Development-education interaction can be seen clearly in development plans. This study aims at making inferences about educational administration from the educational sections of the development plans in Turkey since 1963. This study was carried out with a qualitative research method. The data were analyzed using descriptive analysis approach. In this study, 11 development plans prepared since 1963 in Turkey were analyzed in terms of educational administration. Special expert commission reports prepared for development plans are included in the analysis. It was seen that the following points come to the fore in the context of educational administration: MoNE-based organization should be reviewed. The administrative processes should be implemented more effectively. Educational administration-environment interaction should increasingly be maintained. Arrangements should be made for the development and duties of educational administrators. For researchers, it can be recommended to conduct studies with different methods and studies on the problems between planning and implementation related to educational administration. For practitioners, it can be recommended to include educational administration experts in the planning process more and effectively, and include them in education plans more.
Kalkınma- eğitim etkileşimi kalkınma planlarında açıkça görülebilmektedir. Bu çalışmada amaç, 1963 yılından bu yana yapılmış kalkınma planlarındaki eğitim yönetimi bağlamında ortaya konan değerlendirmelerden hareketle eğitim yönetimine yönelik çıkarımlarda bulunmaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Analizlerde, içerik ve betimsel analizden yararlanılmıştır. Çalışmada, 1963 yılından günümüze yapılan 11 kalkınma planı eğitim yönetimi açısından analiz edilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre, kalkınma planları başta ekonomi olmak üzere tüm alanlarda nitelikli insan gücünün yetiştirilmesine önem vermektedir. Eğitim yönetimi açısından yönetim süreçlerinin, örgütler arası işbirliğinin, MEB’de yapısal değişikliklerin ön plana çıktığı ve özellikle son 4 kalkınma planında eğitim yönetimi alanında okul yönetimi, sürdürülebilirlik, yönetişim kavramlarından hareketle paradigma değişimine gidildiği göze çarpmaktadır. Çalışmayla ilgili olarak araştırmacılar için tüm planları kapsayacak şekilde farklı yöntem ve sayıda araştırmalar yapılması, planlama ile uygulama arasındaki problemlerin araştırma konusu yapılması önerilebilir. Uygulayıcılar için, eğitim yönetimi uzmanlarının planlama sürecinde daha fazla ve etkin bir şekilde katılması, eğitime planlarda daha fazla yer verilmesi önerilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 28, 2021 |
Submission Date | June 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 1 |