Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org

Gülsüm Erkan [1] , Ahmet Ayhan [2]


Bireyleri ve toplumları yönlendirmek amacıyla geçmişten günümüze sıkça başvurulan bir yöntem olan dezenformasyon sosyal medyanın yaygın olarak hayatımıza girmesiyle farklı bir boyuta taşınmıştır. Bilginin üretilmesinde ve yayılmasında önemli bir işleve sahip internet ve yeni medya mecralarının denetimiz ve anonim paylaşımlara olanak veren yapısı sebebiyle bilgi kirliliği ve çarpıtılmış haberler had safhaya ulaşmış durumdadır. Yanlış bilgilerin gerçeklerden daha hızlı yayıldığı çevrimiçi mecralarda kullanıcıların bilginin doğruluğunu ya da yanlışlığını öğrenmesi gitgide daha da zorlaşmaktadır. Bu noktada yalan ve yanlış paylaşımların önüne geçilemediği internet ortamında doğrulama platformlarının önemi giderek artmaktadır.

Özellikle siyasal alanda önemli bir iletişim mecrası haline gelen sosyal medya siyasal aktörlerin ve partilerin aleyhine yapılan dezenformasyonun da temel kaynağı olmuştur. Siyasi aktörler ve partiler hedef alınarak yapılan dezenformasyonlar özellikle seçim dönemlerinde daha da artmaktadır. Bu çalışmada, 24 Haziran 2018 tarihi için alınan erken seçim kararı sonrasında siyasi dezenformasyon aracı olarak kullanılan sosyal medya paylaşımları, doğrulama platformu olan teyit.org üzerinden incelenmiş ve bu tür enformasyonların önlenmesinde doğrulama platformlarının işlevi irdelenmiştir.

Siyasal İletişim, Sosyal Medya
  • Aktan, S. (2018). Türkiye Sahte Haber ve Dezenformasyonda Zirveye Oturdu http://tr.euronews.com/2018/06/15/turkiye-sahte-haber-ve-dezenformasyonda-zirveye-oturdu(erişim tarihi:15.07.2018).
  • Baerthlein, T. (2016). The Rise of PoliticalBots On Social Media. Erişim adresi: http://www.dw.com/en/the-rise-of-political-bots-on-social-media/a-19450562
  • Balcı, Ş. (2007).Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 17.
  • Bârgăoanu, A. &Radu L.(2018).Fake News orDisinformation2.0? SomeInsightsintoRomanians’ DigitalBehaviour, RomanıanJournal Of EuropeanAffaırs, Vol. 18, No. 1, June 2018.
  • Bektaş, (2002). Siyasal Propaganda: Tarihsel Evrimi Ve Demokratik Toplumdaki Uygulamaları, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Bode, L.Edgerly, S.Sayre, B.;Vraga, E. K. &Shah, D. V. (2013). DigitalDemocracy, The International Encyclopedia of Media Studies, (505 –524),
  • Boyd, D. M. &Ellison, N. B. (2008), “Social Network Sites: Definition, History, andScholarship”, Journal of Computer-MediatedCommunication, 13 (2008), 210-230.
  • Castells, M. (2013). Ağ Toplumunun Yükselişi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. İstanbul.
  • Dewey, C. (2016). One in fourdebatetweetscomesfrom a bot. Here’s how to spot them. https://www.washingtonpost.com/news/the-intersect/wp/2016/10/19/one-in-four-debate-tweets-comes-from-a-bot-heres-how-to-spot-them/?utm_term=.440574d00ba2
  • Digital News Report, (2018).http://media.digitalnewsreport.org/wp-content/uploads/2018/06/digital-news-report-2018.pdf?x89475 (erişim tarihi: 25.07.2018).
  • Fındık, K. H. (2017). Haber doğrulama sitelerinin yükselişi ve haber doğrulama araçları http://digitalage.com.tr/haber-dogrulama-sitelerinin-yukselisi/(erişim tarihi:20.07.2018).Jan Van Dijk (2016). Ağ Toplumu, Epsilon Yayıncılık, İstanbul.
  • Johnson, A.C. (2012). The Information Diet: A Case forConsciousComsumption, PublishedbyO'Reilly, Printed İn The United States Of Amerika.
  • Konda, 2018).http://konda.com.tr/tr/rapor/24-haziran-sandik-ve-secmen-analizi/ (erişim tarihi:28.07.2018).
  • Langin K. (2018). Fake News SpreadsFasterThan True News On Twitter, http://www.sciencemag.org/news/2018/03/fake-news-spreads-faster-true-news-twitter-thanks-people-not-bots (erişim tarihi:15.07.2018).
  • Macafee, T. (2013) Some of TheseThingsAre Not LikeTheOthers: ExaminingMotivationsAndPoliticalPredispositionsAmongPolitical Facebook Activity, Computers in Human Behavior 29 (2013) 2766–2775 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563213002574?via%3Dihub (erişim tarihi: 01.08.2018).
  • Manor, I. (2018). How Diplomats Can Combat Digital Propaganda, https://digdipblog.com/2018/06/25/how-diplomats-can-combat-digital-propaganda/(erişim tarihi:26.06.2018).Metzger, M. J. (2007) Making sense of credibility on the web: Modelsforevaluating online informationandrecommendationsforfutureresearch, Journal of theAmericanSocietyfor Information ScienceandTechnology, 58(13), 2078–2091.
  • Modreanu S. (2017). The Post-TruthEra?, HSS, vol. VI, no. 3(2017): 7-9, https://www.researchgate.net/publication/320847825_The_Post-Truth_Era [erişim tarihi: 08 Temmuz 2018].
  • Özdamar A.G.(2012). Propaganda Aracı Olarak Fotomontaj: İrfan Demirkol Örneği, Akdeniz İletişim Dergisi, N: 17, 2012.
  • Özdemir, M.R. (2015). En Etkili Yalan Haber Teknikleri ve Manipülasyon Sanatıhttp://www.mridvano.com/en-etkili-yalan-haber-teknikleri-ve-manipulasyon-sanati/ (erişim tarihi: 28.07.2018).
  • Özkan, A. (2015). Siyasetin İletişim Odağı Seçim Kampanyaları: 7 Haziran 2015 Seçimlerinin Analizi, Konya, Hiperlink
  • Petty, R. E., J.T. Cacioppo ve D. Schumann (1983), “Central andPeripheralRoutestoAdvertisingEffectiveness: TheModerating Role of Involvement” Journal of Consumer Research, Vol. 10(2), 135-146https://www.jstor.org/stable/2488919?seq=1#page_scan_tab_contents (erişim tarihi:19.06.2018).
  • Silverman, C. (2015). Doğrulama El Kitabı (VerificationHandbook) , EuropeanJournalismCentre.Teyit.org,şüpheli haberleri inceleyen doğrulama platformuhttps://teyit.org/ (erişim tarihi: 2018)
  • Turan C. (2015). Açıklığın Yanılsaması: Dezenformasyon Çağımızın Kitle İmha Silahı mı?. Akademik Bilişim Konferansı, Yayın No:4286280.
  • Uzunoğlu, S. (2016). “Post-truth nedir? Bu sirkte yaşamaya mecbur muyuz?” https://journo. com.tr/post-truth-nedir.(erişim tarihi:31.08.2018).
  • Wardle, C. &Derakhshan H. (2017). Information Disorder: Toward an interdisciplinaryframeworkforresearchandpolicymaking, Council of Europe report DGI(2017)09.
  • Yang, H. C. &DeHart, J. L. (2016) Social Media Useand Online PoliticalParticipationAmongCollegeStudentsDuringthe US Election 2012,Social Media + SocietyJanuary-March 2016: 1–18http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/205630511562 3802(erişim tarihi: 25.06.2018).
Primary Language tr
Subjects Communication
Published Date Kasım 2018
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-9068-8595
Author: Gülsüm Erkan (Primary Author)
Institution: Akdeniz Üniversitesi
Country: Turkey


