Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma: Kto Karatay Üniversitesi Facebook Örneği

Year 2018, Issue: 29. Özel Sayısı, 89 - 103, 01.11.2018
https://doi.org/10.31123/akil.454292

Abstract

Günümüz insanı iletişimle iç içe
yaşamaktadır. Kitle iletişim araçları hayatımızın vazgeçilmezleri arasına
girmiştir.
1990'lı yılların ilk yarısında sıradan kullanıcıların hayatına giren
internet, kullanıcılarına sanal bir ortam sağlamıştır. İletişim ve medya
teknolojilerinin gelişimi "yeni" ortam kullanıcılarına her geçen gün
yeni bir interaktif (etkileşimli) dijital (sayısal) platform sağlamaktadır. Bu
platformların özellikle üniversite öğrencileri tarafından en çok tercih
edilenleri sosyal medya platformlarıdır. Bu araştırma üniversite öğrencilerinin
sosyal medya kullanım motivasyonlarını ölçmeyi amaçlamaktadır. Üniversitelerde
öğrenciler üzerine yapılan bu tür araştırmalar öğrenci motivasyonlarının ve
yaşam konforlarının artırılmasında önemli bir araç haline gelmiştir. Ayrıca
öğrencilerin sosyal medya kullanım alışkanlıklarının tespiti üniversite
uyumlarında da başvurulacak bir kaynak olacaktır. 



Bu araştırmada, KTO
Karatay Üniversitesi öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıklarını
saptamak amacıyla 500 öğrenci ile bir çalışma yapılmıştır. Çalışmada, KTO
Karatay Üniversitesi öğrencilerinin sosyal medya kullanma motivasyonları,
Kullanımlar ve Doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmiştir. Çalışmada, veri
toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anket çalışması yüz yüze anket
tekniği ile gerçekleştirilmiştir.



Çalışma sonuçlarına göre; öğrenciler
sosyal medyayı özellikle arkadaşlarıyla iletişimlerini devam ettirmek, eski
arkadaşlarıyla yeniden iletişime geçmek ve güncel/farklı fikir ve düşüncelere
ulaşmak için kullanmaktadırlar. Öğrenciler sosyal medyayı ödev yapma ve yabancı
dil bilgisini geliştirme konularında ise çok fazla kullanmamaktadırlar. 

References

  • Acar, S., & Yenmiş, A. (2014). Eğitimde Sosyal Ağların Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Facebook Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges , 55-66.
  • Akıncı Vural, B., & Bat, M. (2010). YENİ BİR İLETİŞİM ORTAMI OLARAK SOSYAL MEDYA: EGE ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM. Journal of Yasar University , 3348‐3382.
  • Aksüt, M., Ateş, S., Balaban, S., & Çelikkanat, A. (2012). İlk ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerine İlişkin Tutumlaru (Facebook Örneği). XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (s. 63-68). Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Alexa Internet Inc. (2011)., (s. Alexa Internet Inc. (2011). Alexa top 500 global sites. <http://www.alexa.com/topsites> Erişim 29.10.17).
  • Alikılıç, Ö., Gülay, G., & Binbir, S. (2013). Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı Çerçevesinde Facebook Uygulamalarının İncelenmesi: Yaşar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (G. Ü. Fakültesi, Dü.) İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi (37), 40-67.
  • Anık, C. (2003). Bilgi Fabrikaları ve Müşterileri. Ankara: Altın Küre Yayınları.
  • Balcı, Ş., & Ayhan, B. (2007). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanım ve Doyumları Üzerine Bir Saha Araştırması. Selçuk İletişim Dergisi , 5 (1), 174-197.
  • Baran, G. (1997). İletişim Sosyolojisi. G. Baran içinde, İletişim Sosyolojisi. Ankara: Afşar Matbaaları.
  • Biçer, S. (2014). Akademisyenlerin Sosyal Ağlarda Bulunma Motivasyonları: Facebook Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Billimler Dergisi (40), 59-80.
  • Çakır, V., & Çakır, V. (2010). Televizyon Bağımlılığı. V. Çakır, & V. Çakır içinde, Televizyon Bağımlılığı. Konya: Litera Türk.
  • Gökçe, O. (1993). İletişim Bilimine Giriş. O. Gökçe içinde, İletişim Bilimine Giriş. Ankara : Turhan Kitabevi.
  • Göker, G., Demir, M., & Doğan, A. (2010). Ağ Toplumunda Sosyalleşme ve Paylaşım: Facebook Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Journal of New World Sciences Academiy , 5 (2), 183-206.
  • İşman, A., & Albayrak, E. (2014). Sosyal Ağlardan Facebook'un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 4 (1), 129-138.
  • Karal, H., & Kokoç, M. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağ Siteleri Kullanım Amaçlarını Belirlemeye Yönelik bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Journal ıf Computer abd Mathematics Education , 1 (3), 251-263.
  • Karaman, S., Yıldırım, S., & Kaban, A. (2008). Öğrenme 2.0 Yaygınlaşıyor: Web 2.0 Uygulamalarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Araştırmalar ve Sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, (s. 35 - 40). Ankara.
  • Koçer, M. (2012). Erciyes Üniversitesi öğrencilerinin internet ve sosyal medya kullanım alışkanlıkları. Akdeniz İletişim , 18, 70-85.
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medya'nın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 18 (1), 323-337.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyanları: Facebook Üzerine Bir Araştırma . Selçuk İletişim , 58-81.
  • Quan-Haase, A., & L. Young, A. (2010). Uses and Gratifications of Social Media: A Comparison of Facebook and Instant Messaging. Bulletin of Science, Technology & Society , 30 (5), 350-361.
  • Robson, C. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Gerçek Dünya Araştırması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim , 7 (4), 23 - 32.
  • Statista. (2017, 12 17). Aralık Pazar, 17.12.2017 tarihinde Statista The portal for statistics: www.statista.com adresinden alındı
  • Toruk, İ. (2008). Üniversite Gençliğinin Medya Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Analiz. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 475-488.
  • Türkiye İstatistik Kurumu . (2016). www.tuik.gov.tr: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 adresinden alınmıştır
  • Wikipedia. (t.y.). http://tr.wikipedia.org/wiki/Wiki. adresinden alınmıştır
  • Yaylagül, L. (2016). Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. L. Yaylagül içinde, Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Dipnot Yayınları.
Year 2018, Issue: 29. Özel Sayısı, 89 - 103, 01.11.2018
https://doi.org/10.31123/akil.454292

