Measurement
and evaluation, therefore, tests are an important part of the education system.
While education programs, teaching methods and techniques and learning
curriculums are generally evaluated within the framework of educational
philosophy, the concept of measurement and evaluation has not been evaluated
philosophically. In this study, based on the historical development of science
and philosophy of science, the evaluation of the scale tools used in education
was made. Accordingly, multiple-choice, true-false, gap-filled, short-answer,
matching, essay item types and oral examinations and performance-based
assessment techniques were evaluated within the framework of positivist and
post-positivist approaches. Performance-based assessment techniques, open-ended
exams and oral examinations were considered to be free to respond to the
individual and to interact with the post-positivist paradigm in order for the
process to come to the fore. Following these evaluations, the contribution of
the item structures based on the positivist paradigm and post-positivist
paradigm to the educational objectives and the individual were discussed. It is
concluded that item structures and evaluation approach based on post-positivist
paradigm are important in achieving educational goals and in providing free
thinking to the individual.
Ölçme ve değerlendirme, dolayısıyla testler eğitim sisteminin önemli bir
bileşenidir. Eğitim programları, öğretim yöntem ve teknikleri ve öğrenme
alanları genellikle eğitim felsefesi çerçevesinde değerlendirilirken, ölçme ve
değerlendirme kavramı felsefi açıdan değerlendirilmemiştir. Bu çalışmada,
bilimin tarihsel gelişimi ve bilim felsefesi ışığında eğitimde kullanılan ölçme
araçlarının değerlendirilmesi yapılmıştır. Buna göre, çoktan seçmeli,
doğru-yanlış, boşluk doldurmalı, kısa cevaplı, eşleştirme, açık uçlu madde
yapıları ve sözlü sınavlar ile performansa dayalı durum belirleme teknikleri
pozitivist ve post-pozitivist yaklaşımlar çerçevesinde değerlendirilmiştir.
Performansa dayalı durum belirleme, açık uçlu sınavlar ve sözlü sınavların
bireye yanıtlamada özgürlük tanıması, tek bir mutlak doğru içermemesi ve
sürecin ön plana çıkması bakımından post-pozitivist paradigma ile etkileşimli
olduğu değerlendirmesi yapılmıştır. Bu değerlendirmelerin ardından pozitivist
paradigmayı ve post-pozitivist paradigmayı temel alan madde yapılarının eğitim
hedeflerine ve bireye olan katkıları tartışılmıştır. Post-pozitivist
paradigmayı temel alan madde yapılarının ve değerlendirme yaklaşımının eğitim
hedeflerine ulaşmada ve bireye özgür düşünme imkânı tanıması bakımından önemli
olduğu yargısına varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2019 |
Submission Date | May 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 - Prof. Dr. Fuat Sezgin Special Issue |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.