Social media networks have brought many phenomena that occur traditionally in daily life to these social media networks. Social media networks have created a new performance environment by moving individuals' self-presentation performances from traditional forms to online platforms. The orientation of individuals from traditional to online is also seen in their self-presentation performances. In social media networks, there are many different motivations that affect individuals' on-stage and backstage performances. The role of social media networks on self-presentation performance has also take attaetion the attention of researchers. Many studies have focused on self-presentation performance in social media networks since the first years when they started to become widespread. In this study, articles on "social media" and "self-presentation" in the Web of Science database were analyzed by bibliometric method. In the study, bibliometric outputs of 747 articles obtained from the Web of Science database were visualized with the VOSviewer program. As a result of the study, it was determined that while 747 research articles (n=203) were mostly working in the field of communication, the journal that published these studies the most (n=74) was Computers in Human Behaivor. The researcher who published the most (n=11) studies on this subject is Ben Marder, and the country that published the most (n=281) is the United States. While studies examining the relationship between social media and self-presentation focus on networks such as Instagram, Facebok and Twitter, it has been determined that networks such as Snapchat, Whatsapp, Linkedin, TikTok and YouTube have not been studied much by researchers.
Sosyal medya ağları gündelik yaşamda geleneksel olarak meydana gelen birçok olguyu bu ağlara taşımıştır. Sosyal medya ağları, bireylerin benlik sunumu performanslarını geleneksel biçimlerden çevrimiçi alanlara taşıyarak yeni bir performans ortamı yaratmıştır. Bireylerin geleneksel olandan çevrimiçi olana doğru yönelimi benlik sunumu performanslarına da yansımıştır. Sosyal medya ağlarında bireylerin sahne önü ve sahne arkası performansları üzerinde etkili olan birçok farklı motivasyon bulunmaktadır. Sosyal medya ağlarının benlik sunumu performansı üzerinde oynadığı rol araştırmacıların da ilgisini çekmiştir. Birçok araştırma, sosyal medya ağlarının yaygınlaşmaya başladığı ilk yıllardan itibaren bu ağlardaki benlik sunumu performansı üzerine yoğunlaşmıştır. Bu çalışmada Web of Science veri tabanında yer alan “sosyal medya” ve “benlik sunumu” ile ilgili makaleler bibliyometrik analizle incelenmiştir. Çalışmada Web of Science veri tabanından elde edilen 747 makalenin bibliyometrik çıktılarının, VOSviewer programıyla görselleştirmeleri yapılmıştır. Çalışma sonucunda, 747 araştırma makalesi en fazla (n=203) iletişim alanında çalışırken, bu çalışmaları en fazla (n=74) yayımlayan derginin Computers in Human Behaivor olduğu belirlenmiştir. Bu konuda en fazla (n=11) çalışma yayımlayan araştırmacı Ben Marder, en fazla (n=281) yayım yapan ülke ise Amerika Birleşik Devletleri’dir. Sosyal medya ve benlik sunumu arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmalar Instagram, Facebok ve Twitter gibi ağlar üzerine yoğunlaşırken, Snapchat, Whatsapp, Linkedin, TikTok ve YouTube gibi ağların araştırmacılar tarafından çok çalışılmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism |
Journal Section | Communication - Public Relations |
Authors | |
Publication Date | March 3, 2025 |
Submission Date | May 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.