tarzları, Boş Zamanlar ve Medya Üzerine Bir Literatür Taraması”, Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. Ankara: Ütopya.
  • Dağtaş, Erdal ve Kaya, Asuman (2012). Küreselleşme, Medya, Toplum. Der: Erdal Dağtaş. Ankara: BirGün.
  • Dedeoğlu, Ö. Ayla ve Savaşçı, İpek (2005). Tüketim Kültüründe Beden Güzelliği ve Yemek Yeme Arzuları: Kadınların Tüketim Pratiklerine Yansıması. Ege Üniversitesi Akademik Bakış Dergisi. 5(1-2): 77-88.
  • Denli, Nevra (2007). Giyim Sektöründe Marka İmajı Odaklı İletişim Stratejileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dursun, İ., Alnıaçık, Ü. ve Kabadayı Tümer, E. (2013). “Tüketici Karar Verme Tarzları Ölçeği: Yapısı ve Boyutları”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9 (19): 293-304.
  • Gülçubuk, Ali (2008). “Müşteri Bağlılığı Yaratmada Fiyat Politikasının Önemi ve Uygulanan Fiyatlandırma Yöntemlerinin Değerlendirilmesi.” Celal Bayar Üniversitesi. Yönetim ve Ekonomi. 1 (15): 15-26.
  • Harvey, David (1997). Postmodernliğin Durumu. Çev: S. Savran. İstanbul: Ayrıntı.
  • Hirschman, Elizabeth ve C. Holbrook, M. (1982). “Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions”, Journal of Marketing, Vol. 46.
  • Karafakıoğlu, Mehmet (2005). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Literatür.
  • Klein, Naomi (2002). No Logo. Çev: Nalân Uysal. İstanbul: Bilgi.
  • Kongar, Emre (1992). 21. Yüzyılda Dünya, Türkiye ve Kamuoyu. İstanbul: Simavi.
  • McRobbie, Angela (1999). Postmodernizm ve Popüler Kültür. Çev: Almila Özdek. İstanbul: Sarmal. Odabaşı, Yavuz (2006). Tüketim Kültürü. İstanbul: Sistem.
  • Özcan, Burcu (2007). “Rasyonel Satın Alma” ve “Boş Zaman Sürecine Ait Alışveriş” Eylemlerinin Birlikte Sergilendikleri Mekânlar: Alışveriş Merkezleri. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi IX, 2: 39-68.
  • Phau, Ian ve Prendergast, Gearad (2000). “Consuming Luxury Brands: The Relevance of The ‘Rarity Principle’, Journal of Brand Management, Henry Stewart Publication, 1350-231 X, Vol. 6, Number 2: 122-138.
  • Savaş, H., Sarıtaş, H. ve Bardakçı A. (2006). Kalite ve Ortak Markaya Dayalı Rekabet. Pamukkale Üniversitesi İ.İ.B.F., 23-24 Kasım Buldan Sempozyumu.
  • Sproles, George B. ve Kendall, Elizabeth L. (1986). “A Methodology For Profiling Consumers’ Decision – Making Styles”, The Journal of Consumer Affairs, 20(2): 267-279.
  • Veblen, Torstein (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. Çev: Zeynep Gültekin ve Cumhur Atay. İstanbul: Babil.
  • Williamson, Judith (2000). Reklamların Dili: Reklamlarda Anlam ve İdeoloji. Çev: Ahmet Fethi. İstanbul: Ütopya.
  • Yağlı, Soner (2013). “Gündelik Hayatın Bir Alanı Olarak Moda Aracılığıyla Kültürün Yeniden İnşası”, İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Fakültesi. İletişim Çalışmaları Dergisi. 3.
  • Yeşilada, Figen ve Kavas, Alican (2008). “Understanding The Female Consumers Decision Making Styles”, İşletme Fakültesi Dergisi, 9(2):167: 185.
  • Yılmaz, Veysel (2005). “Tüketici Memnuniyeti ve İhtiyaçlarının Marka Sadakatine Etkisi: Sigara Markasına Uygulanması.” Sosyal Bilimler Dergisi, (1): 257- 271.
  • Zeldin, Theodore (1998). İnsanlığın Mahrem Tarihi. Çev: Elif Özsayar. İstanbul: Ayrıntı.
  • Zorlu, Abdülkadir (2006). Tüketim Sosyolojisi. Ankara: Glocal.
  • http://notoku.com/tuketim-kulturu-markan-kadar-konus/
  • h t t p : / / w w w. g y v k a d i n p l a t f o r m u . o r g / H a b e r l e r / D e t a y / 9 0 8 / M e d y a d a % 2 0 K a d % C 4 % B 1 n % 2 0 Alg%C4%B1s%C4%B1%20%C3%87al%C4%B1%C5%9Ftay%C4%B1n%C4%B1n%20Ortak%20Mesaj%C4%B1Kad%C4%B1n%20Medyada%20Yanl%C4%B1%C5%9F%20ve%20Eksik%20Temsil%20 Ediliyor Erişim Tarihi: 29.12.2013
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Birol

Publication Date June 30, 2014
Submission Date July 12, 2018
Published in Issue Year 2014

Cite

APA Birol, M. (2014). Tüketim Alışkanlıkları Çerçevesinde Kadınların Giyim Alışverişlerinde Karar Verme Tarzları Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(21), 81-95. https://doi.org/10.31123/akil.443005