Bu araştırmada, ilköğretim okullarındaki sınıf öğretmenlerinin eğitim programlarına uygun olarak dersi
planlama, sınıf ortamını düzenleme ve konuya uygun materyal hazırlamadaki yeterlikleri ile sosyo-kültürel özellikleri
arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Anket, Gaziantep il merkezinde ikisi özel,
dördü devlet okulu, Nizip ilçesinde birisi özel, altısı devlet okulu ve ilçeye bağlı üç köy okulu olmak üzere toplam 16
ilköğretim okulunda uygulanmıştır. Anketi toplam 159 sınıf öğretmeni yanıtlamıştır. Elde edilen veriler, SPSS paket
programı ile analiz edilmiştir. Çözümleme sonucunda p < .05 düzeyinde anlamlı bulunan sonuçlar, tablolarla gösterilmiş
ve değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda anne ve babalarının eğitim düzeyi ve maddi durumu yüksek olan, özel
okulda çalışan, sınıf mevcudu 15 ile 20 arası olan sınıf öğretmenlerinin lehine anlamlı bir farklılaşma bulunmuştur.
In this study, relationships between teachers’ socio-cultural characteristics and their competency with
lesson planning, and designing learning environments and materials were examined. This study had a survey design. The
questionnaire was administered totally in 16 elementary schools including two private and four public schools in
Gaziantep, one private and six public schools in Nizip and three public schools in a village. The number of teachers
participated in the study was 159. Collected data were analyzed through SPSS 15.00 for Windows. After data analysis,
findings which are statistically significant were presented through tables. According to the results, statistically significant
differences were reported in favor of teachers teaching in private schools with smaller class size between 15-20 whose
parents have earned higher levels of education and have had higher socioeconomic status.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | JA82DG24JD |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2012 |
Submission Date | December 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 5 Issue: 4 |