Bu araştırmada üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin
İngilizceye yönelik tutum, yabancı dil kaygısı ve İngilizce konuşma becerileri arasındaki
ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu Ege Üniversitesi Yabancı
Diller Yüksekokulu Hazırlık Sınıfında öğrenim gören 518 öğrenciden
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak
“İngilizceye Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği”nden
yararlanılmıştır. Öğrencilerin İngilizce konuşma seviyelerini belirlemek
amacıyla 2014-2015 eğitim-öğretim yılı güz dönemi sonunda İngilizce konuşma
sınavından aldıkları notlar esas alınmıştır. Veriler SPSS 21.00 istatistik programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin İngilizceye
yönelik tutum ve yabancı dil kaygıları ile İngilizce konuşma becerileri arasında
anlamlı zayıf bir ilişki olduğu görülmüştür. Yabancı Dil Sınıf Kaygısı
ölçeğinin alt boyutları ile İngilizce konuşma becerisi arasında negatif zayıf
bir ilişki bulunmuştur. İngilizce konuşma becerisi üzerindeki en büyük negatif
etkiyi test kaygısı oluştururken, en küçük negatif etkiyi iletişim kaygısı
oluşturmaktadır. Öğrencilerin İngilizceye yönelik tutumları ile yabancı dil
kaygıları arasında ise negatif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu
görülmüştür. Öğrencilerin dil seviyelerinin İngilizceye yönelik tutumları ile
yabancı dil kaygıları üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı bulunmuştur.
It was aimed to designate the relationship among attitude
towards English, foreign language anxiety and English speaking skills of
university preparatory class students in this study. The study group consisted
of 518 students who were enrolled at Ege University School of Foreign Languages
Preparatory Class. “Attitudes towards English Questionnaire” and “Foreign
Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS)” were used as instruments. Students’
English speaking scores in the first term of 2014-2015 academic year were taken
into account to determine their English speaking level. In the analysis of the
data, SPSS 21.00 statistical package program was used. According to the
findings, there was a weak and significant correlation among foreign language
anxiety, attitude towards English and English speaking skills of the students. There was a negative, weak correlation between
the subscales of FLCAS and English speaking skills. While the test anxiety had
the biggest negative effect on English speaking skills, communication
apprehension had the least adverse effect on it. There
was a negative, medium correlation between attitudes towards English and
foreign language anxiety of the students. It was observed that proficiency
level did not have a statistically important difference on the students’
attitude towards English and foreign language anxiety.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | February 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |