Türkiye eğitim gündemi, yaklaşık bir aydır 26 Nisan 2024’te askıya çıkarılan “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” (TYMM) ile meşgul durumda. Millî Eğitim Bakanlığı (MEB), TYMM’nin bir hafta boyunca askıda kalacağını, bu süreçte uzmanlardan, kurumlardan ve vatandaşlardan gelen öneri, eleştiri ve analizler doğrultusunda revize edileceğini ve 2024-25 öğretim yılında okul öncesi, 1, 5 ve 9. Sınıflardan başlamak üzere kademeli olarak hayata geçirileceğini açıkladı. Bu süreçte 57 bin görüş ve önerinin geldiği ve bakanlığın TYMM’yi yeni öğretim yılına yetiştirmek için çalışmalara devam ettiğini izliyoruz. Bu makalede TYMM ve Öğretmenlik Meslek Kanunu'nda yapılacak düzenleme ile kurulması planlanan Millî Eğitim Akademisi (MEA) hakkında görüşlerimi açıkladım. TYMM'nin ve MEA'nın kuramsal, politik, yönetsel, pedagojik ve pratik bakımdan yerindeliğini ve işlevselliğini tartıştım.
Turkiye's education agenda has been preoccupied for nearly a month with the " Century of Türkiye Education Model" (CTEM), which was suspended on April 26, 2024. The Ministry of National Education (MoNE) announced that the CTEM will remain suspended for one week, during which time it will be revised in line with the suggestions, criticisms and analyses received from experts, institutions and people, and will be gradually implemented in the 2024-25 academic year, starting with preschool, 1st, 5th and 9th grades. In this process, 57,000 comments and suggestions were received and the MoNE continues to work to bring CTEM to the new academic year. In this article, I explain my views on the CTEM and the National Education Academy (MEA), which is planned to be established through an amendment to the Law on Teaching Profession. I discuss the theoretical, political, managerial, pedagogical and practical relevance and functionality of the TYMM and MEA.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Editöryal |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2024 |
Submission Date | May 20, 2024 |
Acceptance Date | May 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |