Bu çalışma Türkiye’de 2012-2018 yılları arasında yayınlanmış okul müdürlerine
ilişkin 15 nitel metafor araştırmasını meta sentez yöntemiyle incelemektedir.
Çalışma sonucunda okul yöneticilerinin insani yeterliliklerinin, teknik ve kavramsal
yeterliliklerine göre; olumlu insani özelliklerinin olumsuz insani özelliklerine göre daha
sık vurgulandığı belirlenmiştir. Teknik yeterliliklere ilişkin en sık üretilen kategorilerin
eğitim-öğretim faaliyeti üretimi, yöneltme ve güç olduğu belirlenmiştir. Kavramsal
yeterliliklere ilişkin en sık üretilen kategorinin bilgi kaynağı ve aktarıcı olduğu tespit
edilmiştir.
In this study, it is aimed to examine 15 qualitative metaphor researches about school
principals published between 2012-2018. As a result, it was noticed that the human
characteristics of school administrators were emphasized more than their technical and
conceptual competencies. Positive human characteristics are treated more often than
negative human characteristics. It has been seen that the most frequently produced subthemes
related to technical competencies are production-training activities, orientation
and power. It has been determined that the most frequently produced category
regarding conceptual competencies is the source of information and transmitter.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2020 |
Submission Date | August 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 1 |