Theoretical Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Dersinde Sanat İle Umudun Tesisi

Year 2022, Volume: 3 Issue: 2, 237 - 253, 30.11.2022

Abstract

Bu çalışmada umut kavramı, yükselen şehirlerde kendisini baskılamak zorunda kalan bireyin maruz kaldığı sancıdan kurtulmasının yolu olarak kabul edilmektedir. Çalışma içerisinde
umut, gelecek fetişizminden öte bireyi harekete geçirme gücüne sahip olan bir erdem olarak kabul edilmektedir. Birey umut sayesinde kendisini gerçekleştirmenin peşinde koşacak, karşılaştığı sancılı zorlukları aşacak bir araç olarak kullanarak devam edebilme gücünü kendisinde bulacaktır. Bireyin devam edebilmesi toplumun da var olmaya devam edebilmesi anlamına gelmektedir. Bu sebeple bireyin kendiliğinde varlığı elzem olan umudun tesis edilebilmesi için eğitim iyi bir aracı olacaktır. Eğitimin sanat yolu ile umudu sağlamasının pratiği olarak sosyal bilgiler dersi örneği üzerinde durulmaktadır. İçeriği sosyal olana dair olan sosyal bilgiler dersinin, kendiliği tesis etmek ve yok olan müphemliği yeniden var etmek için gerekli araç konumunda olan sanat yardımı ile bireyde motivasyon ve büyülenme sağlayarak bir amaca ilişkin devam edebilme itkisi olan umudu tesis edebilme gücüne sahip olduğu düşünülmektedir.

Thanks

Prof. Dr. Emel KOÇ, çalışmamıza yaptığı katkılardan dolayı teşekkür ederiz.

References

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Arslan, A. (2000) Ders kitaplarında cinsiyetçilik, T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Arslan, M. (2009). Eğitimle ilgili temel kavramlar. Eğitim bilimine giriş (1.Baskı, s.12-26) içinde.Gündüz Yayıncılık.
  • Bakhurst, D. (2013). Learning from others. Journal of Philosophy of Education, 47(2), 187-203.
  • Bauman, Z. (2020). Modernlik ve Müphemlik (4.Baskı). (İ.Türkmen, Çev.). Ayrıntı yayınları.
  • Bloch, E. (2020). Umut İlkesi (T. Bora, Çev.) İletişim yayınları.
  • Braithwaite, V. (2004). Collective hope. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 592(1), 6-15.
  • Brooks, R. B. (2001). Fostering motivation, hope, and resilience in children with learning disorders. Annals of Dyslexia, 51(1), 9-20.
  • Burke, P. (2017). Afişten Heykele Minyatürden Fotoğrafa Tarihin Görgü Tanıkları (1.Baskı). (Z. Yelçe, Çev.). Kitap Yayınevi.
  • Callan, E. (2016). Education in safe and unsafe spaces. Philosophical Inquiry in Education, 24(1), 64-78.
  • Cremin, L. (1976). Public education. Basic Books.
  • Croce, M. (2019). Exemplarism in moral education: Problems with applicability and indoctrination. Journal of Moral Education, 48(3), 291-302.
  • Croce, M. (2020). Moral exemplars in education: a liberal account. Ethics and Education, 15(2), 186-199.
  • Demirel, E. (2010). Sosyal bilgiler ders kitaplarında cinsiyet ayrımcılığı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Drahos, P. (2004). Trading in public hope. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 592(1), 18-38.
  • Edgoose, J. (2010). Hope in the unexpected: How can teachers still make a difference in the world?. Teachers College Record, 112(2), 386-406.
  • Farley, L. (2009). Radical hope: Or, the problem of uncertainty in history education. Curriculum Inquiry, 39(4), 537-554.
  • Franz, M. (2021). Masalları Yorumlamak (1.Baskı). (C. Şeref, Çev.): Pinhan Yayıncılık.
  • Freire, P. (2018). Ezilenlerin Pedagojisi (18. Baskı) (D. Hattatoğlu ve E. Özbek, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Marcel, G. (2010) Homo viator:Introduction to a metaphysic of hope. St. Augustine’s Press.
  • Halpin, D. (2001). The nature of hope and its significance for education. British journal of educational studies, 49(4), 392-410.
  • Hetland, L., & Winner, E. (2001). The arts and academic achievement: What the evidence shows. Arts education policy review, 102(5), 3-6.
  • Jordan, J. (1992). Effects of a literature-based approach to history on sixth graders’ achievement and attitudes. Eric. https://eric.ed.gov/?id=ED351251
  • Koç, E. (2008). Bir umut metafiziği olarak Gabriel Marcel felsefesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2008(18), 171-194.
  • Lazarus, M. (2013). Lessons for the Social Studies Classroom. Xlıbrıs Publishing.
  • Marcel, G. (2010). Homo viator: Introduction to the metaphysic of hop. St Augustines Pr Inc.
  • McGeer, V. (2004). The art of good hope. The annals of the American academy of political and social science, 592(1), 100-127.
  • Meirav, A. (2009). The nature of hope. Ratio, 22(2), 216-233.
  • Milona, M. (2020). Discovering the virtue of hope. European Journal of Philosophy, 28(3), 740-754.
  • Mengi, A. (2019). Sosyal bilgiler ders kitabı ve öğretim programının engellilik açısından incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(4), 707-736.
  • Monroe, K. R. (1994). A fat lady in a corset: Altruism and social theory. American Journal of Political Science, 861-893.
  • Murdoch, I, (2021). Ateş ve Güneş Platon Sanatçıları Niçin Dışladı? (3. Baskı) (S.Kırkoğlu, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Pope, A. (2016). An Essay on Man: Moral Essays and Satires. Create Space Independent Publishing Platform.
  • Ross, W. (2017). Rethinking Social Studies: Critical Pedagogy in Pursuit of Dangerous Citizenship. Information Age Publishing.
  • Snyder, C. R. (2003). The psychology of hope: You can get there from here. Connecticut Ave: Free Press.
  • Snow, N. E. (2013). Hope as an intellectual virtue. Virtues in Action, 153-170.
  • Şimşek, A. (2004). İlköğretim okulu sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde hikâye anlatım yönteminin etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 495-509.
  • Tohidi, H., & Jabbari, M. M. (2012). The effects of motivation in education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 820-824.
  • Ülker, D. (2015). Ortaokul 6.sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde İlkçağ Tarihi Konularından Hititler Konusunun Öğretilmesinde Hitit Masallarının Kullanılmasının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Terry, E. (2016). İyimser Olmayan Umut (3. Baskı). (E. Ayhan, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Vlieghe, J. (2019). Education and hope. Ethics and Education, 14(2), 117-125.
  • Williams, G. H. (1989). Hope for the humblest? The role of self‐help in chronic illness: the case of ankylosing spondylitis. Sociology of Health & Illness, 11(2), 135-158.
  • Webb, D. (2007). Modes of hoping. History of the human sciences, 20(3), 65-83.
  • Webb, D. (2013). Pedagogies of hope. Studies in Philosophy and Education, 32(4), 397-414.
  • Yolçun, L. (2019). Özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin umut kavramına yönelik algılarının metaforla incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zagzebski, L. (2017). Exemplarist moral theory (1.Baskı). Oxford University Press.
  • Zipory, O. (2021). For an education with no hope. Journal of Philosophy of Education, 55(2), 383-396.
  • Zipory, O. (2018). On educating while hoping for the impossible: Gabriel Marcel’s absolute hope as a rejection of educational instrumentalism. Studies in Philosophy and Education, 37(4), 383-399.

