Panik Frenleme Davranışının Yarım Taşıt Test Cihazında İncelenmesi
Yıl 2020,
Cilt: 20 Sayı: 4, 730 - 740, 25.09.2020
Hüseyin Bayrakçeken
,
Tuğçe Türkbay
,
Faruk Emre Aysal
,
Hicri Yavuz
Öz
Günlük hayatın vazgeçilmez unsurlarından biri olan taşıtlarda frenleme etkinliği en önemli parametrelerden biridir. Bu çalışma panik frenleme esnasında fren pedal kuvveti değişikliğinin frenleme üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Deneyler Afyon Kocatepe Üniversitesi, Otomotiv Mühendisliği Uygulama ve Araştırma Laboratuvarında bulunan yarım taşıt modeli olarak kullanılan Fren-Süspansiyon Test Cihazı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Farklı yaş grupları ve cinsiyetlerden yirmi sürücünün panik frenleme davranışlarından elde edilen veri setleri incelenmiş ve ortak bir frenleme profili elde edilmiştir. Fren pedalı üzerine uygulanan kuvvet arttıkça fren iç hat basıncının, kaliperdeki basıncın, fren kuvvetinin arttırdığını ve tam frenleme mesafelerinin azaldığını göstermiştir. Yaş, kilo ve boy gibi parametrelerin frenleme profilini çok etkilemediği, ancak erkek sürücülerin kadın sürücülere oranla frenleme performanslarının daha iyi olduğu görülmüştür.
Destekleyen Kurum
Afyon Kocatepe Üniversitesi BAPK
Proje Numarası
18.KARİYER.58
Teşekkür
Bu çalışma Afyon Kocatepe Üniversitesi 18.KARİYER.58. numaralı BAP projesi tarafından desteklenmiştir.
Kaynakça
- S. A. Albatlan, «Automotive brake pipes characteristics and their effects on brake performance,» Ain Shams Engineering Journal, cilt 3, no. 2090-4479, pp. 279-287, 2012.
- V. A. Ryzhikov ve D. Y. Batyshchev, «Differential Braking Device,» Procedia Engineering, cilt 206, no. 1877-7058, pp. 1570-1576, 2017.
- R. Sun, X. Zhuang, C. Wu, G. Zhao ve K. Zhang, «The estimation of vehicle speed and stopping distance by pedestrians crossing streets in a naturalistic traffic environment,» Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, cilt 30, pp. 97-106, 2015.
- A. Deepa, D. S. Yashwant, V. Mukesh ve K. Pranshu, «Analysis on Multi Linkage Brake System with Variable Pedal Ratio,» Materials Today: Proceedings, Cilt %1 / %22214-7853, pp. 13606-13611, 2018.
M. Düzgün, D. Altıparmak ve H. Bayrakçeken, «Otomobillerde Fren (Durma) Mesafesinin Deneysel Olarak Belirlenmesi,» G. Ü. Fen Bilimleri Dergisi, cilt 18, no. 1, pp. 153-165, 2005.
- D. B. Fambro, K. Rodger, P. Dale ve K. Fitzpatrick, «Driver Braking Performance in Stopping Sight Distance Situations,» Transportation Research Record, cilt 1701, no. 02, pp. 9-16, 2000.
A. Çavdar ve H. Bayrakçeken, «Otomobillerde Kullanılan Frenleme Yardımcı Sistemlerinin İncelenmesi,» Makine Teknolojileri Elektronik Dergisi, pp. 50-59, 2006.
- H. Bayrakçeken, F. E. Aysal ve İ. Mutlu, «Fren Süspansiyon Test Cihazı Tasarımı ve İmalatı,» Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt 16, pp. 454-460, 2016.
- A. G. Göktan, A. Güney ve M. Ereke, Taşıt Frenleri, İstanbul: İTÜ Makina Fakültesi, Otomotiv Anabilim Dalı, 1995.
- V. Surblys ve E. Sokolocskij, «Research of the Vehicle Brake Testing Efficiency,» %1 içinde 9th International Scientific Conference Transbaltica 2015, Lithuania, 2015.
The Investigation of Emergency Brake Behaviour with Half Vehicle Test Device
Yıl 2020,
Cilt: 20 Sayı: 4, 730 - 740, 25.09.2020
Hüseyin Bayrakçeken
,
Tuğçe Türkbay
,
Faruk Emre Aysal
,
Hicri Yavuz
Öz
Braking event is an important parameter of the vehicles being an indispensable element of daily life. This study was conducted to determine the effect of changing the brake pedal force on braking during emergency brake. Experiments were carried out using Brake-Suspension Test Device which is used as a semi-vehicle model in the Automotive Engineering Application and Research Laboratory of Afyon Kocatepe University. Data sets obtained from panic braking behaviour of twenty drivers of different age groups and genders were examined and a common braking profile was obtained. The results showed that as the force applied on the brake pedal increased, the internal brake pressure increased, thereby the pressure in the calliper and brake force were increased and reducing stopping distances. It was found that parameters such as age, weight and height did not affect the braking profile much. However, it was found that male drivers had better braking performances than female drivers.
Proje Numarası
18.KARİYER.58
Kaynakça
- S. A. Albatlan, «Automotive brake pipes characteristics and their effects on brake performance,» Ain Shams Engineering Journal, cilt 3, no. 2090-4479, pp. 279-287, 2012.
- V. A. Ryzhikov ve D. Y. Batyshchev, «Differential Braking Device,» Procedia Engineering, cilt 206, no. 1877-7058, pp. 1570-1576, 2017.
- R. Sun, X. Zhuang, C. Wu, G. Zhao ve K. Zhang, «The estimation of vehicle speed and stopping distance by pedestrians crossing streets in a naturalistic traffic environment,» Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, cilt 30, pp. 97-106, 2015.
- A. Deepa, D. S. Yashwant, V. Mukesh ve K. Pranshu, «Analysis on Multi Linkage Brake System with Variable Pedal Ratio,» Materials Today: Proceedings, Cilt %1 / %22214-7853, pp. 13606-13611, 2018.
M. Düzgün, D. Altıparmak ve H. Bayrakçeken, «Otomobillerde Fren (Durma) Mesafesinin Deneysel Olarak Belirlenmesi,» G. Ü. Fen Bilimleri Dergisi, cilt 18, no. 1, pp. 153-165, 2005.
- D. B. Fambro, K. Rodger, P. Dale ve K. Fitzpatrick, «Driver Braking Performance in Stopping Sight Distance Situations,» Transportation Research Record, cilt 1701, no. 02, pp. 9-16, 2000.
A. Çavdar ve H. Bayrakçeken, «Otomobillerde Kullanılan Frenleme Yardımcı Sistemlerinin İncelenmesi,» Makine Teknolojileri Elektronik Dergisi, pp. 50-59, 2006.
- H. Bayrakçeken, F. E. Aysal ve İ. Mutlu, «Fren Süspansiyon Test Cihazı Tasarımı ve İmalatı,» Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt 16, pp. 454-460, 2016.
- A. G. Göktan, A. Güney ve M. Ereke, Taşıt Frenleri, İstanbul: İTÜ Makina Fakültesi, Otomotiv Anabilim Dalı, 1995.
- V. Surblys ve E. Sokolocskij, «Research of the Vehicle Brake Testing Efficiency,» %1 içinde 9th International Scientific Conference Transbaltica 2015, Lithuania, 2015.