Dil, insan uygarlıklarının birikmiş bilgeliğini ve içgörülerini zaman ve mekan ötesinde korumak ve aktarmak için önemli bir araçtır. Dil sayesinde, atalarımızın bize bıraktığı zengin ve çeşitli bilgi ve deneyim mirasına erişebilir ve kendi keşiflerimiz ve yeniliklerimizle gelişimi hiçbir zaman durmayan “dil” olgusuna katkıda bulunabiliriz. Birçok dilbilimci, dilin toplumun bir aynası olduğuna, coğrafyasını, tarihini, inançlarını, gelenek ve göreneklerini ortaya koyduğuna işaret etmekte, dili korumanın, geliştirmenin ve zenginleştirmenin bir ulusun kültürünü korumak ve geliştirmekle eşdeğer olduğunu vurgulamaktadır. Deyimler, bir dilin ve toplumun kültürel değerlerini ve geleneklerini en ince detaylarına kadar yansıtabilen, geçmiş nesillerin bilgelik ve birikimlerinin günümüze ve geleceğe aktarılmasında hayati bir bir köprü vazifesi görmektedir. Dili etkileyici, güçlü ve nüanslı anlamlarla zenginleştiren deyimler, aynı zamanda sosyoloji, psikoloji, felsefe tarih ve eğitim gibi pek çok farklı bilim alanı tarafından inceleme konusu olmuş, araştırmacılar ve öğrenenler için değerli bilgi ve içgörü kaynaklarıdır. Hem geçmişin hem de günümüzün temel unsurları oldukları için deyimler, yabancı dil eğitimi için de önemli birer bileşendir. Yabancı dil eğitiminde hedef dilin ve kültürün değerlerini ve inançlarını yansıtarak kültürler arası iletişimi kolaylaştırır ve farklılıkları daha iyi anlamamızı sağlarlar. Öğrencilerin kelime dağarcığını ve kültürel bilgilerini zenginleştirir ve kendilerini daha etkili ve yaratıcı bir şekilde ifade etmelerine yardımcı olurlar. Bu çalışmada “kalp” kelimesi anahtar kavram olarak seçilmiş, Türkçe ve Almanca deyimlerde nasıl kullanıldığı karşılaştırmalı bir şekilde incelenmiştir. Bu karşılaştırma, her iki dilin ifadelerini ve kültürel bağlamlarını anlamamıza yardımcı olmakta; deyimlerin, dil öğrenimini daha eğlenceli hale getirdiğini ve bir toplumun yaşam tarzı, değerleri, inançları ve tarihleri hakkında önemli bilgiler sağladığını vurgulamaktadır.
Language is an important tool for preserving and transmitting the accumulated wisdom and insights of human civilizations across time and space. Through language, we can access the rich and diverse heritage of knowledge and experience left to us by our ancestors, and with our own discoveries and innovations, we can contribute to the phenomenon of "language", whose development never stops. Many linguists point out that language is a mirror of society, revealing its geography, history, beliefs, customs and traditions, and emphasize that preserving, developing and enriching language is equivalent to preserving and developing the culture of a nation. Idioms, which can reflect the cultural values and traditions of a language and society down to the finest details, serve as a vital bridge in transferring the wisdom and knowledge of past generations to the present and the future. Enriching language with expressive, powerful and nuanced meanings, idioms have also been the subject of study by many different fields of science such as sociology, psychology, philosophy, history and education, and are valuable sources of information and insight for researchers and learners. Idioms are also an important component of foreign language education as they are fundamental elements of both the past and the present. In foreign language education, they reflect the values and beliefs of the target language and culture, facilitating intercultural communication and enabling us to better understand differences. They enrich learners' vocabulary and cultural knowledge and help them express themselves more effectively and creatively. In this study, the word "heart" was chosen as the key concept and a document analysis and dictionary review based on qualitative research methods was conducted using the descriptive method. The aim of the study is to make a comparative analysis of the meaning of "heart" in Turkish and German culture. This comparison helps us to understand the expressions and cultural contexts of both languages, emphasizing that idioms make language learning more enjoyable and provide important information about a society's lifestyle, values, beliefs and history.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Comparative Language Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 21, 2023 |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | October 30, 2023 |
Acceptance Date | December 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |