Dünya genelinde eğitim alanındaki en büyük sorunlardan biri de eğitim eşitsizliğidir. Eğitimde
eşitsizliği; cinsiyet temelli eşitsizlikler, sosyoekonomik altyapıdan kaynaklanan eşitsizlikler, etnik
kökene dayanan eşitsizlikler ve okul-öğretmenden doğan eşitsizlikler olarak sınıflandırmak
mümkündür. Cinsiyet temelli eşitsizliklerin temelinde toplumun yüzyıllardır bireylere yüklediği
cinsiyet temelli görevlerin, sosyoekonomik temelli eşitsizliklerin zemininde bireylerin okul öncesi
dönemde aileden aldıkları temel eğitimin, etnik kökene dayalı eşitsizliklerde de dil faktörünün
büyük etkisi olduğu görülmektedir. Yaşanan eğitim eşitsizliğinin asıl neden ve nedenlerinin neler
olduğunu tespit etmek, eşitliği sağlama yolunda uygulanacak politikaları ve alınacak kararları
belirleyebilmek için önemlidir. Eğitim eşitsizliği düzeyini ve bunun altında yatan nedenleri
belirlemek adına kullanılan araçlardan biri PISA sınavlarıdır. Bu çalışmada Türkiye için eğitimde
eşitsizlik kavramı PISA sonuçlarının değerlendirilmesiyle farklı boyutlarıyla tartışılacak, nedenleri
ve çözümleri üzerinde durulacaktır.
eğitim eşitsizliği cinsiyet temelli eşitsizlik etnik kökene dayalı eşitsizlik sosyoekonomik eşitsizlik PİSA
One of the biggest problems in the field of education around the world is educational inequality.
It is possible to classify inequality in education as gender-based inequalities, inequalities arising
from socio-economic background, inequalities based on ethnic origin, and inequality arising from
school-teacher differences. While gender-basedduties that society has imposed on individuals
for centuries have been seen on the basis of gender-based inequalities, the basic education that
individuals receive from their families in the preschool period has a great effect on the basis of
socioeconomic based inequalities. Moreover, it is seen that the language factor has a great effect
on inequalities based on ethnic origin. It is important to determine the main reasons and causes
of educational inequality in order to determine the policies to be implemented and the decisions
to be taken to achieve equality. PISA exams are one of the tools used to determine the level of
educational inequality and its underlying causes. In this article, the concept of educational
inequality in Turkey will be discussed with the evaluation of PISA results, its different dimensions,
causes and solutionswill be emphasized.
educational inequality gender-based inequality etnic einequality socioeconomic inequality PİSA
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | November 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |