Erken çocukluk öğretmen eğitimi
araştırmaları alanyazını, okul öncesi öğretmen adaylarının meslek seçiminde rol
oynayan faktörlerin çocuğa ve çocukluğa dair sahip oldukları görüş ve
inanışları çerçevesinde incelenmesinin önemini vurgulamaktadır. Bu çalışma,
erken çocukluk eğitimi birinci sınıf öğrencilerinin meslek seçiminde rol
oynayan faktörlerin neler olduğunu ve bunların öğretmen adaylarının çocuk ve
çocukluğa dair algılarıyla ne yönlerden örtüştüğünü araştırmaktadır. Çalışma
deseni nitel araştırma yaklaşımlarından “durum çalışması” olup, 15 öğretmen
adayı ile her biri 60 ila 90 dakika arasında süren çok boyutlu yapılandırılmış
derinlemesine görüşme tekniği kullanılmıştır. Bulgular (a) içsel motivasyon,
(b) dışsal motivasyon, (c) özgecil/alturistik sebepler, (d) ödün verme ve (e)
geçmiş bireysel deneyimler gibi faktörlerin öğretmen adaylarının meslek seçiminde
belirleyici olduğunu göstermektedir. Öğretmen adaylarının meslek seçimi
faktörleri ile sahip oldukları çocuk/çocukluk algıları arasındaki ilişki John
Wall’un (2010) çocuğa ve çocukluğa dair tarihsel ve felsefi yaklaşım kuramı
çerçevesinde incelendiği zaman net bir ilişki görünmemekle beraber; meslek
seçimi faktörlerinin (a) tepeden alta, (b) alttan yukarı, (c) gelişimsel ve (d)
çocukist-aktif gibi çocuk/çocukluk algıları ile karmaşık şekilde ilişkilendiği
anlaşılmaktadır. Çalışma, meslek seçimi faktörleri ve bu faktörlerin
çocuk/çocukluk algısı ile arasındaki karmaşık ilişkiyi kuramsal açıdan
derinlemesine ortaya koymakta ve aynı zamanda erken çocukluk öğretmen eğitimi
alanına öneriler sunmaktadır.
Early childhood teacher education literature
emphasizes the importance of examining the factors that play role in teacher
candidates’ career choices in light of the views and beliefs they hold toward
child/childhood. This study investigates what factors play a role in first year
early childhood education teacher candidates’ career choices and how these
factors overlap with their perceptions of child and childhood. The design was a
“case study” of qualitative research approaches and multidimensional structured
in-depth interviews, each of which lasted 60 to 90 minutes, were conducted with
15 teacher candidates. Findings show that such factors as (a) internal
motivation, (b) external motivation, (c) altruistic reasons, (d) sacrificing,
and (e) past personal experiences were determinant in teacher candidates’
career choices. When the relationship between teacher candidates’ career choice
reasons and their child/childhood perceptions was examined based on John Wall’s
(2010) historical and theoretical approach to childhood and childhood, no
precise and apparent relationship was found. Yet it is understood that the
factors of career choice are intricately related to (a) top down, (b) bottom
up, (c) developmental and (d) childist-active perceptions of childhood. The
study reveals in depth the theoretical implications of career choice factors
and the complex relationship between these factors and child/childhood
perceptions and presents suggestions for early childhood teacher education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Submission Date | July 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |