Bu araştırmada 2017 yılında hazırlanan ilköğretim programlarının toplumsallaştırma, çokkültürlülük ve demokratik değerler kazandırma bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. İnceleme kapsamında topluma uyum, toplumsal norm, bireysel sorumluluk, çokkültürlü eğitim, demokrasi kültürü, hak ve özgürlükler konuları temelinde analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma, bu bilgi ve becerilerin daha yoğun olarak yer aldığı “Hayat Bilgisi”, “Sosyal Bilgiler”, “İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi” öğretim programları ile sınırlandırılmış ve Milli Eğitim Bakanlığının 2017 yılında yayınladığı ilköğretim programları kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırma, yazılı ve basılı materyallerin analizini kapsayan nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler, betimsel ve içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. “Hayat Bilgisi”, “Sosyal Bilgiler” ve “İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi” dersi öğretim programlarının genel amaç ve kazanımları toplumsallaştırma, demokratik değerler ve çokkültürlülük teması altında incelenmiş ve bilişsel, duyuşsal ve psikomotor öğrenme alanları yönünden sınıflandırılmıştır. İlköğretim programlarının genel toplamda topluma uyum, toplumsal norm ve bireysel sorumluluk ile ilgili kazanım sayısının niceliksel olarak yeterli olduğu; fakat demokratik değerler ve çokkültürlülükle ilgili kazanım sayısının yetersiz olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
toplumasallaştırma çokkültürlülük demokratik değerler hak ve özgürlükler ilköğretim programları
This study aims to examine the primary education curricula prepared in 2017 in the context of gaining socialization, multiculturalism and democratic values. Analyses are carried out on the basis of social adaptation, social norms, individual responsibility, multicultural education, democracy culture, and rights and freedoms. The study is limited to the curricula of “Life Sciences”, “Social Studies” and “Human Rights, Citizenship and Democracy” courses in which these knowledge and skills are predominant and carried out within the scope of the primary education curricula published by the Ministry of National Education in 2017. The study is conducted using document analysis method, one of the qualitative research methods. The data are analyzed using both descriptive and content analysis. The aims and the objectives of “Life Sciences”, “Social Studies” and “Human Rights, Citizenship and Democracy” courses curricula are examined under the themes of socialization, democratic values and multiculturalism and categorized in terms of cognitive, affective and psychomotor learning domains. It is concluded that, in total, the number of objectives related to social adaptation, social norms and individual responsibility is qualitatively sufficient; however, the number of objectives related to democratic values and multiculturalism is insufficient in the primary education curricula.
socialization multiculturalism democratic values rights and freedom primary education curricula
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 9, 2020 |
Submission Date | February 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 1 |