It is aimed to make an evaluation on the contribution of doctoral theses written in the field of educational administration in Turkey to the field in this study. Within the scope of the research, were examined the findings of studies examined doctoral theses, doctoral dissertations, and other studies dealing with the field of educational administration. Accordingly, the problem areas are grouped under the following headings related to doctoral dissertations in the field of educational administration in Turkey: 1) Studies that Distribute Western Knowledge and Disregard Culture and Context, 2) Using Business Concepts without Adaptation to Educational Organizations, 3) Educational Administration as a Methodolatory Field, 4) Without Paradigm with a Positivist Appearance The Field, 5) Popular, Disconnected from the Practice, and Repetitive Studies. However, it has been determined that there has been a significant change and original theses have been prepared as a subject or method in recent years.
Bu çalışmada Türkiye’de eğitim yönetimi alanında yazılan doktora tezlerinin alana katkısı üzerine bir değerlendirme yapılması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında, doktora tezlerini inceleyen çalışmalar, doktora tezleri ve eğitim yönetimi alanını ele alan diğer çalışmaların bulguları incelenmiştir. Buna göre Türkiye’de eğitim yönetimi alanındaki doktora tezleri ile ilgili sorun alanları şu başlıklarda toplanmıştır: 1) Batılı Bilginin Dağıtımını Yapan, Kültürü ve Bağlamı Dikkate Almayan Araştırmalar, 2) İşletme Kavramlarının Eğitim Örgütlerine Uyarlamadan Kullanılması, 3) Yöntemperest Bir Alan Olarak Eğitim Yönetimi, 4) Pozitivist Görünümlü Paradigmasız Alan, 5) Popüler, Uygulamadan Kopuk ve Birbirini Tekrarlayan Çalışmalar. Ancak son yıllarda önemli bir değişim yaşandığı ve konu veya yöntem olarak özgün tezler hazırlandığı da belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | April 10, 2023 |
Submission Date | September 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Critical Reviews of Scientific Knowledge Produced in the Field of Educational Administration |