BibTex RIS Cite

Reasons and Levels of Teachers’ Resistance to Change at Schools According To Inspectors’ Perspectives

Year 2013, Volume: 6 Issue: 1, 120 - 135, 01.03.2013

Abstract

This study aims to determine reasons and levels of primary school teachers’ resistance to change at
schools according to inspectors’ perspectives. The sample of this descriptive study conducted in the 2009-2010
academic year consisted of 172 inspectors who are Union of All Inspectors (TEMSEN) members. The findings
showed that teachers’ lack of knowledge of the change process and their reluctance to own new duties, roles, and
responsibilities, lack of school capacity, school administrators’ ineffectiveness in management of change, and fear of
being hurt by change are all under reasons of teachers’ resistance to change. Also, teachers’ level of resistance to
change due to fear of being hurt by change is “medium” while due to other reasons, it is “high”.

Eğitim Denetmenlerinin Görüşlerine Göre Öğretmenlerin Okullarda Değişime Karşı Direnme Nedenleri ve Düzeyleri

Year 2013, Volume: 6 Issue: 1, 120 - 135, 01.03.2013

Abstract

Bu araştırma, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okullarda değişime karşı direniş nedenlerini eğitim denetmenlerinin görüşlerine göre saptamayı amaçlamaktadır. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Türkiye Eğitim Müfettişleri Sendikasına üye 172 eğitim denetmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, “Değişime Karşı Direnme Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin değişime karşı direnişleri daha çok değişim süreci konusundaki bilgi eksikliklerinden, yeni görev, rol ve sorumluluklar alma isteksizliklerinden, okulun kapasite eksikliğinden ve okul yöneticilerinin değişimi yönetememesinden kaynaklanmaktadır. Bununla birlikte öğretmenlerin değişimden zarar görme korkusu nedeniyle değişime orta düzeyde direnç gösterdikleri belirlenmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA64CB35DE
Journal Section Articles
Authors

M. Akif Helvacı This is me

İbrahim Çankaya This is me

Aynur B. Bostancı This is me

Publication Date March 1, 2013
Submission Date March 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Helvacı, M. A., Çankaya, İ., & Bostancı, A. B. (2013). Reasons and Levels of Teachers’ Resistance to Change at Schools According To Inspectors’ Perspectives. Journal of Theoretical Educational Science, 6(1), 120-135.