This study aims to identify the harmful values experienced by secondary school mathematics teachers in classrooms with gifted students. The participants in the study, which was designed as an interpretative phenomenological design, were two secondary school mathematics teachers. The participants selected using purposive sampling had teaching experiences in inclusive classrooms with gifted students. The data obtained through group interviews, enriched with classroom video recordings, were analyzed by the interpretative phenomenological analysis method. The findings revealed harmful reflections of values contrary to the expectations concerning their positive cultural role. Categories were obtained in the context of mathematics teachers’, gifted students’ and pupils’ values and institutional values. Teachers’ harmful values are control, mathematical reasoning, considering students’ expectations, equality, relevance (daily life), teacher expectations and esoteric (teaching approach). Gifted students’ harmful values are practice, familiarity, memorization, feedback and overconfidence. Other students’ harmful values are practice, familiarity, memorization and concretization (learning approach). The institutional values are democracy and inclusive education (teaching approach). The diversity in the sources of values and the resulting conflicts of values have led to undesirable reflections of positive values. Consequently, harmful results were experienced concerning the values alignment, the teachers’ skill to manage values and the reflection of institutional values in practice. By revealing the harmful consequences of values, striking implications for teachers, institutions and future research are presented.
The data of the study were obtained with the approval of the ethics committee and participant consent with the report numbered E-22849 from Kahramanmaras Sutcu Imam University Social and Human Sciences Ethics Committee.
-
-
Bu çalışmanın amacı, ortaokul matematik öğretmenlerinin özel yetenekli öğrencilerin yer aldığı sınıflardaki deneyimledikleri zararlı değerleri tespit etmektir. Yorumlayıcı fenomenolojik desende tasarlanan araştırmanın katılımcıları iki ortaokul matematik öğretmenidir. Amaçlı örnekleme metoduna göre belirlenen katılımcılar özel yetenekli öğrencilerin yer aldığı kaynaştırma sınıflarında ders verme tecrübelerine sahip olan öğretmenlerdir. Sınıf video kayıtlarıyla zenginleştirilmiş grup görüşmeleriyle elde edilen veriler yorumlayıcı fenomenolojik analiz metoduyla analiz edilmiştir. Bulgularda, değerlerin pozitif kültürel rollerine dair beklentilerinin aksine risk teşkil eden yansımaları belirlenmiştir. Matematik öğretmenlerinin, özel yetenekli ve diğer öğrencilerin sahip olduğu değerler ve kurumsal değerler bağlamında kategoriler elde edilmiştir. Öğretmenlerin sahip olduğu zararlı değerler; kontrol, matematiksel akıl yürütme, öğrenci beklentilerini dikkate alma, eşitlik, ilişkilendirme (günlük hayat), öğretmen beklentileri ve gruba özgü (öğretim yaklaşımı) olarak belirlenmiştir. Özel yetenekli öğrencilerin sahip olduğu zararlı değerler; uygulama, aşinalık, ezberleme, dönüt ve özgüven olarak belirlenmiştir. Diğer öğrencilerin sahip olduğu zararlı değerler; uygulama, aşinalık, ezberleme, somutlaştırma (öğrenme yaklaşımı) olarak belirlenmiştir. Kurumsal değerlerde zararlı değerler; demokrasi ve kaynaştırma eğitimi (öğretim yaklaşımı). Değerlerin kaynaklarındaki çeşitlilik ve bundan doğan değerlerin çatışmaları pozitif değerlerin istenmeyen yansımalarını ortaya çıkarmıştır. Dolayısıyla, değer uyumuna, öğretmenlerin değerleri yönetim becerilerine ve kurumsal değerlerin uygulamadaki yansımalarına ilişkin risk teşkil eden sonuçlar elde edilmiştir. Değerlerin zararlı sonuçlarının ortaya konulmasıyla öğretmenlere, kurumlara ve ileriki araştırmalara çarpıcı öneriler sunulmuştur.
zararlı değerler matematik sınıfları ortaokul matematik öğretmenleri özel yetenekli öğrenciler
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2025 |
Submission Date | August 25, 2024 |
Acceptance Date | February 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 2 |