Abstract

References

  • Acar, S., & Yenmiş, A. (2014). Eğitimde Sosyal Ağların Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Facebook Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges , 55-66.
  • Akıncı Vural, B., & Bat, M. (2010). YENİ BİR İLETİŞİM ORTAMI OLARAK SOSYAL MEDYA: EGE ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM. Journal of Yasar University , 3348‐3382.
  • Aksüt, M., Ateş, S., Balaban, S., & Çelikkanat, A. (2012). İlk ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerine İlişkin Tutumlaru (Facebook Örneği). XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (s. 63-68). Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Alexa Internet Inc. (2011)., (s. Alexa Internet Inc. (2011). Alexa top 500 global sites. <http://www.alexa.com/topsites> Erişim 29.10.17).
  • Alikılıç, Ö., Gülay, G., & Binbir, S. (2013). Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı Çerçevesinde Facebook Uygulamalarının İncelenmesi: Yaşar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (G. Ü. Fakültesi, Dü.) İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi (37), 40-67.
  • Anık, C. (2003). Bilgi Fabrikaları ve Müşterileri. Ankara: Altın Küre Yayınları.
  • Balcı, Ş., & Ayhan, B. (2007). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanım ve Doyumları Üzerine Bir Saha Araştırması. Selçuk İletişim Dergisi , 5 (1), 174-197.
  • Baran, G. (1997). İletişim Sosyolojisi. G. Baran içinde, İletişim Sosyolojisi. Ankara: Afşar Matbaaları.
  • Biçer, S. (2014). Akademisyenlerin Sosyal Ağlarda Bulunma Motivasyonları: Facebook Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Billimler Dergisi (40), 59-80.
  • Çakır, V., & Çakır, V. (2010). Televizyon Bağımlılığı. V. Çakır, & V. Çakır içinde, Televizyon Bağımlılığı. Konya: Litera Türk.
  • Gökçe, O. (1993). İletişim Bilimine Giriş. O. Gökçe içinde, İletişim Bilimine Giriş. Ankara : Turhan Kitabevi.
  • Göker, G., Demir, M., & Doğan, A. (2010). Ağ Toplumunda Sosyalleşme ve Paylaşım: Facebook Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Journal of New World Sciences Academiy , 5 (2), 183-206.
  • İşman, A., & Albayrak, E. (2014). Sosyal Ağlardan Facebook'un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 4 (1), 129-138.
  • Karal, H., & Kokoç, M. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağ Siteleri Kullanım Amaçlarını Belirlemeye Yönelik bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Journal ıf Computer abd Mathematics Education , 1 (3), 251-263.
  • Karaman, S., Yıldırım, S., & Kaban, A. (2008). Öğrenme 2.0 Yaygınlaşıyor: Web 2.0 Uygulamalarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Araştırmalar ve Sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, (s. 35 - 40). Ankara.
  • Koçer, M. (2012). Erciyes Üniversitesi öğrencilerinin internet ve sosyal medya kullanım alışkanlıkları. Akdeniz İletişim , 18, 70-85.
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medya'nın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 18 (1), 323-337.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyanları: Facebook Üzerine Bir Araştırma . Selçuk İletişim , 58-81.
  • Quan-Haase, A., & L. Young, A. (2010). Uses and Gratifications of Social Media: A Comparison of Facebook and Instant Messaging. Bulletin of Science, Technology & Society , 30 (5), 350-361.
  • Robson, C. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Gerçek Dünya Araştırması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim , 7 (4), 23 - 32.
  • Statista. (2017, 12 17). Aralık Pazar, 17.12.2017 tarihinde Statista The portal for statistics: www.statista.com adresinden alındı
  • Toruk, İ. (2008). Üniversite Gençliğinin Medya Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Analiz. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 475-488.
  • Türkiye İstatistik Kurumu . (2016). www.tuik.gov.tr: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 adresinden alınmıştır
  • Wikipedia. (t.y.). http://tr.wikipedia.org/wiki/Wiki. adresinden alınmıştır
  • Yaylagül, L. (2016). Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. L. Yaylagül içinde, Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Dipnot Yayınları.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Aytekin İşman

Nilgün Özdemir

Publication Date November 1, 2018
Submission Date August 5, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 29. Özel Sayısı

Cite

APA İşman, A., & Özdemir, N. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma: Kto Karatay Üniversitesi Facebook Örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(29. Özel Sayısı), 89-103. https://doi.org/10.31123/akil.454292