Establishment of Hope With Art in Social Studies Lesson

Year 2022, Volume: 3 Issue: 2, 237 - 253, 30.11.2022

Abstract

In this study, the concept of hope is accepted as a way for the individual, who has to suppress himself in the rising cities, to get rid of the pain he is exposed to. In this article, hope is
accepted as a virtue that the person should have in himself, as having the power to activate the person beyond the fetishism of the future. The person will find the power to “continue” by using it
as a tool to pursue the self that he/she lost thanks to hope and to overcome the painful difficulties he/she has faced. For this reason, education will be a good tool in order to establishment hope,
which is essential for the existence of the person. As a matter of fact, education, which contains hope in its own content, can be used to give the person an interrnal or mechanical virtue of hope.
This study argue that social studies is the most appropriate discipline in order to establishment hope in the person in education, which has seen as a tool in the study. Social studies, the content
of which is social, seems to have the power to establishment hope by providing motivation and fascination in the individual with the help of art, which is the necessary tool to establish the self
and re-create the vanished ambivalence.

References

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Arslan, A. (2000) Ders kitaplarında cinsiyetçilik, T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Arslan, M. (2009). Eğitimle ilgili temel kavramlar. Eğitim bilimine giriş (1.Baskı, s.12-26) içinde.Gündüz Yayıncılık.
  • Bakhurst, D. (2013). Learning from others. Journal of Philosophy of Education, 47(2), 187-203.
  • Bauman, Z. (2020). Modernlik ve Müphemlik (4.Baskı). (İ.Türkmen, Çev.). Ayrıntı yayınları.
  • Bloch, E. (2020). Umut İlkesi (T. Bora, Çev.) İletişim yayınları.
  • Braithwaite, V. (2004). Collective hope. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 592(1), 6-15.
  • Brooks, R. B. (2001). Fostering motivation, hope, and resilience in children with learning disorders. Annals of Dyslexia, 51(1), 9-20.
  • Burke, P. (2017). Afişten Heykele Minyatürden Fotoğrafa Tarihin Görgü Tanıkları (1.Baskı). (Z. Yelçe, Çev.). Kitap Yayınevi.
  • Callan, E. (2016). Education in safe and unsafe spaces. Philosophical Inquiry in Education, 24(1), 64-78.
  • Cremin, L. (1976). Public education. Basic Books.
  • Croce, M. (2019). Exemplarism in moral education: Problems with applicability and indoctrination. Journal of Moral Education, 48(3), 291-302.
  • Croce, M. (2020). Moral exemplars in education: a liberal account. Ethics and Education, 15(2), 186-199.
  • Demirel, E. (2010). Sosyal bilgiler ders kitaplarında cinsiyet ayrımcılığı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Drahos, P. (2004). Trading in public hope. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 592(1), 18-38.
  • Edgoose, J. (2010). Hope in the unexpected: How can teachers still make a difference in the world?. Teachers College Record, 112(2), 386-406.
  • Farley, L. (2009). Radical hope: Or, the problem of uncertainty in history education. Curriculum Inquiry, 39(4), 537-554.
  • Franz, M. (2021). Masalları Yorumlamak (1.Baskı). (C. Şeref, Çev.): Pinhan Yayıncılık.
  • Freire, P. (2018). Ezilenlerin Pedagojisi (18. Baskı) (D. Hattatoğlu ve E. Özbek, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Marcel, G. (2010) Homo viator:Introduction to a metaphysic of hope. St. Augustine’s Press.
  • Halpin, D. (2001). The nature of hope and its significance for education. British journal of educational studies, 49(4), 392-410.
  • Hetland, L., & Winner, E. (2001). The arts and academic achievement: What the evidence shows. Arts education policy review, 102(5), 3-6.
  • Jordan, J. (1992). Effects of a literature-based approach to history on sixth graders’ achievement and attitudes. Eric. https://eric.ed.gov/?id=ED351251
  • Koç, E. (2008). Bir umut metafiziği olarak Gabriel Marcel felsefesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2008(18), 171-194.
  • Lazarus, M. (2013). Lessons for the Social Studies Classroom. Xlıbrıs Publishing.
  • Marcel, G. (2010). Homo viator: Introduction to the metaphysic of hop. St Augustines Pr Inc.
  • McGeer, V. (2004). The art of good hope. The annals of the American academy of political and social science, 592(1), 100-127.
  • Meirav, A. (2009). The nature of hope. Ratio, 22(2), 216-233.
  • Milona, M. (2020). Discovering the virtue of hope. European Journal of Philosophy, 28(3), 740-754.
  • Mengi, A. (2019). Sosyal bilgiler ders kitabı ve öğretim programının engellilik açısından incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(4), 707-736.
  • Monroe, K. R. (1994). A fat lady in a corset: Altruism and social theory. American Journal of Political Science, 861-893.
  • Murdoch, I, (2021). Ateş ve Güneş Platon Sanatçıları Niçin Dışladı? (3. Baskı) (S.Kırkoğlu, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Pope, A. (2016). An Essay on Man: Moral Essays and Satires. Create Space Independent Publishing Platform.
  • Ross, W. (2017). Rethinking Social Studies: Critical Pedagogy in Pursuit of Dangerous Citizenship. Information Age Publishing.
  • Snyder, C. R. (2003). The psychology of hope: You can get there from here. Connecticut Ave: Free Press.
  • Snow, N. E. (2013). Hope as an intellectual virtue. Virtues in Action, 153-170.
  • Şimşek, A. (2004). İlköğretim okulu sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde hikâye anlatım yönteminin etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 495-509.
  • Tohidi, H., & Jabbari, M. M. (2012). The effects of motivation in education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 820-824.
  • Ülker, D. (2015). Ortaokul 6.sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde İlkçağ Tarihi Konularından Hititler Konusunun Öğretilmesinde Hitit Masallarının Kullanılmasının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Terry, E. (2016). İyimser Olmayan Umut (3. Baskı). (E. Ayhan, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Vlieghe, J. (2019). Education and hope. Ethics and Education, 14(2), 117-125.
  • Williams, G. H. (1989). Hope for the humblest? The role of self‐help in chronic illness: the case of ankylosing spondylitis. Sociology of Health & Illness, 11(2), 135-158.
  • Webb, D. (2007). Modes of hoping. History of the human sciences, 20(3), 65-83.
  • Webb, D. (2013). Pedagogies of hope. Studies in Philosophy and Education, 32(4), 397-414.
  • Yolçun, L. (2019). Özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin umut kavramına yönelik algılarının metaforla incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zagzebski, L. (2017). Exemplarist moral theory (1.Baskı). Oxford University Press.
  • Zipory, O. (2021). For an education with no hope. Journal of Philosophy of Education, 55(2), 383-396.
  • Zipory, O. (2018). On educating while hoping for the impossible: Gabriel Marcel’s absolute hope as a rejection of educational instrumentalism. Studies in Philosophy and Education, 37(4), 383-399.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Reviews
Authors

Arda Eren 0000-0003-4874-3885

Ercenk Hamarat 0000-0003-2483-9380

Publication Date November 30, 2022
Submission Date May 17, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Eren, A., & Hamarat, E. (2022). Sosyal Bilgiler Dersinde Sanat İle Umudun Tesisi. Alanyazın, 3(2), 237-253.