Dijitalleşen
gazetecilikte, Google trendleri, gazetecilerin hangi konuları haberleştireceği
üzerinde doğrudan etkili olmaktadır. Bu yeni durum, gazetelerde arama motoru
optimizasyonu olarak adlandırılan, geleneksel gazetecilikte hiçbir şekilde
karşımıza çıkmayan yeni bir gazetecilik pratiğinin ortaya çıkışını ve
gazetelerde SEO editörü olarak adlandırılan gazetecilerin istihdam edilmesi
sonucunu doğurmuştur. Bu araştırmanın bulgularının da ortaya koyduğu gibi
ulusal gazetelerin büyük bölümünün SEO birimleri oluşturmuş olması, konuyu
gazetecilik açısından önemli kılmaktadır. Bu çalışma, yeni bir konu olan
gazetecilikte SEO editörlüğünü tanımlamayı, amaçlarını ve kullandıkları
stratejileri ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Araştırma kapsamında Türkiye’de web sitesi en fazla ziyaret edilen
ulusal gazetelerden Hürriyet, Sabah, Habertürk ve Sözcü’nün SEO editörleriyle yarı
yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre,
görüşülen editörler, SEO editörlüğünü gazeteciliğin yeni bir alanı olarak
görmekte ve yaptıkları işin temelinde “okurla empati” yattığını belirtmektedir.
Buna karşın SEO gazeteciliği ile geleneksel gazetecilik arasında a) haberin
konusu, b) haber faktörleri, c) iş yapma pratikleri, d) haber kaynakları, e) haber yazımı, f)
gazetecilik amaçları bakımından altı temel fark bulunmuştur. SEO editörlerinin haberleri
Google’da öne çıkarmak için kullandığı stratejiler ise sekiz ana başlık altında
toplanmıştır. Bunlar “Okurun
aradığı anahtar kelime/soruyu başlıkta/haberde kullanma”, “haberi
webe ilk girme”, “rutin SEO haberleri”, “ölümsüz içerik oluşturma”, “haber
konusunu çeşitlendirme”, “özgün içerik üretebilme”, “diğer editörlere haberin
okunurluğu konusunda destek sağlama”,
“Google algoritmasına uyum sağlama”dır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | September 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |