Bu makalede, Türkiye’de eğitim felsefesi alanında yapılmış çalışmaların incelenmesi, sınıflandırılması ve değerlendirilmesine yönelik bir analiz yapılması hedeflenmektedir. Ülkemizdeki eğitim felsefesi literatürünü tespit eden ve değerlendiren bir çalışmanın olmayışı, bu makalenin çıkış noktasını oluşturmaktadır. Bu makalede ülkemizde eğitim felsefesi alanında 1951-2022 yılları arasında Türkçe olarak yayınlanmış tez, makale ve kitaplar incelenmiştir. Bu incelemede, söz konusu çalışmaların bazı konu başlıkları altında yoğunlaştığı görülmüştür. Bu çalışmalar, içeriklerine ve yöntemlerine göre ana hatlarıyla şu şekilde sınıflandırılabilir. 1. Eğitim felsefesine dair temel çalışmalar 2. Eğitim felsefesi dersine yönelik çalışmalar 3. Kişilerin eğitim felsefelerini inceleyen nitel çalışmalar 4. Kişilerin eğitim felsefesi eğilimlerini inceleyen nicel çalışmalar. Ülkemizdeki eğitim felsefesi çalışmalarını bu başlıklar altında toplamakla birlikte, bazı çalışmaların bu başlıkların dışında kaldığını, bazılarının da birden fazla başlık altında incelenebileceğini belirtmek gerekir. Bu sınıflandırma çerçevesinde ülkemizde 1951-2022 yılları arasında yayınlanan tez, makale ve kitaplardan oluşan toplam 1033 çalışma tespit edilmiş ve bunlara ilişkin bibliyografya oluşturulmuştur. Bu çalışmalar 304 tez, 509 makale ve 220 kitaptan oluşmaktadır. Bu çalışmalar arasında kişilerin eğitim felsefelerini nitel olarak araştıranların sayısı 422; nicel olarak araştıranların sayısı ise 108’dir. Son olarak bu çalışmanın Türkiye’deki eğitim felsefesi literatürünün keşfine ve tasnifine yönelik bir deneme girişimi olduğunu belirtmek gerekir. Bu literatürün daha spesifik başlıklar altında incelenerek sınıflandırılmasına ve analiz edilmesine ihtiyaç vardır.
This article aims to carry out an analysis on the research, classification, and evaluation of studies in the field of the philosophy of education in Türkiye. The lack of any previous study having identified and evaluated the literature in Türkiye on the philosophy of education forms the starting point of this article. This study reviews the theses, articles, and books published in Turkish between 1951-2022 in the field of the philosophy of education in Türkiye. This review reveals these studies to have focused on specific subject headings and to be classifiable according to their content and methods as follows: 1) basic studies on the philosophy of education, 2) studies on the philosophy of education lecture, 3) qualitative studies researching people’s educational philosophies, and 4) quantitative studies researching people’s tendencies regarding the philosophy of education. While gathering Turkish philosophy of education studies under these headings, some of these studies should be stated to have occurred not within any of these headings and others still to be examinable under more than one heading. Within the framework of this classification, a total of 1,033 studies consisting of theses, articles, and books were determined to have been published in Türkiye between 1951-2022, for which a bibliography has also been created. These studies contain 304 theses, 509 articles, and 220 books. Among these studies, 422 qualitatively researched Turkish educational philosophies, while only 108 were researched quantitatively. In conclusion, this study should be noted to be an attempt at discovering and classifying the philosophy of education literature in Türkiye, and this body of literature needs to be classified and analyzed under more specific headings.
Philosophy of Education Bibliographic Review Turkish philosophy of education Literature Review
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2023 |
Publication Date | November 10, 2023 |
Submission Date | August 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |