A Study on the Effects of Plan-Sequence on Film Style in the Light of Technical Developments in Cinema: The Case of 1917
Year 2020,
Issue: 34, 11 - 44, 31.12.2020
Ahmet Nafiz Kavi
,
Mehtap Kavi
Abstract
The aim of this study is to examine how technological equipment and techniques used in cinema affect the use of plan-sequence and its reflections on film language. In the study, the contributions of technological developments in cinema to the application of this technique were revealed through the 1917 film and accordingly, the effects of plan-sequence on the film style were analyzed with a descriptive method.
By the possibilities offered by the technological developments to the cinema technique, it has been observed that the production of plan-sequence shooting and the films that look like a one shot by combining them have become easier than before. As a result, it has been revealed that films that seem like a one shot can be edited to a certain extent thanks to new techniques and thus the director preserves his control over the film style.
References
- Abisel N., Eryılmaz T. (2014). Sinemanın Çağdaşlaşması: Yeni Gerçekçilik, Yeni Dalga. Derleyen: Murat İri, ss.24-62. Der Kitabevi.
- Arnheim, R. (2002). Sanat Olarak Sinema. Çev: Rabia Ünal, Öteki Sinema.
- Barnes, H. (2016). How Sebastian Schipper created a one take thriller that surpassed Hitchcock. https://www.theguardian.com/film/2016/mar/24/sebastian-schipper-thriller-victoria--interview, Erişim tarihi: 14.07.2020.
- Bonitzer, P. (2006). Kör Alan ve Dekadrajlar. Metis.
- Bordwell, D. (2008). Yoğunlaştırılmış Devamlılık Kurgusu: Çağdaş Amerikan Sinemasında Görsel Üslup. Çev: Gürhan Topçu, ss.144-182, Sinema: Tarih/Kuram/Eleştiri. Ed: Seçil Büker, Gürhan Topçu. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Basımevi.
- Brown, B. (2011). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. Çev: Selçuk Taylaner, Hil Yayınları.
- Büker, S. (1989). Film ve Gerçek. Anadolu Üniversitesi Eğitim Teknolojisi ve Yaygın Eğitim Vakfı – Yayınevi.
- Büker, S., Onaran, O. (1985). Sinema Kuramları. Dost Kitabevi.
- CinemaBlend (2020). Why 1917 Director Sam Mendes Broke The One Shot For THAT Scene, https://www.youtube.com/watch?v=G_OYKGGE3g0 , Erişim tarihi: 02.08.2020.
- Deleuze, G. (2014). Sinema 1: Hareket-İmge. Çev: Soner Özdemir, Norgunk Yayıncılık.
- Donnely, M. (2020). Read the Script for Golden Globes Surprise Winner ‘1917’ (EXCLUSIVE), https://variety.com/2020/film/news/1917-screenplay-sam-mendes-full-script-golden-globes-winner-1203458729/ , Erişim tarihi: 02.08.2020.
- Hitchcock, A. (Yönetmen). (1948). Rope [Sinema Filmi]. ABD.
- Hofferman, J., Sarto, D. (2020). The Triumph of Invisibility: The Spectacular Non-Spectacular Effects of ‘1917’, https://www.awn.com/vfxworld/triumph-invisibility-spectacular-non-spectacular-effects-1917 , Erişim tarihi: 01.08.2020.
- Inarrutu, G. Alejandro (Yapımcı - Yönetmen). (2014). Birdman [Sinema Filmi]. ABD.
- Mendes, S. (Yapımcı - Yönetmen). (2019). 1917 [Sinema Filmi]. ABD.
- Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? Çev: Ertan Yılmaz, Oğlak Yayınları.
- MPC Film, 1917 VFX Breakdown, (2020). https://www.youtube.com/watch?v=B_llajTMEXI, Erişim Tarihi: 01.08.2020.
- Pasolini, P.P. (1972). Plan-Sekans Veya Gerçeğin Semiyolojisi Olarak Film Tartışması. Empirismo Eretico, Çev: Sali Saliji. www.deviantart.com/svevo/art/Plan-Sekans-114519983 Erişim tarihi: 03.06.2020.
- Perkins, V. F. (1974). Film as Film. Penguin Books, Middlesex.
- Renee, V. (2015). A Closer Look at the Hidden Editing Techniques Used in 'Birdman', https://nofilmschool.com/2015/10/a-closer-look-hidden-editing-techniques-in-birdman, Erişim tarihi: 08.08.2020.
- Russkiy kovcheg. www.imdb.com/title/tt0318034/technical?ref_=tt_dt_spec Erişim tarihi: 02.06.2020.
- Savaş, H. (2019). Film Eleştirisinde Biçim-İçerik Sorunu. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. Cilt:6, Sayı: 17. Temmuz, ss. 18-36.
- Schipper, S. (2016). Sebastian Schipper and Laia Costa on "Victoria" | AOL BUILD. https://www.youtube.com/watch?v=3KIuPyrqmOY&t=1571s Erişim tarihi: 20.07.2020.
- Schipper, S. (Yapımcı - Yönetmen). (2015). Victoria [Sinema Filmi]. Almanya.
- Seville Pictures, http://www.nostalghia.com/TheNews/RussianArk_SevillePressNotes.pdf , Erişim Tarihi: 23.07.2020.
- shotonwhat.com/cameras/sony-hdw-f900-camera Erişim tarihi: 02.06.2020.
- Sokurov, A. (2002). To The European Fılm Awards 2002, 19.11.2002, https://web.archive.org/web/20070816133343/http://www.sokurov.spb.ru/island_en/ans_1.html, Erişim Tarihi: 23.07.2020.
- Deryabin. A., Meurer. J., Stöter, K. (Yapımcı) ve Sokurov, A. (Yönetmen). (2001). Russian Ark [Sinema Filmi]. Rusya.
- Topçu, G. (2008). Görsel Biçem: Hollywood Biçeminin İzinde, ss.137-143, Sinema: Tarih/Kuram/Eleştiri. Ed: Seçil Büker, Gürhan Topçu. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Basımevi.
- Truffaut F. (1987). Hitchcock. Çev: İlyas Hızlı. Afa Yayınları.
- Variety, (2014). Variety Artisans: The Seamless Look of 'Birdman', https://www.youtube.com/watch?v=XxXWs74dKnE , Erişim tarihi: 08.08.2020.
- Wilfert, P., https://patrickwilfert.com/russian-ark/ ,Erişim tarihi: 23.07.2020.
Sinemadaki Teknik Gelişmeler Işığında Plan-Sekansın Film Biçemine Etkileri Üzerine Bir İnceleme: 1917 Örneği
Year 2020,
Issue: 34, 11 - 44, 31.12.2020
Ahmet Nafiz Kavi
,
Mehtap Kavi
Abstract
Bu çalışmanın amacı sinemada kullanılan teknolojik araç-gereç ve buna bağlı olarak gelişen tekniklerin, plan-sekans kullanımını nasıl etkilediğini ve bunun film diline yansımalarını incelemektir. Çalışmada 1917 filmi üzerinden, sinemadaki teknolojik gelişmelerin bu tekniğin uygulanmasına sunduğu katkılar ortaya konmuş ve bu doğrultuda plan-sekans’ın film biçemine etkileri betimleyici yöntem ile analiz edilmiştir.
Teknolojik gelişmelerin sinema tekniğine sunduğu imkanlar sayesinde, plan-sekans çekimlerin ve bunların birleştirilerek tek çekim gibi görünen filmlerin üretiminin eskiye nazaran kolaylaştığı görülmüştür. Sonuç olarak tek çekim gibi görünen filmlerin yeni teknikler sayesinde belli oranda kurgulanabildiği ve bu sayede yönetmenin film biçemi üzerindeki kontrolünü koruduğu ortaya konmuştur.
References
- Abisel N., Eryılmaz T. (2014). Sinemanın Çağdaşlaşması: Yeni Gerçekçilik, Yeni Dalga. Derleyen: Murat İri, ss.24-62. Der Kitabevi.
- Arnheim, R. (2002). Sanat Olarak Sinema. Çev: Rabia Ünal, Öteki Sinema.
- Barnes, H. (2016). How Sebastian Schipper created a one take thriller that surpassed Hitchcock. https://www.theguardian.com/film/2016/mar/24/sebastian-schipper-thriller-victoria--interview, Erişim tarihi: 14.07.2020.
- Bonitzer, P. (2006). Kör Alan ve Dekadrajlar. Metis.
- Bordwell, D. (2008). Yoğunlaştırılmış Devamlılık Kurgusu: Çağdaş Amerikan Sinemasında Görsel Üslup. Çev: Gürhan Topçu, ss.144-182, Sinema: Tarih/Kuram/Eleştiri. Ed: Seçil Büker, Gürhan Topçu. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Basımevi.
- Brown, B. (2011). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. Çev: Selçuk Taylaner, Hil Yayınları.
- Büker, S. (1989). Film ve Gerçek. Anadolu Üniversitesi Eğitim Teknolojisi ve Yaygın Eğitim Vakfı – Yayınevi.
- Büker, S., Onaran, O. (1985). Sinema Kuramları. Dost Kitabevi.
- CinemaBlend (2020). Why 1917 Director Sam Mendes Broke The One Shot For THAT Scene, https://www.youtube.com/watch?v=G_OYKGGE3g0 , Erişim tarihi: 02.08.2020.
- Deleuze, G. (2014). Sinema 1: Hareket-İmge. Çev: Soner Özdemir, Norgunk Yayıncılık.
- Donnely, M. (2020). Read the Script for Golden Globes Surprise Winner ‘1917’ (EXCLUSIVE), https://variety.com/2020/film/news/1917-screenplay-sam-mendes-full-script-golden-globes-winner-1203458729/ , Erişim tarihi: 02.08.2020.
- Hitchcock, A. (Yönetmen). (1948). Rope [Sinema Filmi]. ABD.
- Hofferman, J., Sarto, D. (2020). The Triumph of Invisibility: The Spectacular Non-Spectacular Effects of ‘1917’, https://www.awn.com/vfxworld/triumph-invisibility-spectacular-non-spectacular-effects-1917 , Erişim tarihi: 01.08.2020.
- Inarrutu, G. Alejandro (Yapımcı - Yönetmen). (2014). Birdman [Sinema Filmi]. ABD.
- Mendes, S. (Yapımcı - Yönetmen). (2019). 1917 [Sinema Filmi]. ABD.
- Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? Çev: Ertan Yılmaz, Oğlak Yayınları.
- MPC Film, 1917 VFX Breakdown, (2020). https://www.youtube.com/watch?v=B_llajTMEXI, Erişim Tarihi: 01.08.2020.
- Pasolini, P.P. (1972). Plan-Sekans Veya Gerçeğin Semiyolojisi Olarak Film Tartışması. Empirismo Eretico, Çev: Sali Saliji. www.deviantart.com/svevo/art/Plan-Sekans-114519983 Erişim tarihi: 03.06.2020.
- Perkins, V. F. (1974). Film as Film. Penguin Books, Middlesex.
- Renee, V. (2015). A Closer Look at the Hidden Editing Techniques Used in 'Birdman', https://nofilmschool.com/2015/10/a-closer-look-hidden-editing-techniques-in-birdman, Erişim tarihi: 08.08.2020.
- Russkiy kovcheg. www.imdb.com/title/tt0318034/technical?ref_=tt_dt_spec Erişim tarihi: 02.06.2020.
- Savaş, H. (2019). Film Eleştirisinde Biçim-İçerik Sorunu. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. Cilt:6, Sayı: 17. Temmuz, ss. 18-36.
- Schipper, S. (2016). Sebastian Schipper and Laia Costa on "Victoria" | AOL BUILD. https://www.youtube.com/watch?v=3KIuPyrqmOY&t=1571s Erişim tarihi: 20.07.2020.
- Schipper, S. (Yapımcı - Yönetmen). (2015). Victoria [Sinema Filmi]. Almanya.
- Seville Pictures, http://www.nostalghia.com/TheNews/RussianArk_SevillePressNotes.pdf , Erişim Tarihi: 23.07.2020.
- shotonwhat.com/cameras/sony-hdw-f900-camera Erişim tarihi: 02.06.2020.
- Sokurov, A. (2002). To The European Fılm Awards 2002, 19.11.2002, https://web.archive.org/web/20070816133343/http://www.sokurov.spb.ru/island_en/ans_1.html, Erişim Tarihi: 23.07.2020.
- Deryabin. A., Meurer. J., Stöter, K. (Yapımcı) ve Sokurov, A. (Yönetmen). (2001). Russian Ark [Sinema Filmi]. Rusya.
- Topçu, G. (2008). Görsel Biçem: Hollywood Biçeminin İzinde, ss.137-143, Sinema: Tarih/Kuram/Eleştiri. Ed: Seçil Büker, Gürhan Topçu. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Basımevi.
- Truffaut F. (1987). Hitchcock. Çev: İlyas Hızlı. Afa Yayınları.
- Variety, (2014). Variety Artisans: The Seamless Look of 'Birdman', https://www.youtube.com/watch?v=XxXWs74dKnE , Erişim tarihi: 08.08.2020.
- Wilfert, P., https://patrickwilfert.com/russian-ark/ ,Erişim tarihi: 23.07.2020.