BibTex RIS Cite

A Study on Overcoming Misconceptions of 6th Graders About Equations

Year 2014, Volume: 7 Issue: 1, 16 - 43, 01.03.2014

Abstract

The aim of this study is to determine and overcome misconceptions of 6th graders about first degree
equations with one unknown. The study has a mixed research design and was conducted with 25 sixth graders in a
public school during the spring semester of the 2011-2012 academic year. Data were collected through a test of 20
open-ended items developed by the researcher. The misconceptions were detected through descriptive analysis of the
test. Then, students were being taught based on activity-based instructional methods for eight hours. The test was also
given at the end of the instruction as a post-test to examine the effectiveness of the activity-based instruction with
overcoming their misconceptions. Data were analyzed by paired samples t test through SPSS 16.0. Findings indicated
that activity-based instruction was effective in overcoming students’ misconceptions.

6. Sınıf Öğrencilerinin Denklemler Konusunda Sahip Oldukları Yanılgıların Giderilmesine Yönelik Bir Çalışma

Year 2014, Volume: 7 Issue: 1, 16 - 43, 01.03.2014

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin “birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler” konusundaki hatalarını tespit etmek ve bu hataları gidermektir. Nitel ve nicel araştırmanın bir arada kullanıldığı karma desene sahip bu çalışma, 2011-2012 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 25 altıncı sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak sekiz bölümden oluşan ve 20 açık uçlu soru içeren bir test hazırlanmıştır. Bu testle öğrencilerin bu konuda sahip oldukları hatalar, betimsel analiz ile tespit edilmiş, daha sonra bu öğrencilerle sekiz ders saati süresince her bir hatayı gidermeye yönelik hazırlanmış etkinliklere dayalı bir öğretim gerçekleştirilmiştir. Öğretim sonrası, daha önce ön-test olarak uygulanan kavram testi aynı gruba son-test olarak tekrar uygulanmış ve etkinliklerin öğrencilerin hatalarını gidermedeki etkisine bakılmıştır. Bunun için SPSS 16.0 paket programındaki ilişkili örneklemler t testinden yararlanılmıştır. Sonuç olarak, yapılan etkinliklerin öğrencilerin “birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler” konusundaki hatalarını azalttığı tespit edilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA73TR46TT
Journal Section Articles
Authors

Gözde Akyüz This is me

Tuğba Hangül This is me

Publication Date March 1, 2014
Submission Date March 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Akyüz, G., & Hangül, T. (2014). A Study on Overcoming Misconceptions of 6th Graders About Equations. Journal of Theoretical Educational Science, 7(1), 16-43.