This research investigates the preservice teachers’ senses of efficacy about their technological
pedagogical content knowledge (TPACK) in terms of some variables, and the association between their perceived
efficacy and frequency of computer use. It was designed based on a baseline descriptive survey method, followed by
associational models of casual-comparison and correlation. The research group comprised 365 senior preservice
teachers. The data were collected using TPACK survey developed by Şahin (2011). Results suggested that
participants had favorable perceptions of efficacy in terms of TPACK and its domains. While no statistical
differences were observed for gender, significant differences were established with regard to department and
computer possession variables. Low-to-medium level of positive significant correlations were found between
preservice teachers’ frequency of computer use and perceived efficacy of TPACK. Finally, Pedagogical Content
Knowledge, Technological Pedagogical Knowledge, Technological Content Knowledge, and Pedagogical knowledge
were found to be the significant predictors of TPACK.
Bu araştırmada eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerine (TPAB) ilişkin yeterlilik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi ve TPAB yeterlilik algısı ile bilgisayar kullanma sıklığı değişkenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel tarama modeline ve nedensel-karşılaştırma ile korelasyonel yöntemlerin kullanıldığı ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Çalışmaya eğitim fakültesi son sınıfına devam eden 365 öğrenci katılmıştır. Veriler Şahin (2011) tarafından geliştirilen TPAB ölçme aracı kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğlecilerin genel TPAB ve alt bilgi alanlarına ilişkin yeterliliklerini iyi düzeyde algıladıkları belirlenmiştir. TPAB yeterlilik düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaşmadığı gözlenirken, bölüm ve bilgisayar sahibi olma durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Öğrencilerin bilgisayar kullanma sıklıkları ile TPAB yeterlilik düzeyleri arasında düşük ve orta düzeyde pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Son olarak, Öğrencilerin TPAB yeterlilik algılarının en güçlü yordayıcılarının Pedagojik Alan Bilgisi, Teknolojik Pedagoji Bilgisi, Teknolojik Alan Bilgisi ve Pedagoji Bilgisi yeterlilik algıları olduğu görülmüştür.
Other ID | JA77ZK95RS |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Submission Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 2 |