Turkish television (TV) series are gaining global attention through export. The export of Turkish TV series not only contributes to Türkiye's economy but also provides significant benefits in many aspects such as country brand value, country tourism, cultural perspective and soft power of the country. Historical Turkish TV series have garnered considerable interest in international markets in recent years. While it is important how historical Turkish TV series are perceived in foreign markets, it is also significant that the posters of these TV series ensure this perception in the right way and what these posters want to convey in different markets. At the same time, the choice of location and the cultural elements in the posters affect the perspectives of foreign viewers in many ways. In this direction, the study aims to analyze the posters of historical Turkish TV series in foreign markets through semiotic analysis. The study findings underscore the significance of these posters in Türkiye's cultural promotion efforts, highlighting their role as effective international marketing tools. The visual choices employed in the posters effectively position Türkiye in the minds of viewers as a powerful, historical, unconventional, and interesting country with a leadership mission. These posters are also effective in attracting global attention to TV series. Therefore, the semiotic analysis of the posters for historical Turkish TV series abroad indicates that posters play an important role in the creation of Türkiye's international cultural reflection and brand country strategy. It is understood that these posters have strategic importance in representing Türkiye effectively in the international arena, cultural diplomacy activities, and increasing international trade potential.
Research and publication ethics were complied with in this study, which did not require ethics committee approval and/or legal/special permission.
Türk dizileri ihracat yoluyla gün geçtikçe dünya çapında daha fazla ilgi görmektedir. Türk dizilerinin ihracatı sadece Türkiye’nin ekonomisine katkı sağlamamakta, aynı zamanda ülke marka değeri, ülke turizmi, kültürel bakış açısı ve ülkenin yumuşak gücü gibi birçok açıdan önemli faydalar sağlamaktadır. Türk dizileri içerisinde yer alan tarihi Türk dizileri son yıllarda uluslararası pazarlarda oldukça fazla ilgi uyandırmaktadır. Tarihi Türk dizilerinin yurtdışı pazarlarda nasıl algılandığı önemli olmakla birlikte, bu dizilere ait afişlerin de bu algının doğru bir şekilde sağlanmasında önemli olduğu ve bu afişler ile farklı pazarlarda ne anlatılmak istendiği oldukça önemlidir. Aynı zamanda afişlerde yer alan mekân ve kültürel öge seçimleri, yurtdışındaki izleyicilerin bakış açılarını birçok açıdan etkilemektedir. Bu doğrultuda, çalışmada göstergebilim analizi ile tarihi Türk dizilerinin yurtdışı pazarlardaki afişlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın bulguları, bu afişlerin Türkiye’nin kültürel tanıtım çabalarındaki öneminin altını çizmekte ve etkili uluslararası pazarlama araçları olarak oynadıkları rolü vurgulamaktadır. Afişlerde kullanılan görsel tercihler, izleyici zihninde Türkiye’yi güçlü, tarihsel geçmişe sahip, alışılmamış, ilginç ve liderlik misyonu taşıyan bir ülke olarak konumlandırmakta; dizilerin küresel çapta ilgi görmesinde etkili olmaktadır. Böylelikle tarihi Türk dizilerinin yurtdışındaki afişlerinin göstergebilimsel analizi, Türkiye’nin uluslararası kültürel yansımasının ve marka ülke stratejisinin oluşturulmasında afişlerin önemli bir rol oynadığını göstermektedir. Bu afişlerin Türkiye’nin uluslararası arenada etkili bir biçimde temsil edilmesinde, kültürel diplomasi faaliyetlerinde ve uluslararası ticaret potansiyelinin arttırılmasında stratejik öneme sahip olduğu anlaşılmıştır.
Etik kurul izni ve/veya yasal/özel izin alınmasına gerek olmayan bu çalışmada araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Communication and Media Studies (Other), Advertising Studies, Advertising Analysis |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 31, 2025 |
| Publication Date | August 31, 2025 |
| Submission Date | May 27, 2025 |
| Acceptance Date | July 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 49 |
Journal of Akdeniz University Faculty of Communication is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC).