Toplu yaşama
geçilmesiyle birlikte ortaya çıktığı düşünülen askerlik mesleği, her geçen gün
büyüyerek oldukça kalabalık ve her türlü donanıma sahip orduları oluşturmuştur.
Günümüzde ise dünya üzerindeki hemen hemen bütün ülkeler güvenliklerini
sağlamak maksadıyla ordu veya ordular oluşturmaktadır. Orduların en önemli
paydası subaylardır. Subaylar ordunun beyni konumundadır. Subaylar ordunun
yönetiminden, eğitiminden, gelişiminden sorumludur. Subayların, ordunun tüm faaliyetlerinde
ve tüm aşamalarında az veya çok bir şekilde sorumlulukları ve etkileri
bulunmaktadır. Ordular için, dolayısıyla ülkeler için bu kadar önemli bir görev
icra eden subayların eğitimi de ayrı bir önem kazanmaktadır. Makalemizde Alman
subay eğitiminde uygulanan ve Türkiye’deki subay eğitiminde uygulanmayan,
uygulandığı takdirde yarar sağlayacağı değerlendirilen eğitim aşamaları ele
alınmıştır. Ayrıca var olan uygulamaların iyileştirilmesi maksadıyla bazı
değerlendirmeler yapılmıştır. Böylece ideal subay eğitiminin oluşturulması
amacına katkı sağlamaya gayret gösterilmiştir. Bu bağlamda; hangi aşamanın ne
zaman uygulanması gerektiği, nedenleriyle birlikte ele alınmıştır. Alman
Ordusu’ndaki subay eğitimini incelemiş olduğumuz “Alman Silahlı Kuvvetleri
Üniversiteleri, Alman Kara Harp Okulu ve Almanya’da Subay Eğitimi” isimli tez
çalışmasından çıkarılmıştır. Dolayısıyla bu çalışmada Alman Ordusu’ndaki subay
eğitim modeli temel alınarak örnek bir model oluşturulmaya çalışılmıştır.
The military profession, which was (is) thought to have
emerged as a result of the transition to mass life, grew (has grown) day by day
and formed highly crowded and all kinds (equipped with many kinds) of armies. Nowadays,
almost all countries in the world form armies or armies to ensure their
security. The most important denominator (part) of the armies is the officer.
Officers are the (brains of the armies.), (and they are) The officers are
responsible for the management, training and development of the army. Officers
have more or less responsibility and influence in all activities and stages of
the army. The training of the officers who have played such an important role
for the armies, and thus for the countries, also gains a special importance. In
our article applied in German officers are not applied in education and
training officers in Turkey appreciate the benefits it will provide
implementation training stages evaluated were discussed. In addition, some
assessments have been made to improve existing practices. Thus, an effort has
been made to contribute to the purpose of creating ideal officer training. In
this context; which stage should be applied when and why. The article is
derived from the thesis (of) German Armed Forces Universities, German Military
Academy and Officer Training in Germany”. Therefore, in this study, an
exemplary model has been tried to be formed based on the officer training model
of the German Army.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Submission Date | July 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |