Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, , 164 - 190, 28.12.2018
https://doi.org/10.31123/akil.461286

Öz

Kaynakça

  • Atay, C., Alanyalı, M., Uyan, S. B., & Baş, C. (2010). Arama Motoru Optimizasyonu. Akademik Bilişim’ 10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 10 - 12 Şubat, Muğla Üniversitesi.
  • Bhandari, R. S. & Bansal, A. (2018). Impact of Search Engine Optimization as a Marketing Tool. Jindal Journal of Business Research 7(1), 24–36.
  • Carroll, N. (2009). Search Engine Optimization. In Encyclopedia of Library and Information Sciences, (Third Edition), Taylor & Francis.
  • Deniz, Ş. & Korap Özel, E. (2018). Bana Okurunu Söyle, Sana Manşetini Söyleyeyim: Gazete Web Sitelerinde İçerik Hiyerarşisini ve Gündemi Belirlemede Okurun Değişen Rolü. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 3, 915-940.
  • Dick, M. (2011) Search engine optimisation in UK news production, Journalism Practice, 5:4, 462-477.
  • Dijk J.V. (2016). Ağ Toplumu, İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Duman, K. (2018). Arama Motorları ve İnternet Haberciliğine Etkileri: Türk İnternet Haber Medyası Örneği, Selçuk İletişim, 2018, 11 (1): 257-287.
  • Giomelakis D. & Veglis A. (2016) Investigating Search Engine Optimization Factors in Media Websites. Digital Journalism. 4:3, 379-400
  • Güzel, M., & Özmen, K. (2018). Google Tekelinde Haberciliğin Dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. (29), 206-229.
  • Ledford, J. L. (2009). Search Engine Optimization Bible. (2nd ed). Indianapolis, IN: Wiley.
  • Lui R. & Au, C. H. (2018): I.S. Educational game: Adoption in teaching search engine optimization (SEO), Journal of Computer Information Systems. https://doi.org/10.1080/08874417.2018.1461034
  • Malaga, R. A. (2008). Worst Practices in Search Engine Optimization. Communications of the ACM 51 (12): 147–150.
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber, (Çev: Prof. Dr. Selahattin Turan) Ankara: Nobel Kitap.
  • Plesner, U. (2009). An actor-network perspective on changing work practices: Communication technologies as actants in newswork. Journalism, Vol. 10(5): 604–626.
  • Tuncay, S. (2009). Arama Motorları Optimizasyonu ve Genel Kullanımı, e-Journal of New World Sciences Academy. Volume: 4, Number: 3, s. 1136-1149.
  • Zilincan, J. (2015). Search Engine Optimisation, CBU International Conference on Innovation, Technology Transfer and Education, March, 25-27 2015, Prague.

“Google Gazeteciliği” mi “Empati Editörü”lüğü mü? Gazetecilikte SEO Editörlüğü ve Dönüşen Gazetecilik Pratikleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2018, , 164 - 190, 28.12.2018
https://doi.org/10.31123/akil.461286

Öz

Dijitalleşen
gazetecilikte, Google trendleri, gazetecilerin hangi konuları haberleştireceği
üzerinde doğrudan etkili olmaktadır. Bu yeni durum, gazetelerde arama motoru
optimizasyonu olarak adlandırılan, geleneksel gazetecilikte hiçbir şekilde
karşımıza çıkmayan yeni bir gazetecilik pratiğinin ortaya çıkışını ve
gazetelerde SEO editörü olarak adlandırılan gazetecilerin istihdam edilmesi
sonucunu doğurmuştur. Bu araştırmanın bulgularının da ortaya koyduğu gibi
ulusal gazetelerin büyük bölümünün SEO birimleri oluşturmuş olması, konuyu
gazetecilik açısından önemli kılmaktadır. Bu çalışma, yeni bir konu olan
gazetecilikte SEO editörlüğünü tanımlamayı, amaçlarını ve kullandıkları
stratejileri ortaya koymayı amaçlamaktadır. 
Araştırma kapsamında Türkiye’de web sitesi en fazla ziyaret edilen
ulusal gazetelerden Hürriyet, Sabah, Habertürk ve Sözcü’nün SEO editörleriyle yarı
yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre,
görüşülen editörler, SEO editörlüğünü gazeteciliğin yeni bir alanı olarak
görmekte ve yaptıkları işin temelinde “okurla empati” yattığını belirtmektedir.
Buna karşın SEO gazeteciliği ile geleneksel gazetecilik arasında a) haberin
konusu, b) haber faktörleri, c) iş yapma pratikleri, d)  haber kaynakları, e) haber yazımı, f)
gazetecilik amaçları bakımından altı temel fark bulunmuştur. SEO editörlerinin haberleri
Google’da öne çıkarmak için kullandığı stratejiler ise sekiz ana başlık altında
toplanmıştır. Bunlar “
Okurun
aradığı anahtar kelime/soruyu başlıkta/haberde kullanma”, “h
aberi
webe ilk girme”, “rutin SEO haberleri”, “ölümsüz içerik oluşturma”, “haber
konusunu çeşitlendirme”, “özgün içerik üretebilme”, “diğer editörlere haberin
okunurluğu konusunda destek sağlama”, 
“Google algoritmasına uyum sağlama”dır. 

Kaynakça

  • Atay, C., Alanyalı, M., Uyan, S. B., & Baş, C. (2010). Arama Motoru Optimizasyonu. Akademik Bilişim’ 10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 10 - 12 Şubat, Muğla Üniversitesi.
  • Bhandari, R. S. & Bansal, A. (2018). Impact of Search Engine Optimization as a Marketing Tool. Jindal Journal of Business Research 7(1), 24–36.
  • Carroll, N. (2009). Search Engine Optimization. In Encyclopedia of Library and Information Sciences, (Third Edition), Taylor & Francis.
  • Deniz, Ş. & Korap Özel, E. (2018). Bana Okurunu Söyle, Sana Manşetini Söyleyeyim: Gazete Web Sitelerinde İçerik Hiyerarşisini ve Gündemi Belirlemede Okurun Değişen Rolü. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 3, 915-940.
  • Dick, M. (2011) Search engine optimisation in UK news production, Journalism Practice, 5:4, 462-477.
  • Dijk J.V. (2016). Ağ Toplumu, İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Duman, K. (2018). Arama Motorları ve İnternet Haberciliğine Etkileri: Türk İnternet Haber Medyası Örneği, Selçuk İletişim, 2018, 11 (1): 257-287.
  • Giomelakis D. & Veglis A. (2016) Investigating Search Engine Optimization Factors in Media Websites. Digital Journalism. 4:3, 379-400
  • Güzel, M., & Özmen, K. (2018). Google Tekelinde Haberciliğin Dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. (29), 206-229.
  • Ledford, J. L. (2009). Search Engine Optimization Bible. (2nd ed). Indianapolis, IN: Wiley.
  • Lui R. & Au, C. H. (2018): I.S. Educational game: Adoption in teaching search engine optimization (SEO), Journal of Computer Information Systems. https://doi.org/10.1080/08874417.2018.1461034
  • Malaga, R. A. (2008). Worst Practices in Search Engine Optimization. Communications of the ACM 51 (12): 147–150.
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber, (Çev: Prof. Dr. Selahattin Turan) Ankara: Nobel Kitap.
  • Plesner, U. (2009). An actor-network perspective on changing work practices: Communication technologies as actants in newswork. Journalism, Vol. 10(5): 604–626.
  • Tuncay, S. (2009). Arama Motorları Optimizasyonu ve Genel Kullanımı, e-Journal of New World Sciences Academy. Volume: 4, Number: 3, s. 1136-1149.
  • Zilincan, J. (2015). Search Engine Optimisation, CBU International Conference on Innovation, Technology Transfer and Education, March, 25-27 2015, Prague.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Korap Özel 0000-0002-1332-5715

Şadiye Deniz 0000-0002-7929-4077

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 19 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Korap Özel, E., & Deniz, Ş. (2018). “Google Gazeteciliği” mi “Empati Editörü”lüğü mü? Gazetecilikte SEO Editörlüğü ve Dönüşen Gazetecilik Pratikleri Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(30), 164-190. https://doi.org/10.31123/akil.461286