Research Article
BibTex RIS Cite

Online Gazeteciliğe Geçişte Değişen Haber Tüketim Pratikleri: Yetişkinler Üzerine Bir Araştırma

Year 2018, , 241 - 259, 28.12.2018
https://doi.org/10.31123/akil.463458

Abstract

Geleneksel gazetecilikten dijital gazeteciliğe
geçiş süreci,  okurların enformasyon
edinimi ve paylaşımlarını değiştirmiştir. Dijital ortamların değişen haber
formatları, daha kolay habere erişebilirlik, aynı haberin farklı içeriklerine
erişebilme kolaylığı vb. yetişkinlerin tüketim eğilimlerini etkilemiştir.
Okurların, dijital dönemin mobil teknolojilerle uyumlu tekno dünyası
içinde,   online haber ortamlarına erişim
kolaylığı, haber tüketimini arttırmıştır. Online haber ortamları, okurlara daha
geniş haber ve bilgi sunmaktadır.  
Okurlar, önceki geleneksel gazeteler üzerinden karşıladıkları
gereksinimlerini, dijital ortamlarda daha yoğun ve çeşitlilikte giderebilmekte,
daha yoğun tatmin sağlayabilmektedir. 



Yetişkinlerin haber tüketim pratikleri,
geleneksel gazeteler ve online haber ortamlarındaki hareketlilikleri bu
çalışmada;  okurların yaş özelliği
temelinde oluşturulan 148 kişilik kota örneklem üzerinde uygulanan  anket tekniğiyle  sorgulanmaktadır. Okurların eğitim ve çalışma
durumu ile online haber ortamlarını kullanımları arasında anlamlı ilişkiler saptanmıştır.

References

  • Antunovic D., Parsons P., Cooke T.R.(2018),‘Checking’ and Googling:Stages of News Consumption Among Young Adults, Journalism, 19(5) 632–648, doi: 10.1177/1464884916663625, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1464884916663625.
  • Armstrong, C.L. &F. Gao. (2010). “Now Tweet This: How News Organizations Use Twitter”. Electronic News. 4(4) 218-235, doi: 10.1177/1931243110389457, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1931243110389457.
  • Ahlers D. (2006),News Consumption and the New Electronic Media, Press/Politics 11(1):29-52, doi: 10.1177/1081180X05284317, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1081180x05284317
  • Bachmann I., Kaufhold K., Lewis S. C., Zuniga H. G. D.(2010), “News Platform Preference: Advancing the Effects of Age and Media Consumption on Political Participation,” International Journal of Internet Science, 5(1), 34-47, Erişim Tarihi: 8.8.2018, https://repositorio.uc.cl/bitstream/handle/11534/12923/News%20platform %20preference%20Advancing%20the%20effects%20of%20age%20and%20media%20consumption%20on%20political%20participation.pdf?sequence=1.
  • Chan-Olmsted S., Rim H., Zerba A., (2012),Mobile News Adoption among Young Adults:Examining the Roles of Perceptions, News Consumption, and Media Usage, Journalism & Mass Communication Quarterly, 90(1) 126–147, doi: 10.1177/1077699012468742, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://jmcq.sagepub.com.
  • Değirmencioğlu G. (2016), Dijitalleşme Çağında Gazeteciliğin Geleceği ve İnovasyon Haberciliği, TRT Akademi Dijital Medya Sayısı 1(2), ISSN 2149-9446,590-606, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://dergipark.gov.tr/trta/issue/23620/252171.
  • Duman K.( 2017), Yeni Medya Çağında Haberleri Yeniden Düşünmek: Teknoloji İle İçeriğin Kesişmesi ve Yenilikçi Davranışlar, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8),95 – 107, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://dergipark.gov.tr/ijoses/issue/31008/338911
  • Freeman K.S. (2013), News Consumption Behavior of Young Adults in Malaysia, International Journal of Social Science and Humanity,3(2), doi: 10.7763/IJSSH.2013.V3.209, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://www.ijssh.org/papers/209-D00041.pdf.
  • Glynn C.J., HugeM.E., Hoffman L. H.(2012),All The News That’s Fit To Post: A Profile of News Use on Social Networking Sites, Computers in Human Behavior ,28,113–119, Erişim Tarihi: 8.8.2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563211001725.
  • Huang E. (2009), The Causes of Youths' Low News Consumption and Strategies for Making Youths Happy News Consumers, The International Journal of Research into New Media Technologies, 15(1),105–122 doi: 10.1177/1354856508097021, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1354856508097021.
  • Kürkcü, D., D., Kürkcü, C. (2016), Mühendislerin Sosyal Medya ve İnternet Gazeteciliği Kullanım Alışkanlıkları, Journal of Yasar University, 11(41),1-15, Erişim Tarihi: 8.8.2018 http://dergipark.gov.tr/download/article-file/179606.
  • Lee S.K., Lindsey N. J.& Kim K. S.(2007), The Effects of News Consumption via Social Media and News Information Overload on Perceptions of Journalistic Norms And Practices, Computers in Human Behavior, 75, 254-263, Erişim Tarihi: 8.8.2018 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563217303199.
  • Lee C.S. & Ma L.(2012), News Sharing in Social Media: The Effect of Gratifications And Prior Experience, Computers in Human Behavior 28, 331–339, Erişim Tarihi: 8.8.2018 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S074756321100210X.
  • Oeldorf- Hirsch A. & Sundar S.S. (2015),Posting, Commenting, and Tagging: Effects of Sharing News Stories on Facebook, Computers in Human Behavior, 44, 240–249, Erişim Tarihi: 8.8.2018 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563214006232.
  • Pavlik, J.V. (2013). “Innovation and The Future of Journalism”. Digital Journalism,1(2),181-193, doi: 10.1080/21670811.2012.756666., Erişim Tarihi: 8.8.2018 https://doi.org/10.1080/21670811.2012.756666.
  • Pentina I.& Tarafdar M.(2014), From “Information” To “Knowing”: Exploring The Role of Social Media in Contemporary News Consumption, Computers in Human Behavior, 35,211–223, Erişim Tarihi: 8.8.2018, https://www.sciencedirect.com/science/ article/pii/S0747563214001137.
  • Pew Research Center (2012), News Consumption On Mobile Devices, Journalism & Media Staff, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://www.journalism.org/2012/12/11/news-consumption-mobile-devices/.
  • Taşkıran İ.& Kırık A.M. (2016), Gazetecilerin Sosyal Medyayı Haber Kaynağı Olarak Kullanımı: Medya Profesyonellerinin Bakış Açılarını Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma, Intermedia International E-Journal, 3(1), doi: 10.21645/İntermedia.2016319269 Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://intermedia2.ticaret.edu.tr/index.php/intermedia/article/view/65.
Year 2018, , 241 - 259, 28.12.2018
https://doi.org/10.31123/akil.463458

Abstract

References

  • Antunovic D., Parsons P., Cooke T.R.(2018),‘Checking’ and Googling:Stages of News Consumption Among Young Adults, Journalism, 19(5) 632–648, doi: 10.1177/1464884916663625, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1464884916663625.
  • Armstrong, C.L. &F. Gao. (2010). “Now Tweet This: How News Organizations Use Twitter”. Electronic News. 4(4) 218-235, doi: 10.1177/1931243110389457, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1931243110389457.
  • Ahlers D. (2006),News Consumption and the New Electronic Media, Press/Politics 11(1):29-52, doi: 10.1177/1081180X05284317, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1081180x05284317
  • Bachmann I., Kaufhold K., Lewis S. C., Zuniga H. G. D.(2010), “News Platform Preference: Advancing the Effects of Age and Media Consumption on Political Participation,” International Journal of Internet Science, 5(1), 34-47, Erişim Tarihi: 8.8.2018, https://repositorio.uc.cl/bitstream/handle/11534/12923/News%20platform %20preference%20Advancing%20the%20effects%20of%20age%20and%20media%20consumption%20on%20political%20participation.pdf?sequence=1.
  • Chan-Olmsted S., Rim H., Zerba A., (2012),Mobile News Adoption among Young Adults:Examining the Roles of Perceptions, News Consumption, and Media Usage, Journalism & Mass Communication Quarterly, 90(1) 126–147, doi: 10.1177/1077699012468742, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://jmcq.sagepub.com.
  • Değirmencioğlu G. (2016), Dijitalleşme Çağında Gazeteciliğin Geleceği ve İnovasyon Haberciliği, TRT Akademi Dijital Medya Sayısı 1(2), ISSN 2149-9446,590-606, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://dergipark.gov.tr/trta/issue/23620/252171.
  • Duman K.( 2017), Yeni Medya Çağında Haberleri Yeniden Düşünmek: Teknoloji İle İçeriğin Kesişmesi ve Yenilikçi Davranışlar, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8),95 – 107, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://dergipark.gov.tr/ijoses/issue/31008/338911
  • Freeman K.S. (2013), News Consumption Behavior of Young Adults in Malaysia, International Journal of Social Science and Humanity,3(2), doi: 10.7763/IJSSH.2013.V3.209, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://www.ijssh.org/papers/209-D00041.pdf.
  • Glynn C.J., HugeM.E., Hoffman L. H.(2012),All The News That’s Fit To Post: A Profile of News Use on Social Networking Sites, Computers in Human Behavior ,28,113–119, Erişim Tarihi: 8.8.2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563211001725.
  • Huang E. (2009), The Causes of Youths' Low News Consumption and Strategies for Making Youths Happy News Consumers, The International Journal of Research into New Media Technologies, 15(1),105–122 doi: 10.1177/1354856508097021, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1354856508097021.
  • Kürkcü, D., D., Kürkcü, C. (2016), Mühendislerin Sosyal Medya ve İnternet Gazeteciliği Kullanım Alışkanlıkları, Journal of Yasar University, 11(41),1-15, Erişim Tarihi: 8.8.2018 http://dergipark.gov.tr/download/article-file/179606.
  • Lee S.K., Lindsey N. J.& Kim K. S.(2007), The Effects of News Consumption via Social Media and News Information Overload on Perceptions of Journalistic Norms And Practices, Computers in Human Behavior, 75, 254-263, Erişim Tarihi: 8.8.2018 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563217303199.
  • Lee C.S. & Ma L.(2012), News Sharing in Social Media: The Effect of Gratifications And Prior Experience, Computers in Human Behavior 28, 331–339, Erişim Tarihi: 8.8.2018 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S074756321100210X.
  • Oeldorf- Hirsch A. & Sundar S.S. (2015),Posting, Commenting, and Tagging: Effects of Sharing News Stories on Facebook, Computers in Human Behavior, 44, 240–249, Erişim Tarihi: 8.8.2018 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563214006232.
  • Pavlik, J.V. (2013). “Innovation and The Future of Journalism”. Digital Journalism,1(2),181-193, doi: 10.1080/21670811.2012.756666., Erişim Tarihi: 8.8.2018 https://doi.org/10.1080/21670811.2012.756666.
  • Pentina I.& Tarafdar M.(2014), From “Information” To “Knowing”: Exploring The Role of Social Media in Contemporary News Consumption, Computers in Human Behavior, 35,211–223, Erişim Tarihi: 8.8.2018, https://www.sciencedirect.com/science/ article/pii/S0747563214001137.
  • Pew Research Center (2012), News Consumption On Mobile Devices, Journalism & Media Staff, Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://www.journalism.org/2012/12/11/news-consumption-mobile-devices/.
  • Taşkıran İ.& Kırık A.M. (2016), Gazetecilerin Sosyal Medyayı Haber Kaynağı Olarak Kullanımı: Medya Profesyonellerinin Bakış Açılarını Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma, Intermedia International E-Journal, 3(1), doi: 10.21645/İntermedia.2016319269 Erişim Tarihi: 8.8.2018, http://intermedia2.ticaret.edu.tr/index.php/intermedia/article/view/65.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

İlknur Aydoğdu Karaaslan 0000-0002-2663-6731

Publication Date December 28, 2018
Submission Date September 25, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Aydoğdu Karaaslan, İ. (2018). Online Gazeteciliğe Geçişte Değişen Haber Tüketim Pratikleri: Yetişkinler Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(30), 241-259. https://doi.org/10.31123/akil.463458