BibTex RIS Cite

An Investigation of Fifth Graders’ Functional Literacy Levels According to Certain Family Variables

Year 2013, Volume: 6 Issue: 2, 272 - 299, 01.06.2013

Abstract

In this research, fifth graders’ functional literacy levels’ were investigated according to certain family
variables i.e., socioeconomic status, level of parental education, family type, and person in the family assisting with
homework. The sample consisted of 1265 fifth graders studying in the 2010-2011 academic year selected from
schools located in districts of different socioeconomic status in Istanbul such as Kadıköy, Üsküdar, Maltepe, Kartal.
This research had a survey design, and the data were collected through the Ecology-Based Functional Literacy Scale
and the personal information form. The scale has 32 items and three factors. Overall Cronbach alpha of the scale was
found as .868. Findings indicated that fifth graders’ fuctional literacy levels significantly differed on socioeconomic
status, level of parental education, family type, and person in the family assisting with homework (p < .01).

İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin İşlevsel Okuryazarlık Düzeylerinin Aile Değişkeninin Özelliklerine Göre İncelenmesi

Year 2013, Volume: 6 Issue: 2, 272 - 299, 01.06.2013

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin işlevsel okuryazarlık düzeylerinin aile değişkeninin çeşitli özelliklerine göre incelenmesidir. Aile değişkeni içerisinde; ailenin ekonomik durumu, anne-baba eğitim düzeyi, aile türü ve aile içinde ödevlere en çok yardım eden kişi yer almaktadır. Araştırmanın örneklemini 2010-2011 eğitim-öğretim yılı İstanbul İli Anadolu yakasındaki farklı sosyo-ekonomik özellikteki 1265 ilköğretim beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma tarama modeline göre düzenlenmiştir. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen Ekolojik Kurama Dayalı İşlevsel Okuryazarlık Yaşantısı Ölçeği (EKDİOYÖ) ve kişisel bilgiler formu ile elde edilmiştir. Üç alt boyuttan oluşan ölçekte toplam 32 madde vardır. Ölçeğin toplam Cronbach alfa katsayısı .868 olarak bulunmuştur. Araştırma sonucunda; öğrencilerin işlevsel okuryazarlık düzeylerinin ailelerin ekonomik durumuna, anne-baba eğitim durumuna, aile türüne ve ailede öğrencinin ev ödevlerine yardım eden kişi değişkenine göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA46SJ23TG
Journal Section Articles
Authors

Emine Gül Özenç This is me

Publication Date June 1, 2013
Submission Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Özenç, E. G. (2013). An Investigation of Fifth Graders’ Functional Literacy Levels According to Certain Family Variables. Journal of Theoretical Educational Science, 6(2), 272-299.