The purpose of this study is to examine
the professional values and skills to be gained to classroom teachers in
in-service training process. The research was designed in the qualitative case
study model. The study group was 10 school administrators working in elementary
schools in a Northeast Anatolia province of Turkey. The study group was
determined by using criteria sampling method. The data were collected through a
semi-structured interview form and analyzed by using content analysis and
descriptive analysis techniques. 24 different values were determined should
gain through in-service training to class teachers. Based on the results it can
be suggested that the personal values should be given teachers through
pre-service and in-service training. The
professional skills should be gained teachers through in-service training
including communication skills, technology using skills, pedagogical content
knowledge, planning skills, material designing and using skills. In addition, the professional values such as cooperation,
love of teaching profession, leadership, role-modeling, self-renewal, sacrifice
and solidarity can be gained teachers through in-service training.
Bu
çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerine hizmetiçi eğitim sürecinde kazandırılacak
mesleki değerler ve becerilerin incelenmesidir. Araştırma, nitel durum
çalışması modelinde tasarlanmıştır. Araştırma Kuzeydoğu Anadolu’da bir ilde
görevli 10 okul yöneticisiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu,
ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış
görüşme formuyla toplanmıştır. Veriler içerik analizi ve betimsel analiz teknikleriyle
analiz edilmiştir. Sınıf öğretmenlerine hizmetiçi eğitim yoluyla kazandırılması
gereken 24 değer belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak öğretmenlere
hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim yoluyla kişisel değerler kazandırılması
gerektiği önerilebilir. Öğretmenlere hizmet içi eğitimler yoluyla iletişim
becerisi, teknoloji kullanma becerisi, alan bilgisi, planlama becerisi,
materyal tasarlama ve kullanma becerisi kazandırılmalıdır. Ayrıca hizmet içi
eğitimlerle öğretmenlere işbirliği, meslek sevgisi, liderlik, rol model olma,
kendini yenileme, fedakârlık ve dayanışma gibi profesyonel beceriler kazandırılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 3, 2019 |
Submission Date | September 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 4 |