Book Review
BibTex RIS Cite

‘Akademik Liderlik’ Kitabı Üzerine bir İnceleme

Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 117 - 122, 21.05.2024

Abstract

Bu çalışmanın amacı Lee G. Bolman ve Joan V. Gallos tarafından yazılan, Prof. Dr. Ahmet Aypay tarafından çeviri editörlüğü yapılan ve Nobel Yayıncılık tarafından basılan “Akademik Liderlik” eserinin incelenmesidir. Bu doğrultuda, Akademik Liderlik kitabının alanyazını yansıtma bakımından teorik bir çerçeve sunmasının yanı sıra uygulamada karşılaşılabilecek sorunlarda gerek yazarların kendi deneyimleri gerekse örnek olaylar yoluyla uygulayıcılara rehberlik etme amacını gerçekleştirdiği ileri sürülebilir. Bu bağlamda, kitabın öncelikle yükseköğretim kurumlarında yönetici pozisyonlarında bulunan akademik liderler olmak üzere yükseköğretimin tüm paydaşlarına, liderler, takipçiler ve takip edilenler hakkında genişletilmiş bir farkındalık geliştirmek isteyen herkese hitap edebileceği ve lisansüstü eğitim düzeyinde kaynak olarak kullanılabileceği düşünülmektedir.

References

  • Bolman, L. G., & Gallos, J. V. (2019). Akademik liderlik (1. Baskı). (Prof. Dr. A. Aypay, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Durmaz, A. (2017). Akademik liderlerin gelişimi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 7(3), 8-14.
  • Gmelch, W. H. (2013). The development of campus academic leaders. International Journal of Leadership and Change, 1(1), 26–35.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö. (2010). Yükseköğretimde lider olarak göreve uyum sağlama süreci: Türkiye ve Amerika’dan kadın liderlerin deneyimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri/Educational Sciences: Theory & Practice, 10(4), 2221-2273.
  • Joyce, P., & O'Boyle, C. (2013). Sustaining academic leadership in higher education. Royal College of Surgeons in Ireland. Chapter. https://doi.org/10.25419/rcsi.10780814.v2
  • Kurniawan, A. W., & Puspitaningtyas, Z. (2013). Leadership in higher education: Academic leader or manager? Buletin Studi Ekonom, 18(1), 1-84.
  • Sathye, M. (2004). Leadership in Higher Education: A Qualitative Study, Forum: Qualitative Social Research, 5 (3). 1-14.
  • Taylor, J., & Machado, M. L. (2006). Higher education leadership and management: From conflict to interdependence through strategic planning. Tertiary Education and Management, 12, 137–160.

A Review on the Book of ‘Academic Leadership’

Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 117 - 122, 21.05.2024

Abstract

The aim of this study is to examine the book "Academic Leadership," written by Lee G. Bolman and Joan V. Gallos, edited by Prof. Dr. Ahmet Aypay, and published by Nobel Publishing. In this regard, it can be argued that the book not only provides a theoretical framework reflecting the literature of the field of academic leadership but also aims to guide practitioners through potential challenges in practice, drawing on the authors' own experiences and case examples. In this context, it is believed that the book can appeal to a wide range of stakeholders in higher education, particularly academic leaders in managerial positions, as well as anyone seeking to develop an expanded awareness about leaders, followers, and those being led, and can be used as a resource at the postgraduate level.

References

  • Bolman, L. G., & Gallos, J. V. (2019). Akademik liderlik (1. Baskı). (Prof. Dr. A. Aypay, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Durmaz, A. (2017). Akademik liderlerin gelişimi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 7(3), 8-14.
  • Gmelch, W. H. (2013). The development of campus academic leaders. International Journal of Leadership and Change, 1(1), 26–35.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö. (2010). Yükseköğretimde lider olarak göreve uyum sağlama süreci: Türkiye ve Amerika’dan kadın liderlerin deneyimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri/Educational Sciences: Theory & Practice, 10(4), 2221-2273.
  • Joyce, P., & O'Boyle, C. (2013). Sustaining academic leadership in higher education. Royal College of Surgeons in Ireland. Chapter. https://doi.org/10.25419/rcsi.10780814.v2
  • Kurniawan, A. W., & Puspitaningtyas, Z. (2013). Leadership in higher education: Academic leader or manager? Buletin Studi Ekonom, 18(1), 1-84.
  • Sathye, M. (2004). Leadership in Higher Education: A Qualitative Study, Forum: Qualitative Social Research, 5 (3). 1-14.
  • Taylor, J., & Machado, M. L. (2006). Higher education leadership and management: From conflict to interdependence through strategic planning. Tertiary Education and Management, 12, 137–160.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Higher Education Management
Journal Section Book Review
Authors

Hatice Nur Karayel 0009-0006-3824-6032

Fatma Kesik 0000-0003-2267-8368

Publication Date May 21, 2024
Submission Date March 26, 2024
Acceptance Date April 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Karayel, H. N., & Kesik, F. (2024). ‘Akademik Liderlik’ Kitabı Üzerine bir İnceleme. Alanyazın, 5(1), 117-122.