BibTex RIS Cite

Self-Efficacy as a Predictor of High School Students’ Subjective Well-Being

Year 2013, Volume: 6 Issue: 3, 423 - 433, 01.09.2013

Abstract

The purpose of this study is to determine whether subjective well-being of high school students is
predicted by their academic, social, and emotional self-efficacy. The sample of this study consisted of 311 high
school students of whom 64% (n= 199) were girls and 36% (n= 112) were boys. Data were collected by the Self-Efficacy
Scale for Children, the Positive and Negative Experience Scale, and the Life Satisfaction Scale and analyzed
through multiple regression analysis. Results showed that high school students’ academic, social, and emotional self-efficacy
explained 19% of variance in their subjective well-being and predicted their subjective well-being. Activities
performed by school counselors to increase students’ academic, social, and emotional self-efficacy levels are thought
to contribute to their subjective well-being.

Lise Öğrencilerinin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcısı Olarak Öz-Yeterlik

Year 2013, Volume: 6 Issue: 3, 423 - 433, 01.09.2013

Abstract

Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin akademik, sosyal ve duygusal öz-yeterliklerinin öznel iyi oluşu yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, farklı liselerde öğrenim gören 311 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların %64’ü (n= 199) kız, %36’sı (n= 112) erkektir. Araştırma verileri, Çocuklar İçin Öz-Yeterlik Ölçeği, Olumlu ve Olumsuz Yaşantı Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda akademik, sosyal ve duygusal öz-yeterlik, öznel iyi oluşun %19’unu açıklamaktadır. Sonuç olarak, akademik, sosyal ve duygusal öz-yeterliğin lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarını yordadığı saptanmıştır. Okul psikolojik danışmanlarının akademik, sosyal ve duygusal öz-yeterliği artırmaya yönelik yapacakları çalışmaların, öğrencilerin öznel iyi oluşlarının gelişimine olumlu katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA55BV99RN
Journal Section Articles
Authors

Bülent Baki Telef This is me

Enes Ergün This is me

Publication Date September 1, 2013
Submission Date September 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Telef, B. B., & Ergün, E. (2013). Self-Efficacy as a Predictor of High School Students’ Subjective Well-Being. Journal of Theoretical Educational Science, 6(3), 423-433.