The aim of this study is to adapt the Perception
of Organizational Politics Scale developed by Ferris and Kacmar (1992) to
Turkish for school organizations. The study was conducted with three different
study groups consisting of secondary school teachers. The first working group
consists of 30 teachers who have had pilot practice, the second study group
consisted of 316 teachers for exploratory factor analysis and the third study
group consisted of 856 teachers who provided data for confirmatory factor
analysis. After the translation study and linguistic validity studies, and
pilot practise the scale got ready to apply. As a result of the exploratory
factor analysis made, a structure which explains about 64% of the variance with
sufficient load value under two factors was obtained. At the end of the first
level factor analysis conducted to confirm the two factor constructs, the
values of the compliance goodness (χ² / Sd = 211,637 / 101 = 2,095; TLI = .96;
CFI = .97; GFI = .90; RMSEA = .059; SRMR = .038) and the scale structure has
been confirmed. The second level factor analysis of the goodness of fit values
(229.741 / 101 = 2.275; TL = .96, CFI = .97; GFI = .94; RMSEA = .069; SRM =
.028) that was observed therefore structure was confirmed. In the criterion
related validity, it was seen that the t values of 27% lower and upper groups
were meaningful for all items, and item total test correlations changed between
.67 and .81. For the reliability of the scale, the Cronbach Alpha Coefficient
was calculated as .93 for the organizational oriented politics perception
dimension, .89 for the individual oriented politics perception dimension and
.94 for the generalized scale. According to these results, it can be expressed
that the Turkish form of Perception of Organizational Politics Scale is valid
and reliable.
Bu araştırmanın amacı, Ferris ve Kacmar (1992) tarafından geliştirilen
Örgütsel Politika Algısı Ölçeğini okul örgütleri için Türkçe’ye uyarlamaktır.
Araştırma ortaokul öğretmenlerinden oluşan üç farklı çalışma grubuyla
yürütülmüştür. İlk çalışma grubunu ön deneme uygulamasının yapıldığı 30
öğretmen, ikinci çalışma grubunu açımlayıcı faktör analizi için 316 öğretmen,
üçüncü çalışma grubunu ise doğrulayıcı faktör analizi için verilerin elde
edildiği 856 öğretmen oluşturmaktadır. Çeviri çalışması ve dilsel geçerlik
çalışmalarından sonra ön deneme uygulaması yapılarak ölçek uygulamaya hazır
hale getirilmiştir. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda iki faktör
altında yeterli yük değerine sahip, varyansın yaklaşık %64’ünü açıklayan bir
yapı elde edilmiştir. İki faktörlü yapıyı doğrulamak amacıyla yapılan birinci
düzey faktör analizi sonucunda uyum iyiliği değerlerinin (χ²/Sd=
211,637/101=2,095; TLI=.96; CFI= .97; GFI= .90; RMSEA=.059; SRMR=.038) olduğu
ve ölçek yapısının doğrulandığı görülmüştür. Yapılan ikinci düzey faktör
analizi sonucunda ise uyum iyiliği değerlerinin (229,741/101=2,275; TLI=.96;
CFI= .97; GFI= .94; RMSEA=.069; SRMR=.028) olduğu görülmüş dolayısıyla yapı doğrulanmıştır.
Ölçüt geçerliği kapsamında %27’lik alt ve üst grupların tüm maddeler için t
değerlerinin anlamlı olduğu, madde toplam test korelasyonlarının .67 ile .81
arasında değiştiği görülmüştür. Ölçeğin
güvenirliği kapsamında Cronbach Alpha Katsayısı örgüt odaklı politika algısı
boyutu için .93, birey odaklı politika algısı boyutu için .89, ölçeğin geneli
için ise .94 olarak hesaplanmıştır. Bu sonuçlara göre Örgütsel Politika Algısı
Ölçeğinin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Submission Date | May 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |