Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Eğitimi Ana Bilim Dalında Müzik Öğretimi Dersini Yürüten Öğretim Elemanlarının Dersin İçerik ve Uygulamasına İlişkin Görüşleri

Year 2023, , 497 - 515, 24.06.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1115523

Abstract

Bu çalışmada sınıf eğitimi ana bilim dallarında müzik öğretimi dersini yürüten öğretim elemanlarının müzik öğretimi dersinin içerik ve uygulamasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde durum çalışması olarak tasarlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu sınıf eğitimi anabilim dalı lisans programında yer alan müzik öğretimi dersini yürüten ve farklı üniversitelerde görev alan 10 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Çalışma 2021-2022 eğitim yılı güz döneminde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri durum çalışmalarında kullanılan yarı-yapılandırılmış mülakat tekniğiyle elde edilmiştir. Çalışmadaki mülakat soruları, uzman görüşlerine başvurularak araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Mülakatların bazıları yüz yüze, bazıları ise çevirim içi platformlarda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular doğrultusunda öğretim elemanlarının YÖK’ün hazırlamış olduğu müzik öğretimi ders içeriğinden haberdar oldukları ancak bu programa bağlı kalmadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretim elemanlarının müzik öğretimi dersinde kendi hazırlamış oldukları ders içeriklerini kullandıkları belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca katılımcı öğretim elemanlarının sınıf eğitimindeki müzik öğretimi dersinin içeriğini nota, tartım, solfej eğitimi, müzik öğretim yaklaşımları (Orff, Kodaly, Dalcroze), enstrüman öğretimi, çocuk şarkıları öğretimi, ritim eğitimi ve aktif öğretim konu başlıklarına göre planladıkları tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğretim elemanlarının müzik öğretimi ders saatini yetersiz gördükleri, sınıf öğretmenlerinin ilkokul müzik ders içeriğini yürütebilecek yeterliğe sahip olmadıklarını düşündükleri belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda, sınıf eğitimi anabilim dalındaki müzik öğretimi dersinin daha etkili ve verimli yürütülmesine ilişkin çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Thanks

Bu çalışmanın bir kısmı 23.04.2022 tarihinde Bursa’da Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi (USBİLİM) tarafından düzenlenen Bursa 2. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi’nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.

References

  • Altınölçek, H. (2014). Bir iletişim aracı olarak müzik ve müzikle tedavi yöntemleri (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. (6. bs.). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arapgirlioğlu, H. ve Karagöz, B. (2010). Sınıf Öğretmenliğinde Müzik Eğitimi Sürecinin Durumu ve Değerlendirilmesi. Education Sciences. 6(1), 183-196
  • Aydın, A. (2020). Müziğin diğer bilimlerle ilişkisi. Natural and Health Sciences (INHS-2020), s.61-64. https://www.researchgate.net/profile/Levent-Sahin-7/publication/342329667_Insac_ Congress295-300/links/5eedae3e299bf1faac665197/Insac-Congress295-300.pdf#page=61 (Erişim tarihi: 07.06.2022).
  • Çilden, Ş. (2001). Müzik, çocuk gelişimi ve öğrenme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-8.
  • Demirbatır, E., Helvacı, A. (2006). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerinin müzik derslerine ilişkin görüş ve beklentilerinin değerlendirilmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Pamukkale Üniversitesi, Denizli. Türkiye.
  • Eroğlu, T. (2022). İnsan ve müzik. USA: Intellectual Publishing.
  • Göğüş, G. (2008). İlköğretim I. kademe müzik eğitiminde öğretmenin etkinliği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 369-382.
  • Göğüş, G. (2009). Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 89-102.
  • Guba, E. G., ve Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Technology Research And Development (ECTJ), 30(4), 233-252.
  • Holloway, I., ve Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Science Ltd.
  • Kılıç, A. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirme programında yer alan derslerin öğrenilme düzeyleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 136-145.
  • Kocabağ, A. (1997). Temel eğitim 2. Kademe öğrencileri için müziğe ilişkin tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 141-145.
  • Kocabaş, A. (2000). Sinif öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 7-11.
  • Kocabaş, A., & Selçioğlu, E. (2006). İlköğretim okulları 4. Ve 5. Sınıflarında müzik dersinin gerçekleşme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(19), 59-69.
  • Kocamanoğlu, K. (2019). Sınıf öğretmenlerinin müzik eğitimi yeterliliği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Korkut, K., ve Babaoğlan, E. (2012). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları. Uluslararası yönetim iktisat ve işletme dergisi, 8(16), 269-281.
  • Kurtuldu, M. K. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 8(2), 510-519.
  • Küçüköncü, Y. (2000). Sınıf öğretmenliğinde müzik eğitimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 8-12.
  • Küçüköncü, Y. (2006). Türk eğitim sistemindeki yeniden yapılanma sürecinde müzik öğretmeni modelleri. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Neuman, W. L. (2011). Social research methods: Quantitative and qualitative approaches (7th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Öz, N.B. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 101-106.
  • Radocy, R. E., ve Boyle, D. (2012). Psychological foundations of musical behavior (5th. ed).
  • Rauscher, F. (2003). Can music instruction affect children’s cognitive development? ERIC Digest. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education Champaign IL., https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED480540.pdf (Erişim tarihi: 07.06.2022) Springfield, Illinois: Charles C Thomas.
  • Şeker, S. S., ve Saygı, C. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumlarını ölçmeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 1237-1246.
  • Şen, Y., (2006). Okulöncesi dönemde, çocuğun gelişiminde müziğin önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 337-343.
  • Şendurur, Y. ve Akgül Barış, D. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 165-174.
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik, insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uluğbay, S. (2013). Müzik eğitiminin çocuk zekâsına olan etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1025-1034.
  • Yalın, H. İ., Hedges, L. ve Özdemir, S., (1996). Her yönüyle öğretmen olabilme. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6.bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2018). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı https://www.yok.gov.tr/Documents/ Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_ Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf (Erişim Tarihi: 05/01/2022).

Views of the Instructors Who Teach the Music Teaching Course in the Department of Primary Education about its Content and Implementation

Year 2023, , 497 - 515, 24.06.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1115523

Abstract

In this study, it is aimed to determine the views of the instructors who teach the music teaching course in the classroom education department about the content and application of the music teaching course. The study was designed and conducted as a case study within the framework of qualitative research approach. The study group consists of 10 lecturers working in different universities and conducting the music education course in the undergraduate program of the classroom education department. The study was carried out in the fall semester of the 2021-2022 academic years. The data of the study were obtained by the semi-structured interview technique used in the case studies. The interview questions in the study were developed by the researchers by referring to the expert opinions. Some of the interviews were conducted face-to-face, while others were conducted on online platforms. Content analysis techniques were used to analyze the data obtained in the research. In line with the findings obtained in the study, it was determined that the instructors were aware of the music teaching course content prepared by YÖK, but they did not adhere to this program. In addition, it was determined that the instructors used the course content they prepared in the music teaching course. In the study, it was also determined that the participant instructors planned the content of the music teaching course in classroom education according to the topics of note, bona, solfeggio education, music teaching approaches (Orff, Kodaly, Dalcroze), instrument teaching, teaching children's songs, rhythm education and active teaching. In addition, it was determined that the instructors saw the music teaching lesson hours as insufficient, and the classroom teachers thought that they did not have the competence to carry out the content of the primary school music lesson. At the end of the study, various suggestions were made regarding the more effective and efficient conduct of the music teaching course in the classroom education department.

References

  • Altınölçek, H. (2014). Bir iletişim aracı olarak müzik ve müzikle tedavi yöntemleri (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. (6. bs.). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arapgirlioğlu, H. ve Karagöz, B. (2010). Sınıf Öğretmenliğinde Müzik Eğitimi Sürecinin Durumu ve Değerlendirilmesi. Education Sciences. 6(1), 183-196
  • Aydın, A. (2020). Müziğin diğer bilimlerle ilişkisi. Natural and Health Sciences (INHS-2020), s.61-64. https://www.researchgate.net/profile/Levent-Sahin-7/publication/342329667_Insac_ Congress295-300/links/5eedae3e299bf1faac665197/Insac-Congress295-300.pdf#page=61 (Erişim tarihi: 07.06.2022).
  • Çilden, Ş. (2001). Müzik, çocuk gelişimi ve öğrenme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-8.
  • Demirbatır, E., Helvacı, A. (2006). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerinin müzik derslerine ilişkin görüş ve beklentilerinin değerlendirilmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Pamukkale Üniversitesi, Denizli. Türkiye.
  • Eroğlu, T. (2022). İnsan ve müzik. USA: Intellectual Publishing.
  • Göğüş, G. (2008). İlköğretim I. kademe müzik eğitiminde öğretmenin etkinliği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 369-382.
  • Göğüş, G. (2009). Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 89-102.
  • Guba, E. G., ve Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Technology Research And Development (ECTJ), 30(4), 233-252.
  • Holloway, I., ve Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Science Ltd.
  • Kılıç, A. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirme programında yer alan derslerin öğrenilme düzeyleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 136-145.
  • Kocabağ, A. (1997). Temel eğitim 2. Kademe öğrencileri için müziğe ilişkin tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 141-145.
  • Kocabaş, A. (2000). Sinif öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 7-11.
  • Kocabaş, A., & Selçioğlu, E. (2006). İlköğretim okulları 4. Ve 5. Sınıflarında müzik dersinin gerçekleşme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(19), 59-69.
  • Kocamanoğlu, K. (2019). Sınıf öğretmenlerinin müzik eğitimi yeterliliği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Korkut, K., ve Babaoğlan, E. (2012). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlik inançları. Uluslararası yönetim iktisat ve işletme dergisi, 8(16), 269-281.
  • Kurtuldu, M. K. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 8(2), 510-519.
  • Küçüköncü, Y. (2000). Sınıf öğretmenliğinde müzik eğitimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 8-12.
  • Küçüköncü, Y. (2006). Türk eğitim sistemindeki yeniden yapılanma sürecinde müzik öğretmeni modelleri. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Neuman, W. L. (2011). Social research methods: Quantitative and qualitative approaches (7th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Öz, N.B. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 101-106.
  • Radocy, R. E., ve Boyle, D. (2012). Psychological foundations of musical behavior (5th. ed).
  • Rauscher, F. (2003). Can music instruction affect children’s cognitive development? ERIC Digest. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education Champaign IL., https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED480540.pdf (Erişim tarihi: 07.06.2022) Springfield, Illinois: Charles C Thomas.
  • Şeker, S. S., ve Saygı, C. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumlarını ölçmeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 1237-1246.
  • Şen, Y., (2006). Okulöncesi dönemde, çocuğun gelişiminde müziğin önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 337-343.
  • Şendurur, Y. ve Akgül Barış, D. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 165-174.
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik, insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uluğbay, S. (2013). Müzik eğitiminin çocuk zekâsına olan etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1025-1034.
  • Yalın, H. İ., Hedges, L. ve Özdemir, S., (1996). Her yönüyle öğretmen olabilme. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6.bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2018). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı https://www.yok.gov.tr/Documents/ Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_ Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf (Erişim Tarihi: 05/01/2022).
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Education
Authors

Gülşah Bal 0000-0002-6698-1898

Zühal Dinç Altun This is me 0000-0002-3122-5160

Publication Date June 24, 2023
Submission Date May 11, 2022
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Bal, G., & Dinç Altun, Z. (2023). Sınıf Eğitimi Ana Bilim Dalında Müzik Öğretimi Dersini Yürüten Öğretim Elemanlarının Dersin İçerik ve Uygulamasına İlişkin Görüşleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 497-515. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1115523