Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Medyanın Muhasebe Eğitiminde Kullanımına İlişkin Bir Araştırma: Kafkas Üniversitesi Örneği

Year 2024, , 493 - 509, 28.06.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1120766

Abstract

Bilişim teknolojilerinin hızla büyümesi ekonomik, sosyal ve kültürel alanlarda dijital devrimi beraberinde getirmiştir. Sosyal medya platformlarını ziyaret etmek, faydalı etkileri olabilecek popüler bir küresel aktivitedir. Yapılan araştırmada; muhasebe eğitimi alan öğrencilerin, sosyal medya araçlarını hangi amaçla kullandıkları, derste aktif hale gelme durumları, sağladığı faydalar, kullanma sıklıkları gibi birtakım durumların tespit edilmesi hedeflenmiştir. Bu çalışmada muhasebe eğitimi alan ve sosyal medyayı aktif olarak kullanan öğrencilerin bakış açılarının değerlendirilmesi için anket çalışması yapılmış ve analizde SPSS programı kullanılmıştır. Araştırmanın kapsamında Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi muhasebe eğitimi alan ve anketlere eksiksiz dönüş yapan 246 kişi ile bu çalışma yürütülmüştür. Çalışmada en çok kullanılan sosyal medya uygulaması “WhatsApp”, sosyal medyada geçen süre “2 saat”, kullanım amacı olarak “Eğitim” ve sağlamış olduğu fayda açısından ise “Derslerle ilgili değişiklikler ve yenilikler hakkında bilgi sahibi oluyorum” seçenekleri olarak gözlemlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre muhasebe dersi alan öğrencilerin sosyal medya araçlarını kullanarak derslerle ilgili değişiklikler ve yenilikler üzerinde fayda sağladıkları görülmüştür.

References

  • Akarsu, O. N. (2019). Turizm sektöründe iç denetim: erzurum ilinde bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Alzain, Z., Alfayez, A., Alsalman, D., Alanezi, F., Hariri, B., Al-Rayes, S., Alhodaib, H. ve Alanzi, T. (2021). The role of social media in the training and continuing education of healthcare professionals in eastern saudi arabia. Informatics In Medicine Unlocked, 24 (1). https://doi.org/10.1016/J.IMU.2021.100587.
  • Barutçu, S. ve Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir sosyal medya pazarlaması ve sosyal medya pazarlaması etkinliğinin ölçümü. Journal of Internet Applications and Management, 4 (1), 5-24. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.12580.
  • Bergfeld, N., & Van den Bulck, J. (2021). It’s not all about the likes: social media affordances with nighttime, problematic, and adverse use as predictors of adolescent sleep ındicators. Sleep Health, July. https://doi.org/10.1016/J.SLEH.2021.05.009.
  • Blankley, A., Kerr, D., ve Wiggins, C. (2018). An examination and analysis of technologies employed by accounting educators. The Accounting Educators’ Journal, XXVIII, 75-98. Erol, G., ve Hassan, A. (2014). Gençlerin sosyal medya kullanımı ve sosyal medya kullanımının tatil tercihlerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (31), 804-812.
  • Güney, A. (2020). Sosyal ağların muhasebe eğitiminde kullanımı. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (88), 23-38. https://doi.org/10.25095/mufad.801096. Holtzblatt, M. ve Tschakert, N. (2011). Expanding your accounting classroom with digital video technology. Journal of Accounting Education, 29 (2-3), 100-121. https://doi.org/10.1016/j. jaccedu.2011.10.003.
  • https://www.socialbusinesstr.com/2020/11/13/2020-sosyal-medyaistatistikleri/#:~:text=Facebo ok%2C%20ayl%C4%B1k%202%2C6%20milyar,hesap%20say%C4%B1s%C4%B1%208%2C6%20oldu (Erişim Tarihi: 25.01.2020).
  • Kumar, G., ve Gabre, H. (2012). The effects of perceived stress and facebook on accounting students’ academic performance need to cite this paper? want more papers like this? the effects of perceived stress and facebook on accounting students’ academic performance. Accounting and Finance Research, 1 (2), 87-100. https://doi.org/10.5430/afr.v1n2p87.
  • Lambić, D. (2016). Correlation between facebook use for educational purposes and academic performance of students. Computers in Human Behavior, 61 (August), 313-320. https://doi. org/10.1016/J.CHB.2016.03.052.
  • Manu, B. D., Ying, F., Oduro, D. ve Boateng, S. A. (2021). Student engagement and social media in tertiary education: the perception and experience from the ghanaian public university. Social Sciences & Humanities Open, 3 (1). https://doi.org/10.1016/J.SSAHO.2020.100100.
  • Othman, R., ve Zambi, N. M. (2021). Social media as learning tool in cost and management accounting. ANP Journal of Social Science and Humanities, 2 (2), 39-46. https://doi.org/ 10.53797/ANPJSSH.V2I2.5.2021.
  • Özdemir, S.S., Özdemir, M., Polat, E., ve Aksoy, R. (2014). Sosyal medya kavramı ve sosyal ağ sitelerinde yer alan onlıne reklam uygulamalarının incelenmesi. Ejovoc (Electronic Journal Of Vocational Colleges), 4 (4), 58-64. https://doi.org/10.17339/Ejovoc.96993.
  • Rooyen, A.V. (2015). Distance education accounting students’ perceptions of social media ıntegration. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176 (February), 444-450. https://doi. org/10.1016/J.SBSPRO.2015.01.495.
  • Sarı, A., ve Öztunç, M. (2021). Kriz iletişiminde sosyal medya: koronavirüs krizinde fahrettin koca’nın twitter kullanımı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 801-818. https://doi.org/10.15869/itobiad.817698.
  • Zheng, H., ve Ling, R. (2021). Drivers of social media fatigue: a systematic review. Telematics and Informatics, 64 (November), 101696. https://doi.org/10.1016/J.TELE.2021.101696.

A Research On The Use Of Social Media In Accounting Education

Year 2024, , 493 - 509, 28.06.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1120766

Abstract

The rapid growth of information technologies has brought along the digital revolution in economic, social and cultural fields. Visiting social media platforms is a popular global activity that can have beneficial effects. In the research conducted; It is aimed to determine some situations such as the purpose of using social media tools, the status of being active in the lesson, the benefits it provides, the frequency of use by students who receive accounting education. In this study, a survey was conducted to evaluate the perspectives of students who receive accounting education and actively use social media, and the SPSS program was used in the analysis. Within the scope of the research, this study was carried out with 246 people who received accounting education from the Faculty of Economics and Administrative Sciences of Kafkas University and who returned to the questionnaires completely. In the study, the most used social media application "WhatsApp" was observed as "2 hours" for the time spent in social media, "Education" as the purpose of use, and "I am getting information about changes and innovations in lessons" in terms of the benefit it provides. According to the findings, it was seen that the students who took accounting courses benefited from the changes and innovations related to the courses by using social media tools.

References

  • Akarsu, O. N. (2019). Turizm sektöründe iç denetim: erzurum ilinde bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Alzain, Z., Alfayez, A., Alsalman, D., Alanezi, F., Hariri, B., Al-Rayes, S., Alhodaib, H. ve Alanzi, T. (2021). The role of social media in the training and continuing education of healthcare professionals in eastern saudi arabia. Informatics In Medicine Unlocked, 24 (1). https://doi.org/10.1016/J.IMU.2021.100587.
  • Barutçu, S. ve Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir sosyal medya pazarlaması ve sosyal medya pazarlaması etkinliğinin ölçümü. Journal of Internet Applications and Management, 4 (1), 5-24. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.12580.
  • Bergfeld, N., & Van den Bulck, J. (2021). It’s not all about the likes: social media affordances with nighttime, problematic, and adverse use as predictors of adolescent sleep ındicators. Sleep Health, July. https://doi.org/10.1016/J.SLEH.2021.05.009.
  • Blankley, A., Kerr, D., ve Wiggins, C. (2018). An examination and analysis of technologies employed by accounting educators. The Accounting Educators’ Journal, XXVIII, 75-98. Erol, G., ve Hassan, A. (2014). Gençlerin sosyal medya kullanımı ve sosyal medya kullanımının tatil tercihlerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (31), 804-812.
  • Güney, A. (2020). Sosyal ağların muhasebe eğitiminde kullanımı. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (88), 23-38. https://doi.org/10.25095/mufad.801096. Holtzblatt, M. ve Tschakert, N. (2011). Expanding your accounting classroom with digital video technology. Journal of Accounting Education, 29 (2-3), 100-121. https://doi.org/10.1016/j. jaccedu.2011.10.003.
  • https://www.socialbusinesstr.com/2020/11/13/2020-sosyal-medyaistatistikleri/#:~:text=Facebo ok%2C%20ayl%C4%B1k%202%2C6%20milyar,hesap%20say%C4%B1s%C4%B1%208%2C6%20oldu (Erişim Tarihi: 25.01.2020).
  • Kumar, G., ve Gabre, H. (2012). The effects of perceived stress and facebook on accounting students’ academic performance need to cite this paper? want more papers like this? the effects of perceived stress and facebook on accounting students’ academic performance. Accounting and Finance Research, 1 (2), 87-100. https://doi.org/10.5430/afr.v1n2p87.
  • Lambić, D. (2016). Correlation between facebook use for educational purposes and academic performance of students. Computers in Human Behavior, 61 (August), 313-320. https://doi. org/10.1016/J.CHB.2016.03.052.
  • Manu, B. D., Ying, F., Oduro, D. ve Boateng, S. A. (2021). Student engagement and social media in tertiary education: the perception and experience from the ghanaian public university. Social Sciences & Humanities Open, 3 (1). https://doi.org/10.1016/J.SSAHO.2020.100100.
  • Othman, R., ve Zambi, N. M. (2021). Social media as learning tool in cost and management accounting. ANP Journal of Social Science and Humanities, 2 (2), 39-46. https://doi.org/ 10.53797/ANPJSSH.V2I2.5.2021.
  • Özdemir, S.S., Özdemir, M., Polat, E., ve Aksoy, R. (2014). Sosyal medya kavramı ve sosyal ağ sitelerinde yer alan onlıne reklam uygulamalarının incelenmesi. Ejovoc (Electronic Journal Of Vocational Colleges), 4 (4), 58-64. https://doi.org/10.17339/Ejovoc.96993.
  • Rooyen, A.V. (2015). Distance education accounting students’ perceptions of social media ıntegration. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176 (February), 444-450. https://doi. org/10.1016/J.SBSPRO.2015.01.495.
  • Sarı, A., ve Öztunç, M. (2021). Kriz iletişiminde sosyal medya: koronavirüs krizinde fahrettin koca’nın twitter kullanımı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 801-818. https://doi.org/10.15869/itobiad.817698.
  • Zheng, H., ve Ling, R. (2021). Drivers of social media fatigue: a systematic review. Telematics and Informatics, 64 (November), 101696. https://doi.org/10.1016/J.TELE.2021.101696.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Economics and Administrative Sciences
Authors

Filiz Aslan Çetin 0000-0002-8210-799X

Seyhan Öztürk 0000-0003-1458-840X

Osman Nuri Akarsu 0000-0002-5393-956X

Publication Date June 28, 2024
Submission Date May 24, 2022
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Aslan Çetin, F., Öztürk, S., & Akarsu, O. N. (2024). Sosyal Medyanın Muhasebe Eğitiminde Kullanımına İlişkin Bir Araştırma: Kafkas Üniversitesi Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 493-509. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1120766