In Turkey, up until 2018,
preschool education teachers took courses about materials development during
their university education, and as such are expected to prepare materials in
terms of children’s interests and needs in order to and enrich their learning
environment. This study aimed at revealing preschool education teachers’ views
about material development courses, and the effects of these courses on their
professional lives. The participants of this qualitative study were 19 serving
preschool teachers. An interview form was constituted by the researchers as the
data gathering tool, and content analysis was applied to the collected data.
According to the results, the preschool teachers recognized the importance of
material development in preschool education, and considered material
development courses as significant within the teacher education program. In
this context, teacher education programs should include material development
courses education. The study also revealed the preschool teachers’ reflections
of material development on the preschool teaching profession.
Türkiye’de 2018 yılına kadar okul
öncesi öğretmenleri, üniversite eğitimlerinde materyal geliştirme ile ilgili
dersler almaktaydılar ve bu öğretmenlerin çocuklarının ilgileri ve
ihtiyaçlarına göre materyal hazırlamaları ve öğrenme ortamını
zenginleştirmeleri beklenmekteydi. Bu çalışma, okul öncesi öğretmenlerinin
materyal geliştirme derslerine ilişkin görüşlerini ve bu derslerin mesleki
yaşantıları üzerindeki etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu betimsel tarama çalışmasının katılımcıları, 19
okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından bir görüşme formu
hazırlanmıştır. Araştırmanın analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler okul öncesi
eğitimde materyal geliştirmenin öneminin farkındadırlar ve materyal geliştirme
derslerinin öğretmen eğitim programında önemli bir ders olduğunu
düşünmektedirler. Bu bağlamda, öğretmen eğitim programlarında materyal
geliştirme derslerine yer verilmelidir. Bu çalışma materyal geliştirmenin okul öncesi
öğretmenliği mesleğine yansımalarını ortaya koymaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 9, 2020 |
Submission Date | April 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 1 |