In today’s
environments, when the technologies used and the products and services
presented are similar, organizations tend to increase their abstract assets,
which are difficult to imitate in order to gain competitive advantage; at this
point, corporate reputation for organizations emerges as an unimitable element.
Indeed, corporate reputation is the collective outcome of all individual
stakeholder impressions shared as the most valuable singular asset that an
organization possesses. It is important to know who the stakeholder groups that
create this collective perception are, and what are the anticipatory
expectations that they have established with the organization. In this
research, it was aimed to analyze the corporate reputation of an academic
organization based on the simultaneous perceptions of internal and external
stakeholders. Corporate reputation analysis is a descriptive field research.
Within the based on convinience sample, 152 administrative staff, 114 academic
staff, 400 students and 368 external stakeholders were included in the survey.
The corporate reputation scale of Ingenhoff and Sommer (2008) was used as the
data collection tool in the survey and the analysis of the data was performed
by SPSS 17.0 program. As a result of the research, it is concluded that all
stakeholders have a positive perception about academic organization.
Öz
Kullanılan
teknolojinin, sunulan ürün ve hizmetlerin benzerlik gösterdiği günümüz
ortamında örgütler, rekabet avantajı
sağlamak
adına taklit edilmesi zor soyut varlıklarını arttırmaya yönelirken; bu
noktada örgütler için kurumsal itibar taklit edilemez bir unsur olarak ortaya
çıkmaktadır. Nitekim kurumsal itibar bir örgütün sahip olduğu en değerli tekil varlık
olarak paylaşılan tüm bireysel paydaş izlenimlerinin kolektif sonucudur (Highhouse
vd., 2009). Bu kolektif
algıyı yaratan paydaş gruplarının kimler olduğu ve örgüt ile kurdukları
ilişkiden beklentilerinin ne olduğunu bilmek önem taşımaktadır. Bu
araştırmada da akademik
bir örgütün iç ve dış paydaşlarının eş zamanlı algılarına bağlı olarak kurumsal
itibarını analiz etmek amaçlanmıştır. Kurum itibarı analizi bir alan
araştırması olup betimsel türde bir çalışmadır. Uygunluk örneklemi ile 152
idari personel, 114 akademik personel, 400 öğrenci ve 368 dış paydaş
araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ingenhoff ve Sommer’ın (2008) kurumsal itibar ölçeği
kullanılmış, verilerin analizi SPSS17.0 programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, tüm paydaşların
akademik örgüte ilişkin olumlu bir algıya sahip olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | September 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |