Year 2020, Volume 20 , Issue 4, Pages 730 - 740 2020-09-25

The Investigation of Emergency Brake Behaviour with Half Vehicle Test Device
Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi

Hüseyin BAYRAKÇEKEN [1] , Tuğçe TÜRKBAY [2] , Faruk Emre AYSAL [3] , Hicri YAVUZ [4]


Braking event is an important parameter of the vehicles being an indispensable element of daily life. This study was conducted to determine the effect of changing the brake pedal force on braking during emergency brake. Experiments were carried out using Brake-Suspension Test Device which is used as a semi-vehicle model in the Automotive Engineering Application and Research Laboratory of Afyon Kocatepe University. Data sets obtained from panic braking behaviour of twenty drivers of different age groups and genders were examined and a common braking profile was obtained. The results showed that as the force applied on the brake pedal increased, the internal brake pressure increased, thereby the pressure in the calliper and brake force were increased and reducing stopping distances. It was found that parameters such as age, weight and height did not affect the braking profile much. However, it was found that male drivers had better braking performances than female drivers.
Günlük hayatın vazgeçilmez unsurlarından biri olan taşıtlarda frenleme etkinliği en önemli parametrelerden biridir. Bu çalışma panik frenleme esnasında fren pedal kuvveti değişikliğinin frenleme üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Deneyler Afyon Kocatepe Üniversitesi, Otomotiv Mühendisliği Uygulama ve Araştırma Laboratuvarında bulunan yarım taşıt modeli olarak kullanılan Fren-Süspansiyon Test Cihazı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Farklı yaş grupları ve cinsiyetlerden yirmi sürücünün panik frenleme davranışlarından elde edilen veri setleri incelenmiş ve ortak bir frenleme profili elde edilmiştir. Fren pedalı üzerine uygulanan kuvvet arttıkça fren iç hat basıncının, kaliperdeki basıncın, fren kuvvetinin arttırdığını ve tam frenleme mesafelerinin azaldığını göstermiştir. Yaş, kilo ve boy gibi parametrelerin frenleme profilini çok etkilemediği, ancak erkek sürücülerin kadın sürücülere oranla frenleme performanslarının daha iyi olduğu görülmüştür.
  • S. A. Albatlan, «Automotive brake pipes characteristics and their effects on brake performance,» Ain Shams Engineering Journal, cilt 3, no. 2090-4479, pp. 279-287, 2012.
  • V. A. Ryzhikov ve D. Y. Batyshchev, «Differential Braking Device,» Procedia Engineering, cilt 206, no. 1877-7058, pp. 1570-1576, 2017.
  • R. Sun, X. Zhuang, C. Wu, G. Zhao ve K. Zhang, «The estimation of vehicle speed and stopping distance by pedestrians crossing streets in a naturalistic traffic environment,» Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, cilt 30, pp. 97-106, 2015.
  • A. Deepa, D. S. Yashwant, V. Mukesh ve K. Pranshu, «Analysis on Multi Linkage Brake System with Variable Pedal Ratio,» Materials Today: Proceedings, Cilt %1 / %22214-7853, pp. 13606-13611, 2018. M. Düzgün, D. Altıparmak ve H. Bayrakçeken, «Otomobillerde Fren (Durma) Mesafesinin Deneysel Olarak Belirlenmesi,» G. Ü. Fen Bilimleri Dergisi, cilt 18, no. 1, pp. 153-165, 2005.
  • D. B. Fambro, K. Rodger, P. Dale ve K. Fitzpatrick, «Driver Braking Performance in Stopping Sight Distance Situations,» Transportation Research Record, cilt 1701, no. 02, pp. 9-16, 2000. A. Çavdar ve H. Bayrakçeken, «Otomobillerde Kullanılan Frenleme Yardımcı Sistemlerinin İncelenmesi,» Makine Teknolojileri Elektronik Dergisi, pp. 50-59, 2006.
  • H. Bayrakçeken, F. E. Aysal ve İ. Mutlu, «Fren Süspansiyon Test Cihazı Tasarımı ve İmalatı,» Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt 16, pp. 454-460, 2016.
  • A. G. Göktan, A. Güney ve M. Ereke, Taşıt Frenleri, İstanbul: İTÜ Makina Fakültesi, Otomotiv Anabilim Dalı, 1995.
  • V. Surblys ve E. Sokolocskij, «Research of the Vehicle Brake Testing Efficiency,» %1 içinde 9th International Scientific Conference Transbaltica 2015, Lithuania, 2015.
Primary Language tr
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-1572-4859
Author: Hüseyin BAYRAKÇEKEN (Primary Author)
Institution: AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ, TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ, OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ, OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI
Country: Turkey


Orcid: 0000-0001-7263-9741
Author: Tuğçe TÜRKBAY
Institution: AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Orcid: 0000-0002-9514-1425
Author: Faruk Emre AYSAL
Institution: AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Orcid: 0000-0001-8427-5164
Author: Hicri YAVUZ
Institution: ANADOLU ÜNİVERSİTESİ, AFYON MESLEK YÜKSEKOKULU
Country: Turkey


Supporting Institution Afyon Kocatepe Üniversitesi BAPK
Project Number 18.KARİYER.58
Thanks Bu çalışma Afyon Kocatepe Üniversitesi 18.KARİYER.58. numaralı BAP projesi tarafından desteklenmiştir.
Dates

Application Date : January 17, 2020
Publication Date : September 25, 2020

Bibtex @research article { akufemubid676481, journal = {Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi}, issn = {}, eissn = {2149-3367}, address = {}, publisher = {Afyon Kocatepe University}, year = {2020}, volume = {20}, pages = {730 - 740}, doi = {}, title = {Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Bayrakçeken, Hüseyin and Türkbay, Tuğçe and Aysal, Faruk Emre and Yavuz, Hicri} }
APA Bayrakçeken, H , Türkbay, T , Aysal, F , Yavuz, H . (2020). Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 20 (4) , 730-740 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/akufemubid/issue/56836/676481
MLA Bayrakçeken, H , Türkbay, T , Aysal, F , Yavuz, H . "Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi" . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 20 (2020 ): 730-740 <https://dergipark.org.tr/en/pub/akufemubid/issue/56836/676481>
Chicago Bayrakçeken, H , Türkbay, T , Aysal, F , Yavuz, H . "Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi". Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 20 (2020 ): 730-740
RIS TY - JOUR T1 - Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi AU - Hüseyin Bayrakçeken , Tuğçe Türkbay , Faruk Emre Aysal , Hicri Yavuz Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - DO - T2 - Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 730 EP - 740 VL - 20 IS - 4 SN - -2149-3367 M3 - UR - Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi %A Hüseyin Bayrakçeken , Tuğçe Türkbay , Faruk Emre Aysal , Hicri Yavuz %T Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi %D 2020 %J Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi %P -2149-3367 %V 20 %N 4 %R %U
ISNAD Bayrakçeken, Hüseyin , Türkbay, Tuğçe , Aysal, Faruk Emre , Yavuz, Hicri . "Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi". Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 20 / 4 (September 2020): 730-740 .
AMA Bayrakçeken H , Türkbay T , Aysal F , Yavuz H . Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2020; 20(4): 730-740.
Vancouver Bayrakçeken H , Türkbay T , Aysal F , Yavuz H . Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2020; 20(4): 730-740.