The concepts that best describe the last half
of the 20th century and the 21st century are knowledge-based concepts such as
information, information technology and communication. The most important stage
of the information production process is the questioned the concept of
information with the right methods. Unlike other fields of knowledge,
Philosophy is a discipline that inquires, confirms and produces knowledge. This
difference makes the course curriculum in the philosophy departments more
important. For this reason, it is necessary that the curriculums of the
philosophy departments of universities are created in accordance with the
requirements of the information age. In this study, the contents of the
lectures of 100 universities were compared. 52 of these universities are
Anglo-Saxon and 48 are Turkish universities. In this study text mining is used
in data mining methods. Thus, it was
aimed to contribute to the development of the course content model in world
standards in order to increase the education and training quality of the
departments of philosophy. The main purpose of this work is to make use of the
common wisdom of scientists working in the best universities in the world.
Contribution of the work is determining the current situation in Turkey and
philosophy course content and to meet world standards.
department of philosophy course contents comparison of Turkish and Anglo-Saxon universities data mining text mining
20.
yüzyılın son yarısı ile 21. yüzyılı en iyi karakterize eden kavramlar bilgi,
bilgi teknolojileri ve iletişim gibi bilgiyi esas alan kavramlardır. Bilgi
üretim sürecinin en önemli aşaması da bilgi kavramının doğru metotlar ile
sorgulanmasıdır. Diğer bilgi alanlarından farklı olarak Felsefe hem bilgiyi
sorgulayan hem doğrulayan hem de üreten bir disiplindir. Bu farklılık felsefe
bölümlerindeki ders müfredatının oluşturulmasını daha da önemli hale getirmektedir.
Bu nedenle üniversitelerin felsefe bölümlerindeki ders müfredatlarının bilgi
çağının imkân ve gereklerine uygun olarak oluşturulması gereklidir. Bu çalışma
kapsamında 52’si Anglosakson ve 48’i Türk üniversitesi olmak üzere toplam 100
üniversitenin ders içeriği kıyaslanmıştır. Bu çalışmada veri madenciliği
yöntemlerinden metin madenciliği kullanılmıştır. Böylece felsefe bölümlerinin
eğitim-öğretim kalitesinin artırılması için dünya standartlarında ders içeriği
modelinin geliştirilmesine katkı sunmak amaçlanmıştır. Bu konuda dünyanın en
iyi üniversitelerinin ders programları ile ülkemizdeki felsefe programlarının
ders programları arasında bir karşılaştırma yaparak felsefe programlarımızın
durumunu ortaya koymak çalışmanın amacıdır. Çalışmanın katkısı; Türkiye’deki
felsefe programlarının mevcut durumunu ortaya koyarak Dünya standartlarında
felsefe ders programlarını
tanımlayan bir çerçevenin oluşturulmasıdır.
Felsefe Bölümü Ders İçerikleri Türk ve Anglosakson Üniversitelerinin Kıyaslanması Veri Madenciliği Metin Madenciliği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | June 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |