In this study, the skills of algebraic thinking of eighth-grade students were considered in the context of mathematics-oriented epistemological beliefs. A total of 162 students studying at the eighth grade level of a public school in Izmir city center participated in the study. A mathematics-oriented epistemological beliefs scale was used to determine students' epistemological beliefs, and an algebraic thinking tool was used to determine algebraic thinking skills. The responses of the students to the questions aiming to determine the algebraic thinking skills were analysis through rubrics and statistical analysis were carried out to determine the relations. Quantitative data analysis was also supported by qualitative findings from students' response papers. According to the results of the analysis, significant correlations between the mathematics-oriented epistemological beliefs and the algebraic thinking abilities were found to be high, moderate and weak. According to multiple regressions, beliefs about effort, talent, and the existence of a single truth account for 65% of the total variance associated with algebraic thinking. According to qualitative findings, it was determined that students with high beliefs related to the effort were better algebraic thinking. At the end of the study, it was suggested that students should have good algebraic thinking skills by presenting learning experiences that are mathematics-oriented epistemological beliefs.
Araştırmada sekizinci sınıf öğrencilerinin
cebirsel düşünme becerileri matematik odaklı epistemolojik inançlar bağlamında
ele alınmıştır. Çalışmaya İzmir şehir merkezindeki bir devlet okulunun
sekizinci sınıf düzeyinde öğrenim gören toplam 162 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin epistemolojik inançlarını belirlemek
için matematik odaklı epistemolojik inanç ölçeği, cebirsel düşünme becerilerini belirlemek için
cebirsel düşünme aracı kullanılmıştır. Öğrencilerin cebirsel düşünme
becerilerini belirlemeyi amaçlayan sorulara verdiği yanıtlar rubrik aracılığıyla analiz edilmiş, söz konusu
ilişkileri belirlemek için istatistiksel analizler gerçekleştirilmiştir. Nicel veri analizleri öğrencilerin cevap
kâğıtlarından ulaşılan nitel bulgularla da desteklenmiştir. Analiz sonuçlarına
göre, öğrencilerin matematik odaklı epistemolojik inançları ile cebirsel
düşünme becerileri arasında pozitif yönde yüksek, orta ve zayıf olmak üzere
anlamlı ilişkiler belirlenmiştir. Çoklu regresyona göre, öğrenmenin çabaya,
yeteneğe ve tek bir doğrunun var olduğuna yönelik inançlar cebirsel düşünme
becerisine ilişkin toplam varyansın %65’ini açıklamıştır. Nitel bulgulara göre,
çabaya bağlı inancı yüksek olan öğrencilerin daha iyi cebir çözücü oldukları
belirlenmiştir. Çalışma sonunda, öğrencilerin iyi bir cebir düşünme becerisine
sahip olmalarında matematik odaklı epistemolojik inançlara uygun öğrenme
yaşantıların sunulması öneri olarak sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |