Teaching mathematics gives students the opportunity to explore a wide range of problems and problem situations, from exercises to open-ended problems and exploration situations. Problem solving simply refers to the entire process of dealing with a problem while trying to solve it. Problem posing is the generation of new problems and mathematical questions, the reformulation of problems to make them more accessible for solution in the process of solving a particular problem. The aim of the study is to examine the problem-solving processes and problem-posing skills of expat teacher candidates with the gradual scoring scale, which consists of four stages (understanding the problem, preparing a plan for the solution, applying the plan, evaluating) based on the alternative assessment approach, as stated by Polya (1997). Qualitative research approach was adopted in the study. The participants of the study are 8 foreign teacher candidates studying at the Department of Mathematics Education at the Siirt University Faculty of Education. Purposive sampling method was used to determine the participants. In this study, three problems prepared by the researchers using the MEB textbooks were used as data collection tools. Since the problem-solving and problem-posing behaviors of the participants were examined separately in the study, the progressive scoring scale developed by Baki (2008) was used. Descriptive analysis technique was used in the analysis of the obtained data. As a result of the study, it was determined that the participants showed the highest performance in the category of understanding the problem, and the lowest performance in the category of evaluation and problem posing. While it was determined that foreign teacher candidates were successful above the medium level in the categories of understanding the problem, preparing a plan and implementing the plan, it was concluded that they were unsuccessful in the evaluation and problem posing categories.
Mathematics education foreign students mathematics teacher candidate problem solving problem posing.
Matematik öğretimi, öğrencilere alıştırmalardan açık uçlu problemlere ve keşif durumlarına kadar geniş bir yelpazedeki problemleri ve problem durumlarını keşfetme fırsatı verir. Problem çözme, basitçe, onu çözmeye çalışırken bir problemle başa çıkma sürecinin tamamını ifade eder. Problem kurma, yeni problemlerin ve matematiksel soruların üretilmesi, belirli bir problemi çözme sürecinde çözüm için daha erişilebilir kılmak için problemlerin yeniden formüle edilmesidir. Çalışmanın amacı, alternatif değerlendirme yaklaşımına dayalı Polya (1997) tarafından belirtilen dört aşamadan oluşan (problemi anlama, çözüm için plan hazırlama, planı uygulama, değerlendirme) ve bu kategorilere ek olarak problem kurma kategorisinin yer aldığı Baki (2008) tarafından geliştirilen aşamalı puanlama ölçeği kullanılmıştır. Aşamalı puanlama ölçeği ile yabancı uyruklu öğretmen adaylarının problem çözme süreçlerini ve problem kurma becerilerini incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Matematik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 8 yabancı uyruklu öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından MEB ders kitaplarından yararlanılarak hazırlanan üç problem kullanılmıştır. Araştırmada katılımcıların problem çözme ve problem kurma davranışları ayrı ayrı incelendiği için Baki (2008) tarafından geliştirilen aşamalı puanlama ölçeği tercih edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların en yüksek performansı problemi anlama kategorisinde, en düşük performansı ise değerlendirme ve problem kurma kategorisinde gösterdikleri tespit edilmiştir. Problemi anlama, plan hazırlama ve planı uygulama kategorilerinde yabancı uyruklu öğretmen adaylarının orta düzeyin üstünde başarılı olduğu tespit edilmişken, değerlendirme ve problem kurma kategorilerinde başarısız oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Matematik eğitimi yabancı uyruklu öğrenci matematik öğretmen adayı problem çözme problem kurma.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Education |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2023 |
Submission Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.