Author: Ahmet Ayhan (Primary Author)
Institution: Akdeniz Üniversitesi
Country: Turkey


Dates

Application Date : August 26, 2018
Publication Date : November 1, 2018

Bibtex @research article { akil458933, journal = {Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi}, issn = {}, eissn = {2619-9718}, address = {iletisimdergisi@gmail.com}, publisher = {Akdeniz University}, year = {2018}, volume = {}, pages = {202 - 223}, doi = {10.31123/akil.458933}, title = {Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org}, key = {cite}, author = {Erkan, Gülsüm and Ayhan, Ahmet} }
APA Erkan, G , Ayhan, A . (2018). Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , (29. Özel Sayısı) , 202-223 . DOI: 10.31123/akil.458933
MLA Erkan, G , Ayhan, A . "Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org". Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (2018 ): 202-223 <https://dergipark.org.tr/en/pub/akil/issue/40153/458933>
Chicago Erkan, G , Ayhan, A . "Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org". Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (2018 ): 202-223
RIS TY - JOUR T1 - Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org AU - Gülsüm Erkan , Ahmet Ayhan Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.31123/akil.458933 DO - 10.31123/akil.458933 T2 - Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 202 EP - 223 VL - IS - 29. Özel Sayısı SN - -2619-9718 M3 - doi: 10.31123/akil.458933 UR - https://doi.org/10.31123/akil.458933 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org %A Gülsüm Erkan , Ahmet Ayhan %T Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org %D 2018 %J Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi %P -2619-9718 %V %N 29. Özel Sayısı %R doi: 10.31123/akil.458933 %U 10.31123/akil.458933
ISNAD Erkan, Gülsüm , Ayhan, Ahmet . "Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org". Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi / 29. Özel Sayısı (November 2018): 202-223 . https://doi.org/10.31123/akil.458933
AMA Erkan G , Ayhan A . Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2018; (29. Özel Sayısı): 202-223.
Vancouver Erkan G , Ayhan A . Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2018; (29. Özel Sayısı): 223-202.