In this study, it is aimed to investigate the effect of values education-related activities through Turkish
folk tales on 8th graders’ attitudes towards human values. For this purpose, some Turkish folk tales which
concentrate on responsibility, friendship/companionship, peace, respect, tolerance and honesty were selected and
taught in accordance with the methods of values education. An experimental pre-test – post-test control group design
was used in the study. There were 22 students in the experimental group and 20 students in the control group. To
collect the data, the "Human Values Scale" was administered. Independent-samples t tests were used to analyze the
data. As a result, significant differences were found in favor of the experimental group [t(40)=8.899, p < 0.05].
According to this, values education-related activities through Turkish Folk tales had positive impact on 8th graders’
attitudes towards human values such as responsibility, friendship / companionship, peace, respect, tolerance and
honesty.
Bu araştırmada Türk halk masallarından faydalanılarak değerler eğitimi yöntemlerine uygun geliştirilen
etkinliklerin, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin insani değerlere yönelik tutumlarına etkisinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaçla, sorumluluk, dostluk/arkadaşlık, barışçı olma, saygı, hoşgörü ve dürüstlük gibi insani
değerler üzerinde yoğunlaştığı düşünülen bazı Türk halk masalları seçilerek değerler eğitimi yöntemlerine uygun bir
şekilde işlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada ön-test – son-test kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Deney
grubu 22, kontrol grubu ise 20 öğrenciden oluşmuştur. Araştırma verilerinin toplanması için her iki gruba deneysel
çalışma sürecinin başında ve sonunda “İnsani Değerler Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde ilişkisiz
örneklemler t testinden yararlanılmıştır. Analiz sonucunda deney ve kontrol grubunun son test ölçüm sonuçları
incelendiğinde deney grubu öğrencileri lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür [t(40)=8.899, p < 0.05]. Bu
sonuca göre, Türk halk masallarından faydalanılarak değerler eğitimi yöntemlerine uygun geliştirilen etkinlikler,
öğrencilerin sorumluluk, dostluk/arkadaşlık, barışçı olma, saygı, hoşgörü ve dürüstlük gibi insani değerlere ilişkin
tutumları ve davranışlarına olumlu bir etki göstermiştir.
Other ID | JA56AJ67AE |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Submission Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 6 Issue: 4 |