Bu makale; değişen ve gelişen teknolojiler ile artan etkileşim düzeyi sonucunda toplumsal
yapıların daha karmaşık hâl almasının okullarda da kendini göstermeye başlaması ve öğrenci
grupları arasında oluşan bu çeşitlilik sonucu bazı dezavantajlı gruplara yönelik ortaya çıkan
fırsat eşitsizliği durumuna karşı okul liderlerinin neler yapabileceği konusunda fikir oluşturmayı
amaçlanmaktadır. Okul liderlerinin okul içerisindeki sosyal adalet dengesini kurmak için öğretim
programlarını yeniden yapılandırılması, yeni liderlik uygulamaları geliştirilmesi ve okullarındaki
öğrenciler için yeni bir düzen oluşturulması gerektirmektedir. Çalışmada eğitimde fırsat eşitliğinin
sağlanması için okul liderlerinin rollerinden ve çeşitli ülkelerden okul yöneticilerinin okullarındaki
öğrenciler arasında fırsat eşitliğini sağlamak için geliştirdikleri uygulamalardan bahsedilmiştir.
In this article; it is aimed to create an idea about what school leaders can do to cope with the
inequality of opportunity that emerges for some disadvantaged groups as a result of the fact that
social structures become more complex. We started to see this situation more in schools as a result
of changing and developing technologies and increasing interaction level. School leaders need to
restructure their curriculum, develop new leadership practices and create a new order for students
in order to establish the balance of social justice in the their school. In this article, the role of leaders
in schools to ensure equality of opportunity in education.and the practices developed by school
leaders from various countries to ensure equal opportunities among students in their schools were
mentioned.
equality equality of opportunity in education school leadership social justice school administrator leadership role
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2020 |
Submission Date | September 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 1 |